Kupujemo manje hrane i više kozmetike

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Kako pokazuju najnoviji podaci Državnog zavoda za statistiku, i dalje bilježimo pad potrošnje, odnosno prometa u trgovini na malo. U rujnu je, kaže Zavod, promet od trgovine na malo u odnosu na rujan 2008. godine nominalno i realno bio manji za 12,8 posto. Gledano kumulativno, od sijecnja do rujna ove godine taj je promet bio nominalno manji za 14,3 posto, a realno za 15,6 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Pad potrošnje se, dobra je vijest, usporava jer valja podsjetiti na, primjerice, svibanj ove godine u kojem je promet u trgovini na malo bio realno manji za cak 19,3 posto negoli u istom mjesecu 2008. godine.

U kolovozu je pak podbacila i turisticka potrošnja pa je promet u maloprodaji pao za 13,4 posto u odnosu na isti lanjski mjesec, što je do rujna bio najmanji mjesecni pad osobne potrošnje u ovoj godini iako veci nego što se ocekivalo. Cinjenica je, govore podaci, da su domaci potrošaci unatoc malo boljem prometu u trgovini još uvijek smanjenog potrošackog optimizma, cemu je uzrok povecanje PDV-a na 23 posto i, još više, uvodenje kriznog poreza, koji je neto placu u prosjeku snizio za 2,8 posto. Prosjecna neto placa za kolovoz pala je s 5.308 kuna u srpnju na 5.267 kuna u kolovozu.

Kako govore podaci DZS-a, u rujnu ove godine je, u odnosu na isti mjesec prošle godine, i dalje znacajno smanjena prodaja motornih vozila, koja je u tih godinu dana pala za cak 55,7 posto, cime je i prodaja motornih goriva smanjena za 15,2 posto. Trgovina na malo audio i videoopremom te kucanskim aparatima u rujnu je u odnosu na rujan prošle godine bila manja za gotovo 28 posto, koliko je istovremeno porasla prodaja kruha, peciva i tjestenine. Ocito je da se gradani cija je blagajna sve siromašnija sve više hrane osnovnim živežnim namirnicama, ujedno najjeftinijima, dok je za 14,6 posto smanjena potrošnja alkohola, a kupovina tekstila i obuce pak za 12,4 posto.

Istovremeno, i dalje nam se ocito dogada tzv. efekt crvenog ruža, kad se zbog odricanja od vecih luksuza poput garderobe žene okrecu malim, kozmetickim zadovoljstvima. Prodaja kozmetike u rujnu je, u odnosu na prošlogodišnji, porasla za 10,8 posto, no jednako tako, za 17,2 posto i prodaja knjiga i novina. Promet rabljenom robom, odnosno promet izvan prodavaonica unatoc krizi ne cvjeta, kako bi se na prvu loptu dalo zakljuciti, jer je pao za cak 28,7 posto.


Podijeli: Facebook Twiter