Lakše je biti avanturist nego spasioc

Dom na Sviščakih - Snežnik

Nakon članka o subotnjem spašavanju pulskih planinara na slovenskom Snežniku od strane tamošnje Gorske službe javio nam se vođa puta Serđo Težak koji je imao potrebu iznijeti svoju stranu ove nemile priče. Više od 40 godina vezan je s planinama, licencirani je vodič i član planinarske stanice vodiča Istra.

Težak naglašava da je u autobusu još jednom predočen program pohoda i izričito rečeno da se prema vrhu Snežnika i domu Sviščakih ide u grupi. "Nakon pola sata hoda oni nadobudni su se odvojili od grupe bez da obavijeste mene ili nekoga drugoga. Među nama je bio i planinar, vodič s najviše položenih kategorija i iskustva, Bačac Marino koji je ostao s grupom i bio na ispomoći ostalim manje iskusnim planinarima što je osnovna planinarska etika", navodi Težak.

Ispričao nam je da je uoči silaska s vrha u 12.45 sve planinare u domu obavijestio da svaki iskusan planinar uzme pod svoje dva, tri neiskusna planinara i da se spuštaju u grupi.

"Pojedini iskusni planinari, bez obzira na to, sjurili su se dolje pa sam zamolio Marina Bačca da povede ostalu grupu, a Roberta Matijaša, pošto je stavio dereze, da pomogne onima kojima zatreba pomoć".

Navodi dalje da je petoro planinara skrenulo sa staze, a kasnije im se pridružio i šesti. Zaključuje da je grupa već na početku znala da idu pogrešnim putem, ali nisu se vratili i nikoga nisu obavijestili. "U 16.30 obavijestili smo domara na Sviščaku o nedolasku planinara. Znali smo da je sa staze skrenulo pet planinara, a gdje je šesti? U 16.45, kako se pogoršalo vrijeme, išli smo u potragu za njima, u dvije grupe. Nakon sat vremena druga grupa se vratila u dom, obavijestila da se alarmira GSSS, a mi smo se vratili oko sedam, svi smo bili kao da smo se obučeni tuširali.

Došlo je trideset GSS-ovaca, angažirano je par policijskih patrola, a vrijeme je bilo sve lošije i lošije. Neko je na ovom izletu imao 'iskustvo za pamćenje'. Prevedeno: mislio je samo o svojoj guzici, a što je sa planinarskom etikom, što je s onih trideset spasioca iz Ljubljane, Postojne, Ilirske Bistrice koji su riskirali svoje živote po onakvom vremenu, što je s nama koji smo ludovali jer nismo znali  je li ih pet ili šest u grupi, što je s 29 planinara koji su ih čekali tri i pol sata, što je s Draganom Drobnjakom koji je ostao na Sviščakima kao logistika bez lijekova i trošio svoj novac časteći promrzle i mokre spasioce, što je sa ženama koje su čekale cijelu noć vijesti od mene, zar je sve to vrijedno jednog 'iskustva za pamćenje'. Drugi dan su se vratili kao gospoda u Pulu jer sam po njih došao kombijem. Ovo moje viđenje napisao sam radi drugih potencijalnih planinara koji vape za ovakvim iskustvom za pamćenje. Planinari i planinarke, kad se ide u grupi treba cijelu turu hodati skupa, družiti se, pomagati jedni drugima. Ako ste nabrijani i vapite za ovakvim iskustvom, idite sami ili sa sebi ravnima. Zahvalio bih svim planinarima koji su mi pomagali u ovom pohodu, a naročito Marinu Bačcu. Za kraj, da netko ne pomisli da se išlo na ovaj pohod nespremno. Marino je sa sobom imao 18 metara užeta, cepin, dereze, klin za led, ja sam imao 30 metarsko vodičko uže, 4 zamke sa karabinerima, dereze, cepin, a i dosta drugih planinara je imalo zimsku opremu. Na Snežnik sam se popeo više od 20 puta i sve to po zimskim uvjetima, a dosta ih je bilo puno, puno težih od ovog. Neka mi ne zamjere šestero veličanstvenih, jer to su moji prijatelji, neki dugogodišnji i dragi, ovo sam napisao da se takve avanture ne ponove s nekim drugim veličanstvenim željnih izazova, nekim drugim vodičima jer vjerujte lakše je biti avanturista nego spasilac", zaključio je Težak te se zahvalio i svim slovenskim spasiocima.

PD Glas Istre nema veze s izletom

Predsjednik PD Glas Istre Pula Ljubiša Ivković priopćenjem je istaknuo da se u članku navodi da je "skupina od 35 planinara iz Pule, iz Planinarskih društava Glas Istre i Elektroistra u subotu oko 9.45 sati krenula iz Planinarskog doma na Sviščakih…", ali da se ne radi o "skupini planinara", već o učesnicima redovnog planinarskog izleta u organizaciji PD Elektroistra. "S organizacijom i vođenjem ovog izleta PD Glas Istre nema nikakve veze. Među izletnicima pa i među onima koje je tražila gorska služba spašavanja, bilo je nekoliko planinara koji su članovi (i) našeg Društva, ali ne kao naši predstavnici te se ni na taj način naše društvo ne može dovoditi u vezu sa ovim izletom", ističe Ivković. (J. O.)