Iz javnog poduzeca Hrvatske autoceste iscurili su dokumenti koji razotkrivaju dosad neviden nacin izvlacenja novca pri gradnji autocesta privatnih graditeljskih tvrtki. Slucaj je zabilježen prilikom gradnje umjetnog tunela - prijelaza za divljac, na lokaciji Široki vrh, na dionici autoceste Dugopolje - Bisko - Šestanovac.
Gradevinsko poduzece Konstruktor obvezalo se da ce izgraditi umjetni tunel koji služi za siguran prijelaz divljaci, koji je trebao koštati 26,2 milijuna kuna. Potom je HAC-u iz Konstruktora dostavljen zahtjev za izmjenu projekta, u kojem je zatraženo da se umjetni tunel zbog kompliciranosti gradnje uopce ne gradi, nego da se umjesto njega izgradi cesta za potrebe lokalnog stanovništva. Ta cesta koštala je 4,8 milijuna kuna. Tom prilikom Konstruktor je od Hrvatskih autocesta naplatio i troškove radova na neizgradenom umjetnom tunelu obavljene prije odluke o izmjeni projekta, što je stajalo 6,87 milijuna kuna.
Boban na godišnjem
Izmijenjeni projekt, dakle, sad je koštao oko 11,7 milijuna kuna. Razlika izmedu prvotno planiranog troška - 26,2 milijuna kuna, i troška primijenjenog projekta - 11,7 milijuna kuna, iznosila je oko 14,4 milijuna kuna. Taj iznos prikazan je kao ušteda na projektu, pa je Konstruktor za nagradu dobio polovicu - 7,2 milijuna kuna. Prema ugovoru, naime, izvodacu radova pripada 50 posto uštedenog novca.
Umjetni tunel nikad nije izgraden, nego je umjesto njega gradeno 7,9 kilometara lokalne ceste. Konstruktor je tako, bez pola muke, zaradio milijun eura, samo zahvaljujuci cinjenici da je HAC prihvatio izmjenu prvotno ugovorenog projekta i pristao da razlika izmedu iznosa kojim je trebao biti placen umjetni tunel i onog kojim je placena lokalna cesta bude prikazana kao trošak projekta.
U Hrvatskim autocestama jucer smo pokušali dobiti objašnjenje ovog posla, ali direktor HAC-a Stjepko Boban uzeo je godišnji odmor, s kojeg se vraca u ponedjeljak. U dokumentaciji koju posjedujemo slucaj je potanko opisan. Od projekta gradnje umjetnog tunela - prijelaza za divljac, odustalo se, navodno, zbog komplicirane izvedbe.
Crnjakov potpis
Dokument kojim se pristaje na izmjenu projekta potpisao je pritvoreni bivši direktor HAC-a Mario Crnjak. Na dokumentu kojim su Konstruktoru priznati troškovi i odobrena isplata nagrade za uštedu potpisan je direktor sektora za gradenje Goran Legac. Zahtjev za priznavanje troškova u ime Konstruktora uputio je glavni inženjer projekta Goran Pervan. Prijelaz za divljac predviden osnovnim projektom nikad nije izgraden. Prema navedenim dokumentima, na ovaj neizgradeni objekt utrošeno je 14,1 milijun kuna. Dio tog novca, zakljucimo još jednom, isplacen je na temelju priznatih pripremnih radova, a dio na ime "uštede" koja je postignuta na nacin da je izmijenjen projekt.
Ovim slucajem bavi se Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminala. Naši izvori iz Hrvatskih autocesta tvrde da na dionici Dugopolje - Šestanovac postoji pet ovakvih slucajeva, gdje su mijenjani osnovni projekti pa prikazivane uštede koje su završavale u džepovima privatnih graditeljskih tvrtki. Ulogu nadzornog organa na dionici Dugopolje - Šestanovac igrala je privatna tvrtka - Institut gradevinarstva Hrvatske.