- Protivimo se prijedlogu o liberalizaciji otvaranja i rada autoškola, na način da bi se u potpunosti ukinula mreža autoškola. Smatramo da mreža autoškola mora postojati te da bude otvorenog tipa, uz propisane uvjete, koji će kvalitativno unaprijediti sustav autoškola, istaknuo je u svojoj prvoj izjavi Denis Peloza, predsjednik novooformljene Strukovne grupe autoškola pri HGK Županijskoj komori Pula. Pojasnio nam je da se sustav osposobljavanja vozača do 2004. godine temeljio na liberalnim uvjetima poslovanja, što je, po njegovom mišljenju, u konačnici rezultiralo niskom kvalitetom nastavnog procesa osposobljavanja kandidata na štetu sigurnosti prometa.
- U tom periodu, naše autoškole proživljavale su pravu tragediju, od dampinga cijena, nemogućnosti ulaganja u razvoj, do odljeva najkvalitetnijih kadrova u druge poslovne djelatnosti. Sustavno provedenu analizu javno je objavila stručna organizacija - Hrvatski autoklub u 2005. Do danas je, licenciranjem i normiranjem cijelog sustava, učinjen ogroman preokret i znatno podignuta razina kvalitete i razina povjerenja u rad autoškola, što je trebalo biti jamstvo za daljnji razvoj i nova još kvalitetnija rješenja, smatra predsjednik istarske Strukovne grupe autoškola. On drži da je napredak do danas očigledno vidljiv, a njega ne bi bilo bez propisanih minimalnih cijena autoškole.
Zašto mijenjati model
- Činjenice da su gotovo u potpunosti iskorijenjeni rad nelicenciranih pravnih osoba i stručnih osoba, porezna evazija, rad na crno, neplaćeni prekovremeni rad, nestručan i neodgovoran rad, zlouporaba godišnjih odmora, neprijavljivanje radne snage i tehnička neispravnost vozila. Istovremeno je omogućen potpuni statistički uvid u djelatnost i stabilno punjenje javnih financija. Primjer je to uređenosti jedne djelatnosti - ne samo za Hrvatsku, već tako nešto nisu uspostavile niti daleko razvijenije države izvan ili unutar EU-a, tvrdi Peloza. Zbog toga traži da osposobljavanje kandidata i dalje ostane javno-gospodarski definirana u zakonu kao usluga od općeg interesa. Dodaje kako je Republika Slovenija, upravo po uzoru na hrvatski model, usvojila Zakon o vozačima, radi sprječavanja dampinga među autoškolama.
On posebno ističe moguću neravnopravnu tržišnu utakmicu ako se omogući otvaranje novih autoškola, jer po sadašnjim pravilima novoformirane autoškole prve ili sljedećih godina ne bi bile obvezne biti u sustavu PDV-a do godišnjeg prihoda od 300.000 kuna.
- Kako je pretpostavka da poslovni subjekti posluju prema jednakim pravilima, a u našem slučaju se radi o djelatnosti koja je ipak namijenjena krajnim korisnicima, jasno je da bi isti stjecali startnu prednost u odnosu na obveznike plaćanja PDV-a. Neovisnorade li isti prema fakturiranoj ili naplaćenoj realizaciji unutar ili iznad tri milijuna kuna godišnjeg prometa.
Znači da bi bile jeftinije 25 posto što je razlika u cijeni s kojom se postojeće autoškole ne mogu tržišno takmičiti, osim da ih i same otvore u vlastitoj režiji ili u partnerstvu nove mikro autoškole kako bi se konkurentno prilagodile. Sve to naravno u sebi ima naznake špekulativne i neprirodne poduzetničke aktivnosti koju sa sobom nosi ta tako zvana liberalizacija. Nove autoškole se trebaju izjednačiti sa postojećim autoškolama po pitanju PDV-a. Dakle, ili će sve autoškole biti u sustavu PDV-a ili neće niti jedna, naglašava Peloza.
On ističe da osposobljavanje kandidata za vozače nije i ne smije biti isključivo tržišno-ekonomsko-gospodarska kategorija jer u sebi sadrži elemente edukacije, obrazovanja, osposobljavanja, prometne kulture i preventive, ali prije svega socijalno društvenu odgovornost i ponašanje pojedinaca. Iznosi i kako osposobljavanje kandidata za vozače mora biti izuzeto od klasičnih odredbi Zakona o uslugama.
Protiv novih odredbi
Pelozi je sporno što se predlaže da se daje mogućnost policijskom djelatniku da, odmah po utvrđenoj nepravilnosti, zatvara autoškolu na 30 dana.
- Svugdje u Europi nadležne institucije sve više djeluju savjetodavno, a u Hrvatskoj bi se pribjegavalo represivnim odredbama. Protiv smo nekažnjenog kršenja propisa, ali kažnjavati je moguće i povećanim prekršajnim iznosima, a ne zatvaranjem autoškole, a dosadašnji sustav nadzora autoškola uključuje upravnu i prekršajnu mjeru. Ukoliko autoškola ne otkloni nepravilnost u roku od 30 dana, ministarstvo nadležno za unutarnje poslove rješenjem će autoškoli zabraniti rad, navodi Peloza.
Veli kako podržava odredbe Pravilnika o jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli, koji ni na koji način ne narušava, niti je zapreka slobodnom pružanju usluga na jedinstvenom tržištu EU-a. On posebno ističe krivo razmišljanje kako liberalizacija cijena donosi pojeftinjenje jer, po njemu, jeftino u ovoj obrazovno-edukativnoj djelatnosti svakako neće značiti zadržavanje kvalitete standarda u odnosu na razvijenije zemlje i očuvanju stručnog, odgovornog rada, uz prihvatljivu cijenu usluge za prosječnog hrvatskog kandidata, ne samo kroz autoškolu, već kroz postupak stjecanja prava na vozačku dozvolu kao međunarodno priznati dokument, prvi i vjerojatno jedini put u životu.
- Rad uglavnom s maloljetnicima i mladima, što istovremeno znači zdravlje i sigurnost sudionika u prometu, svakako ne bi trebalo kategorizirati oblikom liberalno tržišne isporuke usluga, osim ako se oni žele tretirati kao trgovačka roba na skladištu koja ima rok trajanja i koje se uz primjerice akcijski popust treba riješiti jer nam postaje opterećenje, zaključuje Peloza. (P. GREGOROVIĆ)