Kvacice poskupljuju SMS

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Pisanje SMS poruka na hrvatskom jeziku u Hrvatskoj je skup sport. Tek su rijetki gradani, i to zaposleni u telekomunikacijskim tvrtkama te u trgovinama mobitelima, upoznati s cinjenicom da se slanje SMS poruka u kojima se rabe dijakriticki znakovi (c,c,d,š,ž) višestruko naplacuje. Onima koji svakodnevno šalju poruke, pa i više desetaka puta na dan, nepoznat je podatak da se poruci u kojoj ima dijakritika tijekom slanja znatno povecava obujam i, iako ona na odredište stiže kao jedna poruka, naplacuje ih se više, ovisno o tome koliko je dijakritika korišteno.
Korisnike mobitela o tome, medutim, ne obavještavaju niti proizvodaci mobitela u svojim uputama, niti telekomunkacijski operatori kojima se ova tehnicka kvaka, dakako, itekako isplati.
Naime, SMS serveri u Hrvatskoj ne mogu prepoznati naša slova, zbog cega ih mobitel tijekom slanja pretvara u, znatno dužu, kombinaciju znakova, i oni kao takvi dolaze na server. Primjerice, jedno obicno "c" pretvori se u nekoliko cudnovatih znakova, a kad poruka krene od servera prema primatelju, ona biva dekodirana, a slova opet naša. Prema našem malom eksperimentu, poruka u kojoj je bilo 225 znakova, bez ijedne dijakritike, tretira se u naplati kao dvije poruke jer je premašila 160 znakova, broj znakova do kojih se poruka naplacuje kao jedna. Medutim, u pokusu u kojem je medu tih 225 znakova bilo njih pet dijakritickih, poruka je naplacena kao - cetiri poruke.
Kako upozoravaju iz Društva za zaštitu potrošaca, s telekomunikacijskim operatorima vec su vodene rasprave na ovu temu, no i oni se, baš kao i proizvodaci mobitela, opravdavaju tehnološkim ogranicenjima. Naime, operatori drukcije ne mogu prenijeti poruku negoli na ovaj nacin koji im je, usput, i vrlo isplativ, dok tehnoloških mogucnosti koje bi to promijenile nemaju niti proizvodaci mobitela.
Problem je u tome, medutim, što ni jedni niti drugi na to ne upozoravaju svoje korisnike, odnosno kupce, koji bi, da to znaju, mogli onda sami odluciti hoce li poruku pisati s dijakritickim znakovima ili ne. U ugovorima s operaterom te odredbe nema, baš kao ni u uputama za korištenje mobitela, a informacija se na internetskim stranicama nekih od njih može pronaci tek ukoliko se ciljano i traži.
Prošle je godine u Hrvatskoj naplaceno slanje 3,7 milijarda SMS poruka, pitanje je samo koliko je poruka uistinu i - napisano.


Podijeli: Facebook Twiter