U galeriji Lamparna u subotu je u organizaciji Udruge "Labin Art Ekspres" otvorena izložba fotografija "Groblja" nagrađivanog riječkog fotografa Ranka Dokmanovića.
Riječ je o 29 fotografija snimljenih na grobljima u Rijeci, Kostreni, Opatiji i otoku Susku u razdoblju od 1979. do 1981. godine.
- Radio sam s klasičnim, izuzetno kvalitetnim švedskim fotoaparatom Hasselblad. Imao je kvadratni format, što zahtijeva drugačiju kompoziciju od uobičajene četverokutne, a osim toga takav format smiruje, pa mi se svidjelo na taj način snimati groblja.
Nije to meni bilo nešto morbidno, zanimali su me detalji kamenih ploča, sličica, plastičnog cvijeća i križeva i sve ono kreativno što ljudima padne na pamet kada hoće ostaviti neku uspomenu, kaže autor.
Likovni kritičar Vlado Bužančić je početkom 80-tih, prilikom izložbe fotografija u zagrebačkoj Galeriji Spektar, istaknuo da radove karakterizira "rubnost" prisutnog motiva.
- Govori se o sudaru njegovih običnosti i njegovih bizarnosti, njegovih sadržajnih pretenzija i njegove likovne gorljivosti. Iznalaze se ozbiljnosti njegove dekorativnosti, jednostavnost i pretjeranosti te živima toliko važne "izvanjskosti". Nešto kao "ljepotom natkriti tugu, potvrditi svečanu uspomenu".
Sanja Švrljuga, voditeljica Galerije Lamparna, napominje da se Dokmanović u ovom ciklusu odmaknuo od konvencija arhitektonske fotografije te isključivo bilježi svakodnevicu jednog tužnog fragmenta grada.
- Propitujući izgled, kvalitetu, prošlost ili budućnost groba, njegove fotografije su često snimane iz perspektiva koje ljudsko oko ne vidi ili kutova koje prolaznik ne doživljava, uglavnom zbog same specifičnosti mjesta, koje u prosječnom promatraču budi izvjesno strahopoštovanje i otklon o objektivnosti.
Tim umjetničkim svjesnim i namjernim mijenjanjem uobičajenog konteksta motiva, njegov prikaz groblja postaje gotovo reklamno objektivan, ali istovremeno, paradoksalno, i lirski refleksivan, kaže Švrljuga.
Izložba se može razgledati do 19. studenoga. (R. SELAN)