Nove trošarine na motorna vozila, koje najavljuje Ministarstvo financija, značajno bi mogle promijeniti stanje na hrvatskom tržištu automobila, ali i sigurnost prometa na našim cestama. Propiše li Vlada trošarine ovisne o emisiji CO2 što je ispušta pojedino vozilo, one će se smanjiti za automobile niže i srednje klase (čija je cijena u trgovinama do dvjesto tisuća kuna), pa će na taj način pojeftiniti novi automobili u autosalonima. S druge strane, poskupjeti će luksuzni automobili, odnosno oni s većom emisijom CO2.
Ekonomski analitičar Damir Novotny naglašava kako nije riječ o ekonomskoj politici hrvatske Vlade, nego o djelu konvergencijske politike Europske komisije, čija je direktiva prilagodba trošarina za motorna vozila. "Direktiva EK-a je izjednačavanje paracarinskih nameta, jer je dolazilo da auto njemačke proizvodnje bude jeftiniji u Italiji nego u Njemačkoj. Riječ je o usuglašavanju poreznih politika kojima će se više opterećivati automobili koji imaju više teških metala u ispuhu", objašnjava Novotny.
Stručnjaci upozoravaju na dva pozitivna efekta promjene načina obračuna trošarina na motorna vozila. Prvi je povećanje sigurnosti prometa jer se realno može očekivati da kupci više nabavljaju jeftinije nove automobile umjesto rabljenih, čiji je uvoz iz zemalja Europske unije vrlo aktivan u posljednjih godinu i pol dana.
"Sve češće se mladim vozačima kao prvi automobil kupuju rabljena vozila iz EU-a stara i preko deset godina. To iznimno loše utječe na sigurnost prometa", kaže Alan Vojvodić iz Hrvatskog autokluba. Osim toga, povećana prodaja novih automobila stabilizirala bi prodajnu mrežu, koja je godinama gubile prihode i radna mjesta. U sedam godine krize izgubljeno je dvije tisuće radnih mjesta u trgovinama i servisima automobila, što znači da je čak 15,3 posto zaposlenika u tim djelatnostima dobilo otkaz. (D.GRAKALIĆ)
VIŠE PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU