Na ovogodišnjem Monte Libriću većina će se programa održati u suradnji s Umjetničkom akademijom u Osijeku, što će označiti i povratak Roberta Raponje, prodekana na toj Akademiji, inače poznatog režisera Puli i pulskoj publici.
- Kako je krenula cijela avantura Vaše suradnje s Monte Librićem? To je i Vaš povratak Puli, nakon godina umjetničkog odsustva.
- Projekt Umjetničke akademije u Osijeku (Uaos) s Monte Librićem logičan je i opravdan, budući je Umjetnička akademija u Osijeku jedina Akademija u Hrvatskoj koja pored glume na kazališnom odsjeku ima i osmišljen studij lutkarstva, a na Odsjeku za dizajn na smjeru kazališnog oblikovanja studenti mogu uz scenografiju, kostimografiju studirati i lutkarsku tehnologiju. Monte Librić je ove godine posvećen knjizi i lutkama, i tu je opravdanost i svrhovitost ove naše međuinstitucionalne suradnje. Ovom prilikom u Puli se pojavljujem više u ulozi prodekana za međunarodnu i međuinstitucijsku suradnju, to je funkcija koju već pet godina obavljam na Uaos, dakle kao voditelj cijelog projekta sa strane Uaosa, dok kolege dr. art Hrvoje Seršić i Nenad Pavlović, naši nastavnici lutkarske animacije sa studentima prve godine glume i lutkarstva su osmislili brojne programe. Doc. art Saša Došen osmislila je i sa studentima kazališnog oblikovanja vizualni identitet prostora Circola u kojem će se događati svi naši programi. Kao redatelj zadužen sam za svečanost otvaranja 10. jubilarnog Monte Librića, i to me veseli. Bit će to raspjevano i razigrano otvaranje, kao svojevrsni poziv na kreativnu igru inspiriranu pričama, pjesmama, slikovnicama....
- Tko su Lutkice, ovogodišnje protagonistkinje susreta s autorima na Libriću?
- Imamo dva para zanimljivih voditelja – Lutkica koji će voditi razgovore s autorima na predstavljanju knjiga i slikovnica. Znatiželjni zainteresirani ispitivači puni pitanja, naši će voditelji nastojati zagolicati maštu djece, te će ih ujedno i bodriti kako bi se i oni uključili u razgovore o pričama i knjigama s autorima.
- Na programu su i radionice koje će voditi Vaši studenti, a namijenjene su djeci i odgojiteljima.
- Animirati znači udahnuti dušu, maštom oživjeti predmete, razne materijale i na koncu lutke. Animacija predmeta, tkanina, dijelova tijela i lutaka posebna je kreativna vještina i kroz radionice na kojima će se i izrađivati lutke, polaznici će se uputiti u mogućnosti koje pruža lutkarstvo i lutkarski način mišljenja da se stvore male (forme) priče – mala lutkarska čuda.
- Lutke će "zavladati" cijelim Circolom, ali i gradom. Predstavite ukratko programe.
- Lutku oživjeti može vrsni animator. Mi smo se odlučili da prezentiramo neutralne lutke koje u rukama naših studenata dobivaju posebnost, karakter i tako ostvaruju neposredan kontakt s djecom. Radi se tu o zaraznoj kazališnoj magiji – lutkarstvu, koja će zavladati prostorom i gradom. Kraće forme etide će biti svakodnevno izvođene tijekom prezentacije autora i knjiga, potom su tu programi dočekivanja publike prije programa i interaktivni programi s djecom, radionice, a na kralju lutkarska predstava "Čudovišta u muzeju", rađena prema istoimenoj slikovnici Stanislava Marijanovića. Ukupno 20 programa izvest će studeni Uaosa tijekom Monte Librića.
- Vaši su bivši studenti postali uvaženi glumci i lutkari i sada zajedno stvarate programe. Zasigurno ste vrlo ponosni na njih.
- Kao profesor glume nastojim pripremiti studente tijekom školovanja da budu ravnopravni i aktivni suradnici u kreativnom činu stvaranja predstava, te da steknu svoj umjetnički identitet. Većina studenata prihvaća etiku kazališnog stvaralaštva i uspijeva kroz poništavanje sebe stvoriti dramsko ili lutkarsko zanimljivo lice ili karakter, te tako omogućavaju publici da dožive osjetilnu spoznaju. Ponosan sam na veliki broj mojih studenata koji su s jedne strane samozatajni, ali se na sceni, TV, filmu pod svjetlima reflektora ili pred kamerama ističu svojim kreacijama i vrijednim i odgovornim posvećenjem glumi kao autentičnoj, organskoj i izvornoj umjetnosti.
- Koliko su danas, kada su djeca okupirana prije svega suvremenim sredstvima komunikacije, lutke važan dio njihova odrastanja?
- Lutka ima čudesnu moć da pokrene bogat nutarnji svijet djeteta, kako u kreativnom tako i u terapijskom smislu. Dijete se, kao i svaki kreativac, u susretu s lutkom oslobađa i nesputano mašta. I nemoguće u susretu i igri s lutkom postaje stvarno i moguće. Lutka živi dok traje igra, ali nas uvijek čeka neka lutka koja želi da je pokrenemo, da zaživi i da joj damo dušu. Lutke su čuvarice naših razigranih duša.
- Hoće li se suradnja s Monte Librićem nastaviti?
- Vjerujem da smo započeli jednu lijepu suradnju i dugotrajno prijateljstvo. (Vanesa BEGIĆ)