Loach u kinu Valli: I nasilnik može postati anđeo

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Duhovito, sa snažnim gorkim dijelovima. Angažirano, ali ne doslovno, propagandistički. Autentično, iskreno, socijalno senzibilno, dirljivo. Ne znamo je li zbog nanizanog novi film Kena Loacha "Danak s anđelima" ("The Angels' Share") primjereno definirati "humornom dramom" ili, kako pišu pojedini kritičari, "ozbiljnom komedijom za publiku, koja kombinira zabavne dijaloge i socijalni realizam", no svi filmofili i poznavatelji opusa jednog od najplodnijih britanskih redatelja mogu se slobodno uputiti u kino Valli večeras, u nedjelju i u ponedjeljak u 19 sati, te u utorak i srijedu u 21.30 sati (u subotu zbog prijenosa opere nema projekcije).

Neće biti iznevjereni za jedan vrlo dobar, nepretenciozan 100-minutni film, koji je prošle godine u Cannesu dobio laskavu nagradu žirija za najbolju režiju, a na festivalu u San Sebastianu nagradu publike.

Umjesto očekivane zatvorske kazne za brutalno nasilje, naturalistčki prikazano u filmu, Robbie dobiva još jednu priliku. Dok odslužuje kaznu radom za opće dobro, upoznaje Rhina, Alberta i Mo koji, poput njega, ne mogu pronaći posao zbog kaznene evidencije.

No, dobroćudni nadzornik vodi ih na izlet u destileriju (gdje u proizvodnji nestaje dva posto pića i to se zove "danak anđelima"). U destileriji Robbie otkriva svoj talent: ima 'nos' za whisky. Iako on i njegovi kolege nisu anđeli, daje im se još jedna prilika.

Neprofesionalni glumci (odlična glavna uloga Paula Brannigana), naturalizam, autentične lokacije i autentični škotski dijalekti, naglasak na karakterizaciji likova u teškoj socio-ekonomskoj situaciji elementi su koji se mogu naći u većini filmova vitalnog 77-godišnjeg Kena Loacha od najranijih televizijskih djela "Cathy Come Home" iz 1966., do dobitnika Zlatne palme 2006., filma o irskom pokretu za nezavisnost "Vjetar koji povija ječam", do još svježije komedije "Tražeći Erica", u kojoj glumi i nogometna zvijezda Eric Cantona.

Ken Loach je odrastao u autentičnom ambijentu britanske radničke klase, kao sin električara u tvornici, a socijalist je po orijentaciji. Njegovi filmovi i televizijske serije o štrajkovima, policijskoj brutalnosti, neučinkovitim državnim institucijama su mu 80-ih, za vladavine Tacherice, cenzurirani ili im je distribucija bila otežana. Jednom je prilikom na optužbe da mrzi svoju zemlju, Loach spremno odgovorio: "Demokratska je dužnost kritizirati svoju vlast".

O kakvom je autoru riječ, najvjernije je već pokazao slučaj s njegovim prvim televizijskim uspjehom još davne 1966. "Cathy Come Home", socijalnom dramom o dezintegraciji mlade obitelji koja ostaje bez doma. Kako piše filmski.net, ovaj je film postao jednim od najvažnijih događaja 1960-ih, a način na koji je prikazano kako državne institucije psihološki oštećuju one koje bi trebali zaštititi utjecao je na izvanfilmsku stvarnost. Naime, film je u jednoj večeri pogledalo šest milijuna gledatelja, potaknuo je i javnu debatu o problemu beskućništva što je pak dovelo do otvaranja skloništa za beskućnike koje funkcionira i dan danas. (Zoran ANGELESKI)


Podijeli: Facebook Twiter