M. Kope: Novi radar manje zrači i pokriva veće područje

Radar na Monte Kopama niknuo je na mjestu starog vojnog radara
Radar na Monte Kopama niknuo je na mjestu starog vojnog radara

Predstavnici Hrvatske kontrole zračne plovidbe (HKZP) predvođene generalnim direktorom Draganom Bilaćem boravili su jučer u Puli, a jedan od glavnih razloga njihovog dolaska je predstavljanje nove investicije u Istri. Konkretno, radi se o radarskoj postaji u Banjolama koju je nekada koristila vojska, a u čiju je kompletnu modernizaciju Hrvatska kontrola zračne plovidbe investirala 11 milijuna kuna.

U projekt se krenulo 2013. godine, a po riječima direktora Dragana Bilaća radar je trenutno u fazi testiranja te se očekuje da će u ožujku krenuti u operativni rad. Novinari su jučer prvi put imali mogućnost pristupa vojnoj zoni Monte Kope, kao i kontrolnom tornju pulske zračne luke.

Kako se moglo čuti, sam radarski uređaj koristi najsuvremeniji tehnologiju takozvani "Mode S" koja omogućuje da se iz zrakoplova doslovno "izvuče" mnogo više informacija.

- Putem ove tehnologije moguće je kontrolorima leta prenijeti sve informacije a da ih se ništa ne pita, što je osobito važno tijekom ljetne sezone kada je mnogo više operacija i kada su kontrolori opterećeniji, čime se ujedno smanjuje mogućnost grešaka, kazao je voditelj projekta Darko Markus te dodao da novi radar djeluje po sekundarnom principu i ovisan je o uređaju koji se nalazi u zrakoplovu.

- Radar se već vrti, no još moramo podesiti sve parametre i višestruko testirati sve moguće greške, istaknuo je direktor Dragan Bilać kazavši da Hrvatska kontrola zračne plovidbe uz ovaj u Banjolama, ima i tri radara - na Kozjaku, Plesu i Slunju. Iako će i dalje koristiti vojni radar na Učki, Bilać je pojasnio da Monte Kope ima višestruku ulogu.

- Prije svega to je kvaliteta usluge u oblasnoj kontroli da bismo pokrili zapadni sektor, skroz do Venecije. Naime, mi moramo vidjeti 30 milja izvan našeg područja nadležnosti, znači kada avion leti iz Italije prema nama, mi ga moramo dovoljno rano vidjeti da bismo mogli odraditi razdvajanje u našem zračnom prostoru.

Također, ovaj će radar pokrivati područje u takozvanom terminalu Pula koji pokriva Istarsku županiju i Kvarner na niskim visinama jer trenutno imamo samo jednostruko pokrivanje ispod osam tisuća stopa s Učke, a to nije dovoljno precizno. Primjerice, kada je jednostruko pokrivanje, onda minimalna udaljenost između zrakoplova na istoj visini mora biti deset nautičkih milja, a kod dvostrukog pokrivanja, to iznosi pet nautičkih milja. To zapravo znači da ćemo automatski imati više manevarskog prostora za kvalitetniju uslugu, a time i veću i sigurnost putnika, pojasnio je Bilać. (D. BAŠIĆ-PALKOVIĆ, snimio D. ŠTIFANIĆ)

VIŠE PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter