Lani najviše prijava vezano uz otpad i zelenilo

Jedan od pozitivno riješenih slučajeva sa Zelenog telefona - očuvane Galebove stijene (D. ŠTIFANIĆ)
Jedan od pozitivno riješenih slučajeva sa Zelenog telefona - očuvane Galebove stijene (D. ŠTIFANIĆ)

Zeleni telefon je besplatan servis namijenjen građanima koji trebaju pomoć u rješavanju problema vezanih uz zaštitu okoliša, a ne znaju kome se obratiti. Jedinstveni broj Zelenog telefona za cijelu Hrvatsku je 072/123 456, a Udruga Zelena Istra vodi Zeleni telefon za područje cijele Istarske županije.

Rast prijava vezanih uz gradnju

Kako veli Irena Burba, voditeljica Zelenog telefona, on pomaže građanima pružanjem informacija, spajanjem s nadležnim institucijama, angažiranjem oko problema i iznalaženjem rješenja te alarmiranjem javnosti. Od 1. siječnja do 31. prosinca 2016. godine na Zeleni telefon Udruge Zelena Istra pristiglo je 203 prijave građana. Većina poziva dolazi s područja Pule i okolice te iz urbanih sredina -105 prijave ili 51,98 posto (Pula, Medulin, Umag), a nešto manji broj prijava dolazi iz ruralnih sredina - 97 prijava odnosno 42,57 posto (Kanfanar, Oprtalj, Marčana i brojne druge općine).

Prema kategorijama Zelenog telefona, najviše prijava i ove godine je vezano je uz otpad (60 prijava ili 29,7 posto), čime je nastavljen trend prijašnjih godina. Slijedi kategorija "zelenilo" s 32 prijave (15,84 posto) te kategorija "gradnja" s 25 prijava (12,38 posto).

- U prošloj godini bilježimo porast broja prijava slučajeva koji su vezani uz gradnju. Veliki dio slučajeva odnosi se na planirane zahvate u okolišu kao što je nasipavanje morske obale ili komentari građana na nove prostorne planove koji predviđaju prenamjenu i gradnju u zelenim zonama, pojašnjava Burba.

Navodi i kako su u kategoriji "zrak" primili 19 prijava građana vezanih uz kvalitetu zraka u Istarskoj županiji. U kategoriji otpada prevladavaju pozivi vezani uz divlja odlagališta otpada, ali puno poziva odnosni se i na, kako pojašnjava, novi sustav odvojenog prikupljanja otpada u svim gradovima i općinama (sustavi "od vrata do vrata" ili sustavi zelenih otoka).

- Godinu su obilježile i brojne uspješne građanske inicijative i akcije te imamo niz riješenih slučajeva sa Zelenog telefona. Tu je inicijativa za zaštitu Galebovih stijena gdje se nakon reakcije građana zaustavilo izdavanje koncesije za otvaranje adrenalinske plaže. Također smo podržali inicijativu protiv postavljanja bazne stanice na obiteljske kuće "Zdravo naselje" iz Pule, nabraja Burba.

Uspjeh građanskih inicijativa

- Jedan od ciljeva Zelenog telefona je i sustavno unapređivanje komunikacije i suradnje s nadležnim inspekcijskim službama i komunalnim redarstvima. Suradnja s nadležnim institucijama općenito se može ocijeniti kao korektna no, u nekim slučajevima prespora. Gotovo uvijek koristimo Zakon o pravu na pristup informacijama kako bi potaknuli bržu komunikaciju, zaključuje Burba te navodi kako je Zeleni telefon jedan od najdugoročnijih programa Zelene Istre podsjećajući kako su na usluzi građanima čak 21 godinu.

Sudjelovanje u projektima

- U sklopu "Mreže Zelenih telefona" sudjelovali smo u brojnim aktivnostima projekta "Partnerstva za okoliš: Razvoj kapaciteta u zaštiti okoliša javnog i civilnog sektora u Hrvatskoj kroz primjenu servisa Zelenog telefona.", u sklopu IPA Programa Europske unije. U provedbi projekta sudjelovale su članice Mreže Zelenih telefona Hrvatske te su izdane dvije publikacije, provedena anketa s nadležnim službama, održane brojne radionice i treninzi za aktiviste Zelenog telefona, veli Burba. (B. PETROVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter