"Maratonci" izvedeni u zagrebačkom Kerempuhu

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Kultni film »Maratonci trče počasni krug« Slobodana Šijana po predlošku Dušana Kovačevića dobio je preksinoć svoju hrvatsku kazališnu inačicu premijerom istoimene predstave u režiji beogradske redateljice Ive Milošević u zagrebačkom Satiričkom kazalištu »Kerempuh«. Komad prisutan u kolektivnoj svijesti publike ponajprije po slavnom filmskom predlošku iz 1982. crna je komedija u čijem je središtu poruka o uzaludnosti individualne pobune u svijetu okamenjenih odnosa patrijahalnog modela paranoidnog jednoumlja.

Iva Milošević je dramu, izvorno smještenu u 1972. godinu, u vrijeme kada je i pisana, vremenski postavila u Beograd današnjice, u čiji se suvremeni trenutak dobro uklapa Kovačevićeva kritika svijeta u kojemu vlada plemensko, patrijahalno društvo glumljene demokracije i ispunjavanja formi bez obzira na sadržaj. Priča je poznata, a u njezinom je središtu obitelj Topalović, koju čine sami muški članovi – 126-godišnji Maksimilijan (Vilim Matula); Aksentije, 102 (Elizabeta Kukić); Milutin, 79 (Nikša Butijer); Laki, 44 (Hrvoje Kečkeš) i Mirko, 24 (Luka Petrušić), te najstariji Pantelija, koji se ne pojavljuje, ali je njegova smrt jedna od okosnica komada.

Pogrebnici, vlasnici obiteljskog biznisa uglavnom se bave preprodajom ponovno iskopanih ljesova. U tome im pomaže Bili Piton (Filip Detelić), koji ljesove iskapa i dostavlja. Na jednoj razini komad se bavi pitanjem morala u svijetu koji dopušta da takva obitelj, kojoj je borba za moć, novac i seksualnu dominaciju jedina motivacija, bude jedan od stupova društva; uz kritiku činjenice da tim društvom vladaju stari, onemoćali foteljaši, okamenjeni na svojim pozicijama.

Na drugoj razini, u najmlađem članu obitelji Mirku, koji se nastoji distancirati od takve obitelji, da bi na kraju upravo on postao njezin novi predvodnik, to je i priča o nemoći pojedinca nasuprot totalitarizmu jednoumnog sustava, i o uzaludnosti njegove borbe.

U ženama je Kovačević pronašao idealnu metaforu za »opasnost izvana« koju po svaku cijenu treba iskorijeniti, otkloniti, neutralizirati. U komadu ih se spominje, a samo su dvije i fizički prisutne – Kristina (Maja Posavec), koja se pokazuje kao bezvoljna marioneta koja služi kao projektivno platno za tuđe emocije, te Olja (Mia Anočić-Valentić), sluškinja kod Topalovićevih, koja upija seksualnu neiživljenost muških aktera i kroz koju na kraju eksplodira rađanje Mirkovog zla.

Glume još Tarik Filipović, koji utjelovljuje Đenku Đavola, i Ivan Đuričić (pregaženi čovjek). Scena »Kerempuha« je posve ogoljela – parket, teške satenske zavjese i jedan raskošni luster, što stvara iluziju bezsadržajnog građanskog salona – a djelo je Gorčina Stojanovića, koji je i oblikovatelj svjetla. Tekst je na hrvatski prevela Dora Delbianco, koja potpisuje i dramaturgiju. (Hina)


Podijeli: Facebook Twiter