Kriza lijeci šoping-groznicu

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Dok je prijašnjih godina predblagdanska prosinacka potrošnja pocinjala vec uoci blagdana sv. Nikole, ove je godine, kažu trgovci, još nema. Tome se ne treba cuditi jer kupovna je moc gradana sve manja, sve je više onih koji ostaju bez posla, a i trgovci pojeftinjuju samo deklarativno. Mnogi trgovacki lanci, prateci jedni druge, snizili su u posljednjih nekoliko mjeseci cijene osnovnih živežnih namirnica za 15 do 20 posto pa se cini da je u prosjeku hrana toliko i pojeftinila, no službena je statistika, koja prati samo realiziranu potrošnju, daleko realnija.

Hrana nam, kažu podaci Državnog zavoda za statistiku, nije poskupjela zbog uvodenja veceg PDV-a u kolovozu ove godine, ali nam, unatoc smanjenoj potrošnji, nije ni pojeftinila. Iako su svi veci trgovacki lanci snizili cijene osnovnih namirnica prosjecno za 15 posto, statistika kaže da je hrana unatrag godinu dana pojeftinila deset puta manje, odnosno mizernih 1,5 posto.

Trgovci su se, ocito, zbog smanjene potrošnje odlucili poslužiti obrnutom psihologijom tjerajuci vodu na svoj mlin. Naime, akcijama snižavanja cijena, uglavnom po tisucu artikala, stvaraju dojam da je citav njihov asortiman pojeftinio, no službena ih statistika demantira. Usto, nakon što je Hrvatska gospodarska komora napravila analizu po kojoj ce potrošnja u prosincu prvi put biti manja nego godinu dana prije, i to za oko deset posto, trgovci su prvo te najave potvrdili, a onda se naknadno ipak oglasili tipicnim spinom napominjuci da je posljednjih nekoliko tjedana promet krenuo nabolje pa ce i, najavljuju, potrošnja u prosincu biti na razini prošlogodišnje.

"Nemoguce, jer petnaest dana prije Božica prometa još nema", iskren je Dragutin Mamic, voditelj trgovackog centra Mandi u Zagrebu. Veli da je borba za svakog kupca nikad snažnija, a trgovine nikad praznije. U odnosu na prošlogodišnji Božic, zakljucuje, cijene su pale, no troši se daleko manje. To potvrduje i Slobodan Školnik iz Emmezete, napominjuci da povecanje PDV-a na 23 posto u kolovozu nije dovelo do povecanja cijena, vec zbog pada tržišta u obzir dolaze samo pojeftinjenja. Borba za kupca, napominje, vodi se kroz snižavanje cijena te ce i prosinac, zakljucuje, obilježiti deflacija.

No, ne bi se moglo reci da je deflacija obilježila dosadašnje mjesece. Po raspoloživim podacima Državnog zavoda za statistiku, od listopada prošle do listopada ove godine cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju bile su vece za 1,3 posto. Kruh i žitarice poskupjeli su za malo manje od jedan posto, a alkohol i duhan pak za 14 posto. Odjeca i obuca, ciji prodavaci vape za kupcima, pojeftinili su tek za 0,4 posto, a pokucstvo i oprema za kucanstvo poskupjeli su za 1,6 posto.


Podijeli: Facebook Twiter