Kupujemo hrvatsku hranu i njemačke aute

Ilustracija (M. ANGELINI)
Ilustracija (M. ANGELINI)

Prosječan Hrvat jede domaću hranu, vozi njemački ili francuski automobil, gleda njemačke i japanske televizore, a kupuje u hrvatskim i njemačkim trgovačkim lancima. Barem bi tako ispalo  prema istraživanju o potrošačkim navikama koje je izradio ICERTIAS Customers' Friend.

Istraživanje je pokazalo da su Hrvatima najdraži proizvodi i usluge iz Hrvatske, potom Njemačke, Austrije, Italije, SAD-a, ali i Kine, Japana i Južne Koreje. Pri kupnji među top deset najomiljenijih "made in" zemalja i destinacija hrvatski kupci tako navode Hrvatsku, Njemačku, Austriju, Italiju, EU, SAD-e, Francusku, Švicarsku, Japan i Kinu.

Jede se domaća hrana

Istraživanje je pokazalo da Hrvati općenito kao preferirane zemlje u svim kategorijama kupovine navode Hrvatsku i Njemačku. Domaće preferiraju kada su prehrambeni proizvodi u pitanju, dok što se tiče tehnologiju i dalje vjeruju u "njemačku kvalitetu".

U nekim ispitanim grupama navode se od strane ispitanika relativno često još i Slovenija i Južna Koreja (za visokotehnološke proizvode), Švedska (za telekomunikacijske usluge), Nizozemska (maloprodaja) te Južna Koreja (automobili).

Na  pitanje, u kojem se ispitanike pitalo općenito za "made-in" preferenciju, neovisno o tome je li riječ o proizvodu ili usluzi, uvjerljivo najveći broj anketiranih (46,2 posto) navodi Hrvatsku, zatim s velikim zaostatkom Njemačku (14,7 posto), Austriju (4,7 posto), Italiju (4,2 posto) i EU (3,8 posto) i na desetom mjestu Kinu sa 2,1 posto. Još izraženija preferencija vezano uz Hrvatsku uočava se kod kupovine prehrambenih proizvoda. Tako čak 76,8 posto ispitanih navodi Hrvatsku kao preferiranu zemlju podrijetla, a tek zatim Njemačku sa 4,2 i Italiju sa 4 posto dok su sve ostale zemlje navođene s manje od jedan posto.

Kada je riječ o korištenju trgovačkih usluga, odnosno preferiranoj zemlji podrijetla trgovačkog lanca u kojem kupuju, ispitanici navode Hrvatsku kao broj jedan preferiranu zemlju podrijetla (26,8 posto), ali se na drugom mjestu, s malom razlikom u postotku smjestila Njemačka (25,1 posto), zatim Italija (7,6 posto), potom Austrija (3,4 posto), Nizozemska (2,3 posto) te Kina s 1,6 posto.

Vjeruje se njemačkoj kvaliteti

Dominacija Njemačke kao omiljenog geografskog podrijetla posebice je uočljiva kod pitanja vezanog uz automobile gdje čak 64,2 posto ispitanih osoba navodi Njemačku kao prvi odabir zemlje podrijetla svojeg limenog ljubimca. Na drugom mjestu pitanja o automobilima smjestila se Francuska (9,1 posto) te potom Japan (7,8 posto), Italija (2,4 posto) i Južna Koreja (1,5 posto). Na pitanje o geografskom podrijetlu visokotehnoloških proizvoda (računala, mobiteli, TV prijemnici i sl.) ispitanici ponovo kao preferiranu zemlju navode Njemačku (32,4 posto), zatim Japan (16,4 posto), SAD (8,2 posto), Hrvatsku (4,9 posto), Sloveniju (4,6 posto) te Kinu i Južnu Koreju sa četiri odnosno dva posto.

Na pitanje o korištenju financijskih usluga (primjerice banke, osiguravajuća društva i slično) Njemačka je opet broj jedan. Na drugom mjestu pozicionirala se Austrija s 14,2 posto te Hrvatska s 12,3 posto. I pri odluci o korištenju telekomunikacijskih usluga, odnosno preferiranoj zemlji podrijetla tvrtke koja nudi tu uslugu u Hrvatskoj, 36,7 posto ispitanika navodi Njemačku kao prvi izbor, 16,2 posto navodi Austriju dok 2,3 posto anketiranih Švedsku.

Ovo istraživanje potvrđuju i Puljani s kojima smo razgovarali. Kako većina veli, kada je hrana u pitanju vole domaće proizvode, ali od tehnologije kupuju strane marke. Kod kućanskih aparata preferiraju slovensko Gorenje, kupuju njemački ili nizozemski televizore, dok najviše voze njemačke (opel, volkswagen, mercedes..) francuske (citroen) te u Istri  talijanske marke automobila (fiat).

- Bitan mi je omjer cijene i kvalitete, time se vodim prilikom kupovine, a manje mi je bitno odakle je koja stvar. Vodim se time da kupujem proizvode srednje kvalitete i poznatije, ali ne nužno domaće marke, naveo nam je jučer tako Damir Kalogjera uz riječi da vozi "hyundai" auto, a mobitel mu je Samsungov. Danijel Šarkanj pak gleda da što više kupuje domaću hranu jer vjeruju u njenu kvalitetu.

Made ih China

Kod hrane mu je, veli, bitna kvaliteta stoga voli kupovati domaću hranu na tržnicama, a prednost daje ekološkoj proizvodnji. Ipak, kod ostalih proizvoda gleda, kako veli, i kvalitetu i cijenu.

- Sve naravno zavisi o tome koliko se novca može na pojedini proizvod potrošiti. Auto koji sam imao bio je njemački, no što se tiče tehnologiji dobri su i "korejci". Danas je sve to isto, njemačko ili made in EU-u. Svi se dijelovi za bilo koji proizvod rade zapravo u Kini, navodi nam ovaj Puljanin.

S njim se slaže i Puljanka Jadranka Bogdanović koja navodi da joj je pri izboru bitna kvaliteta ali i cijena, sukladno prilikama u kojima živimo te plaćama koje primamo. "Evo, kupujem primjerice u Plodinama, ali i u Billi i Kauflandu. Ponekad odem i u kineske dućane no oni su, za razliku od nekada kada su se isticali niskim cijenama, puno poskupjeli. Sve vam je to isto, artikl u kineskom i onaj koji nije u kineskom, ali je isto proizveden u Kini, smatra Bogdanović navodeći da ona primjerice vozi "citroen", dakle francuski auto, televizor joj je njemački odnosno Grunding dok kućanske aparate ima Gorenje. (Borka PETROVIĆ, snimio Manuel ANGELINI)


Podijeli: Facebook Twiter