Nakon jutarnjeg kolapsa, telekomunikacijski promet u Hrvatskoj je u potpunosti normaliziran u utorak oko 13 sati. Naime, zbog pada mreže HT-a građani u cijeloj zemlji u utorak ujutro nisu bili u mogućnosti telefonirati niti koristiti internet, nisu mogli plaćati karticama, podizati gotovinu na bankomatima, nisu radile Zagrebačka burza ni Porezna uprava, a trgovci nisu mogli fiskalizirati račune. Istina, sustav bi povremeno proradio, pa su neki građani ipak uspijevali podignuti gotovinu ili se koristiti internetom. Iz HT-a su se ispričali svima koji su imali poteškoća u korištenju usluga ovog teleoperatera.
"Stručnjaci HT-a i Ericssona odmah su pristupili otklanjanju poteškoća. Za hitnu službu 112 preusmjeravanjem je osigurana nesmetana dostupnost. Za trajanja poteškoća ni u jednom trenutku nije bilo potpunog prekida telekomunikacijskih usluga. Uzroci će biti poznati nakon detaljne analize stručnjaka HT-a i partnera", priopćili su iz HT-a.
Nisu, međutim, odgovorili na pitanje jesu li padu sustava kumovali hakeri, kao što su objavili pojedini mediji. Oni su, naime, izvijestili da je "punu odgovornost za napad na HT preuzela cyber sekcija Narodnooslobodilačkog fronta", koja tvrdi da su izveli napad "jer se bore protiv kapitalizma te za uspostavu samoupravnog socijalističkog društva". No, i na Twitteru stoji poruka KuNaNeT-a da oni stoje iza napada, a nije poznato jesu li te dvije hakerske skupine povezane.
Problemi s mrežom HT-a evidentirani su u utorak u 2 sata u gotovo cijeloj zemlji. Bilo je problema s uspostavom svih mobilnih poziva (s predbrojevima 098, 099 i 097), kao i fiksnih poziva te s pristupom internetu. Iz HT-a su u utorak rano ujutro izvijestili da se nadaju da će ti problemi biti riješeni do 10,30 sati, za što su angažirani najbolji stručnjaci Ericssona Nikole Tesle i HT-a, što se nije dogodilo. Oko 13 sati dobili smo odgovor da se još uvijek otklanjaju poteškoće u korištenju telekomunikacijskih usluga na području Hrvatsko, zbog čega se ispričavaju korisnicima.
"Poduzimamo sve da bismo smetnje otklonili u najkraćem mogućem roku, a pozivi na broj 112 normalno funkcioniraju. O svim novostima ćemo odmah informirati javnost", javljaju iz HT-a. U pazinskom Centru 112 jučer nešto poslije 12 sati potvrdili su nam da je "broj proradio" te da je problema bilo u jutarnjim satima, kada se ova služba mogla tek povremeno dobiti.
Državna služba za zaštitu i spašavanje na svojim je stranicama objavila da je 22. rujna oko 2 sata došlo do poteškoća u radu fiksne i mobilne mreže HT-a, zbog čega je nastao problem uspostave poziva prema žurnim službama.
Da je sustav povremeno padao, uvjerili smo se u utorak u središtu Pule, gdje su smješteni bankomati Zagrebačke banke, na čijim bi se ekranima povremeno prikazivala obavijest da bankomat nije u funkciji. U sljedećem trenutku bi profunkcionirao, što nam je potvrdila i jedna gospođa koja je pokušavala podignuti novac. "Internet pada, malo radi, malo ne, kak' potrefite", kazala nam je.
Iz Zabe smo oko 13.30 dobili službeno priopćenje u kojem se navodi da zbog problema u radu linija HT-a prošle noći i jutros nije bilo moguće koristiti bankomate, usluge poslovnica i POS uređaja, dok su službene telefonske linije banke u to vrijeme bile nedostupne. Iz Privredne banke pak vele da je zbog istog razloga dolazilo do "povremenih poteškoća u radu pojedinih poslovnica, bankomata i POS uređaja".
Pulska poslovnica Erste banke u utorak ujutro bila je prazna, a zaštitar na ulazu obavještavao je klijente da šalteri ne rade, te da im se ne isplati ulaziti u poslovnicu.
- Šalteri ne rade, kazao je zaštitar.
- A sinoć sam bila lijena podignuti novac. Kako ću sad kupiti špežu?, upitala se jedna Puljanka.
- Nikad mi se ne desi da nemam gotovine, a baš sad nemam, dometnula je druga. Treća se prisjetila starih dobrih vremena i bušti u kojima biste preuzeli plaću i onda je pomalo krckali, a ako bi pofalilo do kraja mjeseca, novac se posuđivao od prijatelja. Tada nije bilo kamata na minus.
- Danas jedino možeš posuditi onome od koga ne očekuješ da će ti vratiti, a to su vlastita djeca, zamudrijao je jedan gospodin.
Građani, međutim, nisu previše negodovali zbog nenadane nemogućnosti raspolaganja kešom. Trgovine su uglavnom bile prazne, a u onima s prehrambenim artiklima nije bilo gužvi, ali ni nervoznih ljudi.
U Cicibanu POS nije funkcionirao, dok je u obližnjem dječjem Benettonu sve išlo kao po loju. No, kupaca ipak nije bilo. U Kauflandu se također nije moglo plaćati karticama, o čemu je na vratima stajala pisana obavijest. Ista je situacija bila u Billi te Lidlu. U Konzumu pak vele da sustav nije štimao "možda 15-ak minuta". Na vratima pulske poslovnice Raiffeiesen banke stajala je obavijest da poslovnica ne radi zbog "tehničkih problema". (Mirjana VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ, snimio Manuel ANGELINI)
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU OD SRIJEDE