Krizi usprkos: Ne odričemo se radosti darivanja

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Potrošnja već mjesecima ide nizbrdo, nije ju izvukla ni sezona pa je trgovci više nego ikada pokušavaju prebroditi sniženjima i promotivnim akcijama. Kriza je tako pokazala ono što su potrošači već dobro znali - prostora za sniženja itekako ima.

Iako je blagdanska potrošačka košarica prema izračunima sindikata svake godine sve skuplja, kupci s kojima smo pričali naveli su nam da im se čini da su trgovci brojnim akcijskim cijenama kupovinu ipak dosta olakšali. Tako, primjerice, nekoliko velikih trgovačkih centara nudi akcijske popuste na igračke i do 30 posto, reklamiraju se akcijskim cijenama proizvoda za kolače, dok drugi snižavaju blagdanske artikle poput bakalara ili svinjetine za pečenje. Neki su pak krenuli u prave rasprodaje hrane i to - prije blagdana.

Pa ipak, štedjet će se, i to najprije na darovima koji su svake godine sve manji i simbolični. Kako doznajemo od kupaca kupovat će se sitnice koje ionako trebaju kupiti - najčešće kozmetiku, starijoj djeci obuću i odjeću, dok će se supružnicima kupovati koja boca vina ili panetton. Previše se neće štedjeti jedino na manjoj djeci - roditelji će se odreći čega god mogu da im i ove godine priušte poklon pod borom, dok djedovi i bake, čujemo, za blagdanski dar pomalo štede već mjesecima unaprijed.

Prema izračunu Nezavisnih hrvatskih sindikata, koji prosinačku potrošnju prate godinama, građani će uz velika odricanja potrošiti kao i lani, ali će blagdanski stol biti siromašniji. Lani se, veli nam Krešimir Sever, predsjednik NHS-a, za blagdansku trpezu i poklone u prosjeku potrošilo oko 1.300 kuna po obitelji. No, brojka koja je prešla 350 tisuća nezaposlenih, sve više ljudi koji rade ali na primaju plaća, neisplata božićnica i sve manje plaće glavni su krivci što će blagdane mnogi, silom prilika, dočekati skromnije no inače.

-Nažalost, većina građana osobnim iskustvom svakodnevno svjedoči koliko je duboka gospodarska i socijalna kriza u Hrvatskoj. Ljudi se susprežu od potrošnje. Nije dobro ni što mnoga državna i javna poduzeća nisu isplatila božićnice jer to isto ruši potrošnju. Nezaposlenih je, u odnosu na prošlu godinu, 11 posto više - ni oni ove godine neće imati što potrošiti, isto kao ni umirovljenici, samačka domaćinstva, ljudi na minimalcu, pojašnjava Sever. Dodaje kako potrošnju ruši i povećanje cijena, zbog većeg PDV-a, ali i smanjenje ukupne platežne moći - fiksni su troškovi, naime, sve veći i ljudima ostaje sve manje za potrošnju.

No, s druge strane, veli Sever  već se polako javlja revolt, bunt i dosta im je toga da ih Vlada i ekonomisti pozivaju na štednju. Ljudi se, veli, ne žele odreći blagdana i radosti darivanja bližnjih - posebice djece i unuka i zbog toga su mnogi, već od rane jeseni  počeli štedjeli. Potrošnja bi tako i ove godine mogla dosegnuti prošlogodišnju razinu od oko 11 milijardi kuna ili tek nešto niže. (Borka PETROVIĆ)

CIJELI TEKST PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU

 


Podijeli: Facebook Twiter