Hrvatski autoklub sve kupce rabljenih automobila upozorava na, kako se navodi u priopcenju, sve rašireniju pojavu smanjivanja broja prijedenih kilometara na brojacu da bi se rabljeni auto skuplje prodao.
Hrvatski propisi za ovo još ne predvidaju adekvatnu kaznu, kažu u HAK-u, vec izigrani kupci pravicu mogu tražiti samo u dugim i neizvjesnim privatnim tužbama. Za ovu su "djelatnost", porucuju iz HAK-a, potrebna mala pocetna ulaganja, imovinska je korist od nje velika, a posljedice gotovo da ne postoje.
Moderni automobili puni su elektronike, a ne mehanickih instrumenata, što znaci da je vracanje kilometraže pitanje hakiranja softvera. Prema neslužbenim podacima, prodavatelj ce "strucno" hakiranje platiti tristotinjak kuna.
- Na internetskim forumima se bez prikrivanja razmjenjuju podaci o tvrtkama i pojedincima koji to rade, raspituje se o cijenama, a dobar dio vozaca je, ako ništa drugo, barem cuo ili zna nekoga tko je na taj nacin prodao automobil. Pojava je ocito pustila duboko korijenje, a zakonodavac se ponaša kao da ne postoji.
Do službenih podataka o kojim je štetnim iznosima rijec i koliki je postotak rabljenih vozila na našem tržištu s falsificiranim brojcanicima, nije moguce doci. Prema MUP-ovoj statistici, takvi podaci uopce ne postoje jer ovo djelo izrijekom nije opisano ni u jednom clanku Kaznenog zakona ili bilo kojeg drugog zakona, teško ga je otkriti, a onda i dokazati", napominju iz HAK-a.
Slicna situacija, kažu, vlada i u drugim zemljama. U Njemackoj, iz koje se u Hrvatsku uvozi veliki broj rabljenih automobila, policija procjenjuje da je svako trece rabljeno vozilo prodano s lažnim brojem prijedenih kilometara, a konzervativne procjene govore da se prouzrocena šteta u Luksemburgu, Francuskoj, Nizozemskoj i Njemackoj krece od 1,5 do 2,9 milijardi eura na godinu. Primjenom na cijelu Europsku uniju, rijec je o 5,6 do 9,6 milijardi eura godišnje.
Kako savjetuju u HAK-u, prilikom kupovine rabljenog vozila treba zatražiti potvrdu Centra za vozila Hrvatske i analizirati podatke, servisnu knjižicu provjeriti u ovlaštenom servisu te zatražiti dijagnosticku obradu u ovlaštenom servisu.