Lomovi kao mjesta potencijalne transformacije

Šugo se kuhalo na štednjacima na drva (M. RIMANIĆ)
Šugo se kuhalo na štednjacima na drva (M. RIMANIĆ)

Na 57. venecijanskom bijenalu, međunarodnoj izložbi vizualnih umjetnosti koja se ove godine održava od 13. svibnja do 26. studenoga, Hrvatsku će predstavljati projekt Tine Gverović i Marka Tadića pod nazivom "Horizont očekivanja". Ministarstvo kulture Republike Hrvatske kao kustosicu ovogodišnje izložbe imenovalo je Branku Benčić, koja s umjetnicima ovih dana završava posljednje pripreme za otvaranje Hrvatskog paviljona smještenog u prostorima Artiglierije u Arsenalu.

Na pitanje što joj znači ovo imenovanje i kako je shvatila priliku da osmisli nastup za najprestižniju izložbu suvremene umjetnosti na svijetu, Branka Benčić odgovara da je planiranje i koncipiranje projekta u sastavu nacionalnog paviljona na Bijenalu otvorilo neka pitanja koja se tiču konteksta, pozicije i značaja Bijenala i nacionalnog paviljona, pozicije koja uključuje izložbu, umjetnike i publiku, i predstavlja mrežu kompleksnih odnosa umjetnika, institucija i sustava umjetnosti, mogućnosti i odgovornosti.

- Osim toga, kao nezavisna kustosica bez stalnog prostora za rad, koji omogućava sustavan razvoj, vidljivost i kontinuitet, i koja se pritom, iako uz velik broj realiziranih programa i projekata i višegodišnju praksu u Hrvatskoj i međunarodnom kontekstu, doživljava relativno rubno, priznajem da sam zadovoljna, da pozicija nezavisnog kustosa nije uvijek ispod radara. Umjetnici i ja presretni smo zbog mogućnosti realizacije projekta za paviljon, iz cijelog niza razloga - velike vidljivosti i promocije, međunarodnog prisustva, relevantnosti onih pozicija i praksi koje zastupamo, otvaranja nekih novih vrata, utjecaja na karijeru i nove produkcije kao mogućnosti realizacije novih ideja.

- Kako ste osmislili izložbu, na koja se pitanja fokusirate, što ste zapravo željeli (po)kazati?

- Projekt za hrvatski paviljon na bijenalu u Veneciji realizira se kao dvostruka samostalna izložba Tine Gverović i Marka Tadića i temelji se na produkciji novih radova umjetnika, posebno mišljenih za izlaganje na Bijenalu. Iz niza razloga umjetnicima i meni je bila važna upravo nova produkcija, ne samo zbog održavanja nekog premijernog prikazivanja i ekskluziviteta, već mogućnosti rada na novoj produkciji i radova i izložbe u uvjetima kakve u Hrvatskoj umjetnici i nezavisni kustosi nemaju niti kada rade u velikim muzejskim ustanovama. Rad na takvom projektu je neizvjestan gotovo do samog kraja, i izložba i radovi su mjesecima u kontinuiranom nastajanju, a finalni oblik će poprimiti u prostoru paviljona u Veneciji, tako da i mi ustvari zajedno s publikom iščekujemo vidjeti ishod vlastitog rada.

Izložba uključuje po jednu kompleksnu i slojevitu instalaciju svakog umjetnika: "Phantom Trades: See of People - Fantomska trgovina: More Ljudi" Tine Gverović i "Events Meant to Be Forgotten - Događaji koje treba zaboraviti" Marka Tadića, koje se nadovezuju na prethodne realizacije i interese umjetnika. Koncepcija je zamišljena kao fragmentarno strukturirana i nema definiranu neku fiksnu naraciju koja ocrtava određen sadržaj, već se formira kao niz labavo povezanih inscenacija, kao otvoren propusan prostor bez oštrih rubova i definicija.

- Koja vas je ideja vodila kod izbora umjetnika Tine Gverović i Marka Tadića?

- S Tinom Gverović i Markom Tadićem imala sam kao kustosica priliku surađivati na samostalnim i skupnim izložbama, tako da sam upoznata ne samo s njihovom umjetničkom produkcijom, već procesima i kontekstima u pozadini tih radova. Iako je možda uobičajena i česta praksa na Bijenalu u Veneciji da se nacionalni paviljoni predstavljaju samostalnom izložbom, kao kustos željela sam napraviti nešto izvan formata samostalnog predstavljanja umjetnika. Upravo pokušaj spajanja umjetničkih pozicija bio mi je pritom zanimljiv i predstavljao izazov, da produkcijom novih radova, na tragu dosadašnjih praksi i poetika umjetnika izgradimo zajednički prostor paviljona ispitujući "horizont očekivanja".

Željela sam upravo dijalogom dviju umjetničkih pozicija ukazati na pitanja i kontekste koje je moguće postaviti u širi okvir razumijevanja i identifikacije - poput prostornih i vremenskih diskontinuiteta, pitanja temporalnosti, zajedničkog nasljeđa, utopijskog potencijala, neizvjesnosti. Stvoriti izložbu kao zajednički prostor koji sudjeluje u stvaranju niza međuodnosa i pukotina, ukazujući na lomove kao mjesta potencijalne transformacije i imaginacije. Vođeni tim idejama, iako dvije instalacije djeluju kao labavo povezana cjelina, zajedno smo krenuli u strukturiranje izložbe i prostora paviljona - usmjereni na kretanje i doživljaje promatrača, koji traga za fragmentima i slaže fragmente cjeline. Osim toga, kod izbora umjetnika zanimalo me istražiti i formulirati i neke praktične momente koji se tiču podrške i promocije umjetnika i trenutka u karijeri kada je takva podrška i međunarodna vidljivost moguća i korisna, kao i stvaranja određenog konteksta koji se može reflektirati na širu scenu.

- Čime se bave, o čemu pričaju i na koji način međusobno korespondiraju radovi dvoje umjetnika?

- U svojem radu umjetnici se bave pitanjima neizvjesnosti, tenzija ili urušavanja i načinima kako ih dovodimo u različite uvjete i kontekste. Ono što ih povezuje i što je zajedničko su različiti procesi i oblici akumulacija - materijala i slika. Svatko na svoj način, bilo da se radi o akumulacijama materijala i materijalnosti, slojevima građevinskog materijala ili slojeva povijesti, arheologije sadašnjosti, interes umjetnika usmjeren je ka konceptu akumulirane temporalnosti, a radovi donose različite prizore, kojima uokviruju procese stvaranja, konstruiranja, gradnje. Akumulacija shvaćena kao materijalnost i metodologija, alat i jezik - to su procesi skupljanja, sabiranja, forme kolekcioniranja - materijala, slika, događaja. U radovima Tine Gverović nailazimo na fokusiranje na različite procese poput sedimentacije, nakupljanja materijalnosti određene robe koja se dovodi u vezu s građenjem, trgovinom, razmjenom, dok kod pronađenih slika Marka Tadića, kao specifičnog vernakularnog arhiva putem interesa za kritičke prakse "found footagea", na djelu su procesi reprodukcije, de- i re- kontekstualizacije i aproprijacije slika. Zadržavajući tragove povijesti, neka se značenja ponovno upisuju u novi kontekst.

- Naslov izložbe "Horizont očekivanja" preuzimate iz knjige "Estetika recepcije" Hansa Roberta Jaussa. Na što aludirate tim naslovom?

- Preuzimajući naslov iz književne teorije recepcije, promjenljivi "horizont očekivanja" ukazuje na platformu zajedničkog iskustva, znanja i razumijevanja stvari i pojava, u okviru neizvjesnih mogućnosti identifikacije. U okviru tog promjenljivog horizonta koji izmiče, naziru se različita očekivanja, kao pitanja koja možemo sagledati iz nekoliko pozicija: Što umjetnici očekuju od globalnog sustava umjetnosti poput Bijenala? Što se očekuje od nacionalnog paviljona? O kakvim očekivanjima i kakvim horizontima govore radovi umjetnika? Koja su očekivanja najrazličitije publike? (Nela Valerjev OGURLIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter