Na pražnjenje septičkih jama građani zbog nedovoljno opremljene službe Vodovoda moraju čekati i do 20 dana, radi čega pojedinci sami ispumpavaju fekalije te ih ispuštaju gdje stignu. To je, s obzirom na kraški teren, potencijalna opasnost za izvore pitke vode, upozorio je gradski zastupnik Darko Martinović na sjednici Vijeća Labina. Taj je problem, veli, alarmantan posljednjih nekoliko godina tijekom turističke sezone, kada na Labinštini, osim oko 20 tisuća stanovnika, boravi još deset tisuća gostiju.
Vodovod, koji je početkom prošle godine preuzeo poslove odvodnje od komunalnog poduzeća, raspolaže sa samo jednim kamionom za čišćenje kanalizacije i pražnjenje septičkih jama, zapremine šest kubika, starim 17 godina.
- Potenciramo razvoj turizma, mnogo se starina preuredilo u kuće za odmor, grade se apartmani, no nismo stvorili uvjete za prijem tolikog broja turista, pogotovo u njima sve atraktivnijim ruralnim dijelovima koji nemaju kanalizacije. Ako građani plaćaju komunalne i druge doprinose, valjda ih pripada i primjerena kvalitetna usluga, napominje Martinović.
- Od svibnja sam triput praznio septičku. Red sam čekao od 15 do 20 dana. Međutim, ukoliko platiš dodatak od 50 posto na redovnu cijenu za hitnu intervenciju, ispumpat će ti istog dana, posvjedočio nam je jedan Labinjan, ne želeći da ga imenujemo.
Cijena crpljenja i zbrinjavanja po cisterni kapaciteta šest kubika iznosi 244 kune, odnosno 40,6 kuna po kubičnom metru, a dodatno se plaća odvoz - 6,2 kune po kilometru.
- Govorili su iz Vodovoda da će angažirati kamion izvana, da će kupiti novo vozilo… Pusta obećanja! Kada pitate zašto ne rade većim kapacitetom, pravdaju se i limitiranošću labinskog pročistača otpadnih voda, u kojem zbrinjavaju fekalije iz septičkih jama. To ih, međutim, ne smeta kada naplaćuju ekstra cijenu za hitnoću. Čini mi se da koriste gužvu jer mnogi građani plate više samo da riješe gorući problem, kaže naš sugovornik.
Direktor Vodovoda Dino Škopac ističe da je kvaka u tome što se korisnici redom javljaju kada im se jame skroz napune.
- Svima usluga treba "danas za danas" pa nastaje lista čekanja, duga od sedam do devet dana. Počeli smo raditi na način da korisniku jednu turu ispraznimo odmah, a ostatak odradimo kasnije, što je dalo rezultata. S jedinim kamionom radimo u dvije smjene, s time da su ljeti česta prelijevanja, odnosno začepljenja kanalizacijske mreže, gdje također valja reagirati, objašnjava Škopac i napominje da Vodovod priprema kupnju novog specijalnog vozila većeg obujma i boljih tehničkih karakteristika, vrijednog oko 2,5 milijuna kuna.
Upitan o nekontroliranom pražnjenju septičkih jama, na koje upozorava Martinović, Škopac odgovara: "O tome nemam saznanja. No, sve se može izbjegnuti ako građani redovito kontroliraju septičke jame i jave nam se unaprijed. Svatko mora biti odgovoran za svoje otpadne vode". (Igor RADIĆ)