Ljubavne tegobe na slovenski nacin

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Šteta da je filmski program ovogodišnjih Dana slovenske kulture spao na samo dva ostvarenja koja nisu najsvježije proizvodnje. "Pijetlov dorucak" (Petelinji zajtrk, 2007.) smatra se najgledanijim slovenskim filmom svih vremena, bio je i slovenski kandidat za Oscara, a cini se da je njegovoj popularnosti znatno pridonijela epizodna uloga Severine.

Doticna estradna zvijezda pojavljuje se u filmu samo nakratko, ali predstavlja bitan narativni motiv, buduci da njezina pojava i glazba narocito nadahnjuju sredovjecnog mehanicara iz Gornje Radgone. Majstorov život drasticno se mijenja nakon što zapošljava mladog šegrta, koji pocinje ljubovati sa ženom jednog od njegovih prijatelja i stvara dodatne poteškoce u ionako problematicnom društvu lokalnih zgubidana i pijanaca.

"Pijetlov dorucak" je simpaticno djelo s brojnim nedostacima, optereceno prilicno nategnutim motivom Severine, razvucenom pricom i stalnim odlaganjem završetka. Ipak, najšarmantniji dio filma jest lik lokalnog mehanicara u sjajnoj glumackoj interpretaciji Vlade Novaka. Njegov lik je generator nostalgije za prošlim i humanijim socijalistickim vremenima, neopterecen suvremenom pohlepom za materijalnim dobrima i nadasve sklon prepuštanju svakojakim životnim užicima. Karakterno je vrlo slican liku gubitnika koji glumi izvrsni Peter Musevski u slovenskom filmu "Rezervni dijelovi" (redatelj Damjan Kozole).

Nasuprot "Pijetlovom dorucku", Metod Pevec režirao je produkcijski skromniji i intimniji film "Pod njenim prozorom" (2003). To je prepoznatljiva prica o mladenackim tegobama, odnosno razdoblju kad covjek napušta godine rane mladosti i pomalo zabrinuto gleda u vlastitu buducnost. Pevecova junakinja je instruktorica plesa pred 30. rodendanom, koja živi sama i proživljava uobicajene emocionalne krize, a povremeni ljubavni izleti s oženjenim muškarcem sve je više opterecuju. Istodobno otkriva da je prati povuceni mladic, cije ce ljubavne ponude ispocetka odrješito odbiti, ali postupno uvida da izmedu njih dvoje ipak postoje mnoge slicnosti.

Pevec narocito uspješno portretira glavnu junakinju, pokazujuci iznimno dobru upucenost u ženske emocionalne probleme i vještinu gledanja na stvari iz njihove perspektive, u cemu mu narocito pomaže odlicna glumica Polona Juh. Zanimljivi su i metafilmski elementi kojima Pevec obogacuje svoju romanticnu pricu.

U jednom prizoru djevojka nalazi kazetu na kojoj je snimljena bez vlastitog znanja, što nas odmah asocira na ugodaj prijetnje u Lynchovoj "Izgubljenoj cesti" ili Hanekeovom filmu "Skriveno", ali ubrzo shvacamo da je zapravo rijec o bezazlenom potezu zaljubljenog mladica. Pevecov film pažljivo je dotjeran na optimalnu mjeru, nema suvišnih dijelova i ostavlja dojam cjelovitijeg ostvarenja od "Pijetlova dorucka".

Unatoc brojcano skromnoj ponudi, prikazani slovenski filmovi barem nisu razocarali u kvalitativnom smislu. Nadajmo se da ce sljedeca smotra ipak biti izdašnije i svježije ponude.


Podijeli: Facebook Twiter