Oni koji strpljivo čekaju ulazak Hrvatske u Europsku uniju kako bi se počastili novim automobilom iz države u kojoj je željeni model najpovoljniji, nažalost od te ideje slobodno mogu odustati jer čekanje im neće donijeti nikakve uštede.
Naime, iako vozila iz pojedinih zemalja EU jesu jeftinija od istih u našim automobilskim salonima, što smo ustvrdili usporedbom cijena temeljenih prema prijedlogu Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, kupca prije registracije čeka visoka trošarina, što na koncu može biti i skuplja varijanta.
Trošarine će od 1. srpnja, uđemo li tog datuma u EU, biti ovisne o nabavnoj cijeni automobila, ali i o njegovom ekološkom karakteru, odnosno o količini grama ugljičnog dioksida (CO2) što ispušta u okolinu po svakom prijeđenom kilometru. U javnosti se stvorila slika kako će nakon tog datuma automobili masovno - pojeftiniti!
Nažalost to nije istina, jer sustav se bazira se na pojeftinjenju povoljnijih, manjih automobila s tehnološki naprednijim motorima. Upravo ovdje dolazi do problema, jer su moderni benzinski i dizelski agregati, najčešće potpomognuti turbopunjačem, u startu prilično skupi, stoga se trenutno najviše prodaju upravo oni najmanji benzinci pomalo zastarjele tehnologije sa značajnom emisijom CO2.
Prema predloženom zakonu, trošarinska oštrica dublje će se zariti u vozila koja emitiraju više od 120 grama po kilometru, ispod kojih uspijevaju biti isključivo tek najmoderniji, a time i najskuplji modeli.
Konkretno, najprodavaniji automobil u 2012. godini - Volkswagen Polo, u najpovoljnijoj opciji 1,2 Trendline, koja podrazumijeva 60 konjskih snaga i CO2 emisiju od 128 g/km, nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju poskupjet će za 2.228 kuna, dok će istovremeno dizelski model 1,2 TDI (99 g/km) pojeftiniti za 2.475, no razlika u cijeni ova dva modela već u startu prelazi 11 tisuća kuna.
Interesantno, poskupjeli ili pojeftinili, automobili u Hrvatskoj skuplji su nego u susjednoj Sloveniji. Primjerice, Škoda Fabia s osnovnim benzinskim motorom i početnim paketom opreme u Hrvatskoj će prema novim trošarinama koštati 82.275 kuna, dok se u Deželi isti model nudi za, preračunato - 71.911 kuna.
Audi A3 s modernim i ekološkim 1,4 TFSI agregatom, koji će sukladno novim propisima pojeftiniti za 1.200 kuna, odnosno na 183.750, u Sloveniji danas sa svim davanjima stoji 167.834 kune.
Zaključak - najpametnije je upravo ovaj period neposredno pred ulazak u europsko društvo iskoristiti za kupovinu automobila, a pravo vrijeme je upravo - zimsko.
Naime, zbog katastrofalno loše godišnje prodaje automobila na domaćem tržištu, na lagerima je ostao velik broj vozila kojima se značajno spuštaju cijene.
Usto, osiromašeni trgovci nude brojne pogodnosti kako bi privukli kupce u svoje salone, u što je nerijetko uključen besplatni servis, dodatna oprema, zimske gume i još štošta. (K. TADIJIĆ)
CIJELI TEKST U TISKANOM IZDANJU