Kruzer "Costa Concordia" uspješno uspravljen

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Kruzer "Costa Concordia" uspravljen je tijekom noći u vrlo složenoj operaciji koja je trajala cijeli ponedjeljak i dobar dio noći na utorak, javljaju agencije. Kruzer se prije 20 mjeseci nasukao kraj otoka Giglio u Tirenskom moru i od tada je ležao na boku u moru.

U operaciji dizanja broda kakva dosad nikada nije bila provedena, inženjeri su uspjeli postići cilj - da kruzer bude uspravljen u okomiti položaj. Koristili su kablove i kontejnere ispunjene vodom kako bi kruzer dogurali do platforme konstruirane kraj njega u moru.

Idućih mjeseci brod će biti pregledan i popravljan kako bi bio pripremljen za tegljenje do lokacije gdje će biti rastavljen, a to će vjerojatno biti u proljeće, javlja BBC.

U Gigliju odjeknule sirene

Dvadeset mjeseci nakon nasukavanja 13. siječnja 2012., pri kojemu je 30 ljudi smrtno stradalo, a dvoje se vode kao nestali, odjeknule su sirene u maloj toskanskoj luci u četiri sata ujutro što je popraćeno povicima odobravanja, javlja agencija France Presse.

"Operacija je završena. Brod je u okomitom položaju", rekao je novinarima Franco Gabrielli, šef talijanske civilne zaštite.

Jedan putnik koji je preživio brodolom rekao je da je cijeli dan i noć pratio operaciju uspravljanja koju nije želio propustiti. Zamjenik gradonačelnika Mario Pellegrini je istaknuo iznimne dimenzije broda i obim tragedije.

Stručnjaka za spašavanje brodova koji je operacije uspravljanja vodio s plutajuće platforme, Južnoafrikanca Nicka Sloanea stanovnici otoka i okupljeni dočekali su kao rock zvijezdu, a on je istaknuo da je odahnuo jer se radilo o dosad neviđenoj operaciji.

Sloane je objasnio da sada slijedi detaljan pregled šteta, te da očekuje da će brod koji je bio dovoljno jak za uspravljanje, biti u stanju zaploviti.

U ponedjeljak sredinom dana kruzer, dug 290 metara i dva puta teži od Titanica, počeo se polako uspravljati iz horizontalnog položaja. Oko ponoći Gabrielli je objavio da je uspravljanje prešlo kritičnu razinu od 24 stupnjeva, te da slijedi završna faza. Uspravljanje tog mastodonta od 114.000 tona, koji se nasukao prije 20 mjeseci nekoliko metara od otoka Giglio je kasnilo. Započelo je u ponedjeljak ujutro i trajalo je dvadesetak sati.

Američka tvrtka Carnival, vlasnik Concordie, snosi trošak od 600 milijuna eura za operacije uspravljanja i odsukavanja koje su povjerene talijanskoj kompaniji Microperi i američkom Titanu. Sada će se stručnjaci dati u potragu za tijelima dvoje nestalih, jedne talijanske putnice i indijskog konobara. Njihove obitelji u utorak očekuju na otoku.

Uspravljanje "Coste Concordije" - kao vožnja "vlakom smrti"

Uspraviti olupinu "Coste Concordije" bilo je nalik vožnji vlakom smrti, rekao je Nick Sloane, voditelj spektakularne operacije podizanja kruzera nagnutog za 65 stupnjeva, što se nakon 20 dugih sati napetosti u utorak izdiže kao slovo "I" u malenoj luci otočića Giglio.

Skupina stručnjaka, među kojima su informatičari, pomorski inženjeri i arhitektica, jedina žena među njima, tu složenu operaciju, prvu takve vrste u svijetu, obavljala je iz "kontrolne sobe" postavljene na pontonu Pollux.

Skupinom, koja je prozvana "Jedanaestoricom veličanstvenih", koordinirao je 52-godišnji Južnoafrikanac Sloane koji je na Gigliu stekao status rock zvijezde. Priznaje da je projekt ispravljanja kruzera bio najveći izazov u njegovu životu.

Kruzer, koji se nasukao 13. siječnja 2012. i bočno se nagnuo za 65 stupnjeva nekoliko metara od otoka Giglio, trebalo je pripremati za operaciju ispravljanja. Na tomu je više od godinu i pol radilo 500 stručnjaka iz 26 zemalja, a samo ispravljanje trajalo je dvadesetak sati.

Operaciju je izravno pratilo 400 novinara iz cijelog svijeta, a postupak je poslijepodne u ponedjeljak morao bit prekinut na tri sata, zbog održavanja dijela kabela kojima se izvlačio brod.

Zahvaljujući kabelima koji su povezivali Pollux s brodom, stručnjaci su mogli aktivirati hidraulične preše, otvarati i zatvarati zasune plutajućih kesona ili primati informacije o nagibu broda.

- Vladala je potpuna tišina, "a mi smo se osjećali kao da sviramo u orkestru, klima je bila osobito smirena, uočila se koncentracija, ali pomalo i umor", ispričao je jedan sudionik talijanskim medijima.

Desni bok broda, koji je 20 mjeseci bio potopljen u slanoj vodi potpuno je prekriven rđom, a drugi je sjajne bijele boje.

Dvije trećine broda ležale su u moru, rekao je inženjer Franco Porcellacchia iz američke kompanije Costa koja organizira kružna putovanja, zadovoljan što je završena "najosjetljivija etapa", ispravljanje mastodonta teškog 114.000 tona. Slijedi pretraga broda za tijelima dviju osoba koje nisu bile pronađene - od 32 žrtve brodoloma, nisu pronađena tijela talijanske putnice i indijskog poslužitelja, a potraga će se provoditi idućih dana. Na Giglio bi trebali doputovati Elio Vicenzi, udovac talijanske putnice te Indijac Kevin Rebello, brat nestalog poslužitelja.

Sljedeće faze bit će popravak desnog boka, postavljanje desetak kesona te pripreme za novo porinuće broda, što će potrajati tjednima, moguće mjesecima, a zatim će "Concordia" biti otegljena u rezalište, u najbližu luku Piombino ili Napulj, ili pak Palermo.

Do tada će brod, koji leži na posebnoj cementnoj podlozi i posebno dizajniranim platformama, biti ojačan kabelima i čeličnom užadi.

Sljedeći je zadatak operatera iz kompanije Titan-Micoperi preuzeti sadržaj sefova iz kabina 4.000 putnika broda, po ugovoru što ga je kompanija potpisala s Costa Carnivalom. Vlasnik broda preuzeo je na sebe troškove operacije, koji premašuju 600 milijuna eura.

Sve ove složene operacije valja provesti tako da se izbjegne svako onečišćenje otočića Giglio. (Hina, Portal GI, foto REUTERS)

Video koji ubrzano prikazuje dugu operaciju uspravljanja broda pogledajte ovdje.


Podijeli: Facebook Twiter