Impresivna vizualna projekcija osviještenih i kritičkih političkih poruka, ispisivanih na hrvatskom jeziku i u muzičkom ritmu na spektakularni video zid, obilježio je sinoćnji jednoipolsatni nastup kultnog britanskog trip hop sastava Massive Attacka na otvaranju petog izdanja Dimensions festivala u rasprodanoj pulskoj Areni, oduševivši i one manje upućene u opus jednog od najutjecajnijih bendova 90-ih godina, kada su albumi "Blue Lines", "Protection" i "Mezzanine" ispisivali važne stranice glazbene povijesti, izrazivši zvuk i svjetonazor čitave jedne generacije. Artistički najsugestivnije je bilo kada je pozornica s video zidom bila 'zamrznuta' u jednoj, najčešće crvenoj boji, a članovi benda djelovali kao animirane mini figure.
Fantastičan Kamasi
U sjeni velikog imena Massive Attack, na početku večeri, tada još u polupunom amfiteatru pred glazbenim sladokuscima upućenima u izvrsne svjetske kritike koje su popratile njegov svježi trostruki debitantski album "The Epic", sjajan je jednosatni koncert sa svojim orkestrom održao progresivni, super hvaljen američki jazz saksofonist i skladatelj Kamasi Washington.
Nije mali broj onih koji su primarno došli na Kamasijev, a ne na koncert Massive Attacka. Pogotovo oni koji su pomno poslušali album "The Epic", koji je posveta soul-jazzu, Kamasijevom idolu Johnu Coltraneu, Milesu Davisu i američkom fusion-jazz sastavu Weather Report.
Repertoar se kretao od snažnih, sugestivnih pjesama poput uvodne "Change of the Guard" i odlične "Re Run", s vrhuncem u pitkoj, razigranoj, sjajnoj ljubavnoj "Cherokee" (jazz standard Raya Noblea iz 1938.) za koje se priključio Kamasijev otac na sopran saksofonu), da bi nastup, uz ovacije publike, zaključili su je, uz sugestivan glas Patrice Quinn, divnom "The Rhythm Changes".
Jednosatni koncert sjajnog američkog jazz saksofoniste Kamasija Washingtona završio je oko 21.30 sati pred oko dvije i pol tisuće posjetitelja, a oni Puljani koji uvijek brinu hoće li velika imena pohoditi puno ili malo publike, odahnuli su kad se do 22.30 sati Arena dobro popunila, a oko sedam tisuća ljudi dočekalo bristolski bend.
U Puli i fan iz Australije
Massive Attack koncert su otvorili lijepom pjesmom "Hymn of the Big Wheel", posljednjom na debitantskom albumu "Blue Lines" iz 1991. godine, a jučer ju je otpjevao originalni vokalni izvođač na tom albumu, jamajčanski roots reggae pjevač Horace Andy. Sugestivno je otpjevao i velik bendovski hit "Angel".
Bendu i ključnom autorskom dvojcu - Robertu 3D Del Naje i Granta Daddy G Marshalla (koji su uoči pulskog koncerta uživali sve hotelske, kulinarske i morske blagodati Pješčane Uvale) u ponajvećim hitovima pridružila se pjevačica Deborah Miller, koja je u finišu koncerta (kao alternacija glasu Share Nelson) uvjerljivo otpjevala "Safe From Harm" i "Unfinished Sympathy". Iz prvog dijela vrijedi spomenuti i "Future Proof", koja je bila pjesma-favorit posjetitelja iz Australije do nas. Ni u Puli, a ni na dosadašnjoj turneji, na set listi nema vokalno zahtjevne pjesme "Teardrop", koju su, podsjetimo, izveli na koncertu u Zagrebu u studenom 2009. godine, i koju je tada otpjevala gošća Martina Topley-Bird.
Da Massive Attack nikako ne spada u bendove koji prodaju svoju nekadašnju uspješnu prošlost, pokazali su odličnim recentnim EP-em "Ritual Spirit", koji su objavili u siječnju ove godine i koji je najava novog albuma koji treba izići do kraja ove godine. Fanovi u Puli došli su na svoje kad su izveli i naslovnu "Ritual Spirit", ali i lijepu "Take It There", koju na EP-u izvodi Tricky. Iako nisu emitirani na pulskoj pozornici, valja uputiti poštovatelje Massive Attacka na to da gotovo sve nove pjesme prate izuzetni video radovi eminentnih redatelja s protagonisticama poput velike glumice i oskarovke Cate Blanchett, kolegice joj Rosamund Pike, svjetskog supermodela Kate Moss i kosovske glumice Arte Dobroshi. Bogatu koncertnu večer nakon Kamasija Washingtona i Massive Attacka zaključio je američki DJ Moodymann.
Poruka lokalnim vlastima: "Fort Christo treba vodu i struju!"
Pohvalno je da je Massive Attack uz pomoć domaćih suorganizatora sve političke poruke na impresivnom video zidu (o potrebi zajedništva i solidarnosti sa žrtvama ratova i imigrantima, a nasuprot vladavini strahom, moći, kontrole…) preveo na hrvatski jezik, iako je domaća publika bila u manjini. Među desetinama poruka, ispisana je i ova: "Hrvati i Srbi su sijamski blizanci koji se ne podnose".
Među njima pokazana je i jedna lokalna, ali iznimno bitna poruka: "Fort Christo treba vodu i struju!". Jasna je to poruka ovog velikog benda, no prije svih organizatora bratskih Seasplash, Dimensions i Outlook festivala upućena gradskim vlastima i lokalnim političarima koji se često slikaju i skupljaju političke bodove na ovim festivalima da sukladno ekonomskim i kulturološkim festivalskim dobicima po širu zajednicu osiguraju čim prije nužnu, bazičnu infrastrukturu štinjanskoj tvrđavi Punta Christo.
Dimensions se zahuktava
Da će posjećenost ovogodišnjem jubilarnom petom Dimensions festivalu biti možda i rekordna, a neslužbeno saznajemo da su i ovaj kao i Outlook festival gotovo rasprodani, moglo se uočiti i danas na glavnoj festivalskoj plaži na Puntiželi. Prvo uživanje u moru, a zatim ples na devet lokacija sve do jutarnjih sati.
U petak na glavnoj pozornici 'The Clearing' u ponoć i 15 nastupa eksperimentalni jazz-fusion sastav Moritz von Oswald Trio, u kojem za bubnjevima sjedi nigerijski glazbenik Tony Allen (voditelj Fela Kuti benda kojeg su Fela Kuti i Brian Eno proglasili ocem afrobeata), a nakon njih na istoj lokaciji od 01.45 do 03.45 nastupa udarno festivalsko ime - čikaški pionir house glazbe Larry Heard umjetničkog pseudonima Mr Fingers. Na pozornici, pak, 'The Moat' od ponoći do četiri sata ujutro nastupaju vodeći techno izvođači - prvo Rodhad, a zatim od 2 do 4 sata Richie Hawtin. (Zoran ANGELESKI, snimio Dejan ŠTIFANIĆ)
Pulska set lista Massive Attacka
1. "Hymn of the Big Wheel" ("Blue Lines", 1991)
2. "United Snakes" ("Heligoland", LP; 2010.)
3. "Rising Son" ("Mezzanine", 1998.)
4. "Man Next Door" ("Mezzanine")
5. "Ritual Spirit" (EP "Ritual Spirit", 2016.)
6. "Girl I Love You" ("Heligoland")
7. "Future Proof" ("100th Window", 2003.)
8. "Euro Child" ("Protection", 1994.)
9. "Pray for Rain" ("Heligoland")
10. "Angel" ("Mezzanine")
11. "Inertia Creeps" ("Mezzanine")
12. "Take It There" ("Ritual Spirit")
13. "Safe From Harm" (Blue Lines")
Bis 14. "Unfinished Sympathy" ("Blue Lines")