Tu i tamo se čuje kako škole moraju biti ne samo mjesto odgoja i obrazovanja, već i poduzetništva, u najmanju ruku pokušaja da se savladaju ti prvi koraci u pripremi za neizvjestan i sve nesigurniji korak u život svakog mladog čovjeka. Najčešće se to odnosi na one starije učenike, studente i srednjoškolce, a evo primjera iz Umaga kako se učiti za život i snalaženje na tržištu rada može početi već u osnovnoj školi.
Naime, očito su mnoge dobre vibracije godinama na obližnjem Novigradskom proljeću urodile plodom pa su tako i došle do europskih fondova i suradnje baš na tom poduzetničkom, edukativnom planu, koji uz onaj pedagoški i didaktički zaokružuje potpun odgoj učenika.
Sve je zapravo započelo u Bratislavi prije godinu dana kada se na međunarodnom seminaru EU-a predstavnika slavenskih zemalja Poljske, Češke, Slovačke, Hrvatske i Slovenije našla i profesorica OŠ Marije i Line iz Umaga Adela Granić te je na licu mjesta neke svoje ideje i iskustva ponudila kao razmjenu i zajedničku suradnju kolegici iz slovenske OŠ Brezovica Andreji Dobnikar. S riječi su krenule na djelo u realizaciji dva projekta. Kao treća strana u cijelom projektu koji je tzv. Comenius projekt EU-a odmah prepoznao i podržao s oko 250 tisuća kuna, našla se i OŠ "Edhema Mulabdića" iz Sarajeva.
Poanta je u suveniru, njegovom značaju za određenu zemlju, sredinu, regiju ili samu školu, način i postupak njegove izrade kroz nastavne i izvannastavne programe i sadržaje te na kraju i njegova primjena i eksploatacija na štandovima, prigodnim izložbama, uzajamnom razmjenom na ovom području EU-a, ali i izvan njega ili koje će danas-sutra biti dio zajedničkog prostora. Uz takvo upoznavanje i razmjenu iskustava, ali i svesrdno uključivanje svih ostalih učitelja u školama, pogotovo roditelja i suradnika koji svoje radno i poduzetničko iskustvo prenose na djecu i pomažu im u ostvarenju i realizaciji njihovih ideja, kao i državnih institucija i lokalne zajednice istovremeno se uči i jezik one druge strane, zajednički se naizmjenično pohađa nastava i upoznaju programi, razmjenjuju gostoprimstva i druženja da bi sve na kraju dalo konačnog rezultata - savladati prve korake do budućeg poduzetništva.
Kako izgleda ovaj izlet u "Souvenirs for Europe" prepričava nam autorica projekta, profesorica hrvatskog jezika i bibliotekarka Adela Granić, koja je u Istru tijekom rata došla iz Banje Luke, a ujedno je i voditeljica Stručnog vijeća knjižničara Istarske županije, predsjednica Hrvatske udruge školskih knjižničara Istarske županije, ali i tajnica umaškog ogranka Matice hrvatske.
- Suvenir nije samo simbol nekog kraja ili podneblja, on je i idealan proizvod koji pruža neograničen izvor ideja i mašte u njegovu konačnom oblikovanju i izradi, a sve to je pravi način da učenici najprije nešto nauče, onda da požele to primijeniti u praksi i nakon toga prionuti materijalu i izrađivati proizvod. Prvi naš takav suvenir bio je oblikovanje takozvane umaške naušnice, antičkog nalaza iskopanog na u trgu koja je postala i skupocjen nakit i zaštitni znak Umaga kroz srebrni suvenir.
Potom smo krenuli od raznih simbola, kao što je savudrijski svjetionik koji svojom legendom i ljubavnom pričom, ali i začetkom razvoja Istre, pruža mašti na volju kako ga oblikovati, pa su tu narodni instrumenti, naušnica, boškarin, alati, stari gradići, turističke atrakcije… sve do samog loga ovog našeg programa koji su djeca osmislila u obliku tulipana kojemu je jedan cvijet hrvatski a drugi slovenski grb, priča Granić. (Napisao i snimio M. ĆURIĆ)
CIJELI TEKST PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU