Kriza u Italiji mogla bi se odraziti na naš turizam

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

U subotu, 7. srpnja, u cijeloj ce Italiji poceti ljetna sniženja, popularni "saldi". No, trgovci se ne nadaju previše da ce ishod prodaje po umanjenim cijenama biti jako dobar, jer talijanski potrošaci troše sve manje, bez obzira na cijene. Kad gospodarska kriza pokuca na vrata prosjecne obitelji, nema te ponude koja ih može nagnati na otvaranje novcanika. Jednostavno, Talijani više ne troše, postali su apaticni, prolaze pokraj ducana i ne kupuju, bez obzira na visinu ponudenih popusta. Psihologija krize ima svoja pravila, potrošnja opada i brže nego što oštra porezna politika države uspije smanjiti mjesecni prihod svake obitelji. Italija proživljava recesiju, to se primjecuje na svakom koraku.

Prije nekoliko dana državni statisticki ured Istat objavio je zapanjujuci podatak: Talijani su drasticno smanjili potrošnju prehrambenih artikala, i to za 6,1 posto u odnosu na 2011. godinu. Dakle, manje jedu, manje troše na hranu. To je vrlo simptomaticno za naciju koja ima ustaljenu tradiciju obiteljskog rucka i vecere, koja se nastoji kvalitetno hraniti, koja raspolaže prehrambenim proizvodima koji su u samom svjetskom vrhu po kvaliteti. Šest posto smanjenja troškova za prehranu izuzetno je znacajan podatak, a valja dodati i da se vidno manje troši za odjevne predmete, u odnosu na 2011. godinu minus je cak 7,2 posto.

Uz to, talijanski potrošaci cekaju 1. listopada ove godine, kada pocinje primjena novog zakona o PDV-u kojim ce se on povecati za dva posto - IVA ce s 21 skociti na 23 posto, a ona umanjena, za prehrambene proizvode, porast ce s deset na 12 posto. Cim se taj porez poveca, uslijedit ce novi porast cijena. Svi dobro znaju da je listopad mjesec povecane potrošnje - zbog djece, zbog škole, zbog niza poreznih obveza. Ako se svemu tome doda vrtoglavo poskupljenje goriva, cija se cijena približava granici od dva eura za litru, onda je jasno da ce našim susjedima malo toga ostati za ljetni dopust. U biti, vec sada kolaju podaci da ce ove godine svaki peti Talijan ostati kod kuce, da ce svaki cetvrti skratiti dužinu boravka na odmoru i da ce 40 posto Talijana izabrati jednotjedne ferije.

Ono što najviše zabrinjava jest cinjenica da se ove godine smanjio broj talijanskih potrošaca koji ce za uživanje na moru ili planini podici potrošacki kredit. Cak 16 posto ispitanika tvrdi da ce na odmor ponijeti tek novcanik, odnosno da ce potrošiti iskljucivo novac koji su za to prethodno odredili, 41 posto njih koristit ce bankomat, 22 posto kreditnu karticu, a samo dva posto odlucilo ih se za podizanje potrošackog kredita.

Vec smo u nekoliko navrata pisali o velikom postotku nezaposlenih medu mladom populacijom, onom od 18 do 25 godina: 36 posto njih ne radi, više od trecine. Valja naznaciti da je reforma mirovinskog sustava dodatno zakomplicirala stvari jer je mnoštvo radnika koji su bili spremni otici u mirovinu tijekom ove godine prisiljeno to odgoditi za šest do sedam godina. To je svakako dodatno kompromitiralo psihicko stanje prosjecnog potrošaca.

To je tek nekoliko osnovnih informacija, kojima valja dodati i osobna zapažanja reportera koji vec duže vrijeme živi u Italiji, u njenom najistocnijem dijelu: Talijani su sve siromašniji, ljutiti su zbog politike vlade, još malo pa ce im puknuti film, na samoj su granici izdržljivosti. Uostalom, dodite u Trst i provjerite - ducani su prazni, nitko ništa ne kupuje, omladina i penzici hrle u velike prodajne centre, ali tek da bi uživali u besplatnoj klimatizaciji i eventualno kuglici sladoleda. (Elio VELAN)


Podijeli: Facebook Twiter