Oseka koja je koncem godine, uslijed visokog tlaka i punog Mjeseca, na suhom ostavila ionako plitku zapadnu obalu južne Istre, i opet je ukazala na rak-ranu valbandonske lučice. Za svake veće šeke, veliki broj od gotovo 500 plovila bespomoćno leži na boku, zakopanom u mulju do prve plime. I nadiranje visokog mora sa zapada slaba je, odnosno kratkoročna utjeha vlasnicima plovila i korisnicima vezova. Njima će glavobolje uskoro zadavati i siječanjske šekade, a dugoročno bi mogli odahnuti tek s produbljivanjem morskog dna.
Gdje je zapelo?
Lučka uprava Pula još je u veljači 2014. godine najavila investiciju vrijednu 5,5 milijuna kuna za odmuljivanje luke i izgradnju potpornog zida, da će posao biti odrađen do konca te godine, i to sredstvima Hrvatskih voda. Negdje je očito zapelo!?
- Naravno da nam je i dalje prioritet odmuljivanje i produbljivanje čitave lučice, a paralelno s time i izgradnja novog obalnog zida u sjevernom dijelu lučice. To je u konačnici jedinstven projekt za kojega smo ishodili i građevinsku dozvolu. Nadamo se da će 2016. godina donijeti i finalizaciju pregovora s Hrvatskim vodama te realizaciju tog projekta na zadovoljstvo nas i korisnika lučice Valbandon, poručio je Donald de Gravisi, ravnatelj Lučke uprava Pula, koja je lučicu u Valbandonu preuzela još 2010. godine.
De Gravisi naglašava da je za realizaciju projekta odmuljivanja, vrijednog oko pet milijuna kuna, potreban strateški partner. Bez njega LU Pula to očito ne bi mogla sama realizirati pa pregovori s Hrvatskim vodama i dalje traju.
- Izvedbom tog projekta u potpunosti bi se omogućilo normalno uplovljavanje i isplovljavanje plovila, čak i u ovim mjesecima velikih oseka, sa čime određeni dio korisnika ima trenutno problema, zaključuje de Gravisi. A bez odmuljivanja, ni izgradnja zida uz cestu pored ograde kampa Bi Village, zahvaljujući čemu računaju i na povećanje broja vezova, ne bi imalo puno smisla. Jer sjeverna obala lučice, ni ranije nije bila podesna za vezivanje plovila, s obzirom da je i plića od južne na kojoj je Lučka uprava prethodnih godina uređivala gatove za privez barki.
U pet godina, koliko Lučka uprava gospodari lučicom, uložili su oko četiri milijuna kuna, kaže ravnatelj.
Sanacija mola
- Uz svu projektnu dokumentaciju koja je bila potrebna za odrađivanje planiranih radova, sa zadovoljstvom možemo ustvrditi da smo taj novac investirali u gradnju dva nova gata te u sanaciju postojećih, a trenutno je u fazi sanacija jedinog preostalog gata koji nije saniran, onog u sjevernom dijelu lučice. Navedena sanacija i gradnja uključivala je i izradu kako novih mooringa (priveza), tako i svih priveznih mjesta, za postojeće i nove korisnike kojih u lučici trenutno ima oko 450. Sanirali smo i izvlačilište plovila te odradili i hitnu sanaciju 40-ak metara dugog obalnog zida koji se urušavao u južnom dijelu lučice, kaže de Gravisi.
Svim tim radovima prethodila je i zamjena starog mosta na ulazu za plovila u lučicu novim elipsastim mostom prije pet godina. No u most, jedan najprepoznatljivijih elementa valbandonske obale, investiralo je Ministarstvo unutarnjih poslova, koje ima ugostiteljske i smještajne objekte i s jedne i s druge strane lučice. Predprošlo je ljeto i popravljena cesta uz lučicu prema restoranu, koja je bila u katastrofalnom stanju, a de Gravisi navodi da su novu asfaltnu podlogu postavili zajedno s Općinom Fažana i MUP-om. (Zvjezdan STRAHINJA)