U dobro popunjenoj koncertnoj dvorani Rondo u pulskom Rojcu, u nedjelju je u kreativnoj atmosferi održana 70-minutna javna prezentacija treće radionice SoundPaintinga, univerzalnog multidisciplinarnog znakovnog jezika za skladanje u realnom vremenu, namijenjenog glazbenicima, plesačima, glumcima i vizualnim umjetnicima.
Znak i sadržaj
Skladatelj/soundpainter stoji ispred grupe izvođača te rukama i tijelom pokazuje niz znakova koji ansambl (grupa izvođača) treba proizvesti. Soundpainter pokazuje znakom "ŠTO" je idejni okvir koji izvođači kroz spontani impuls pune sadržajem (zvuk, riječ, glazba, pokret, ples), poštujući pri tom koncept samog znaka (ideju koja "stoji" iza njega).
S dolaskom plesačice i likovne umjetnice Ivane Vojnić Vratarić, a na osnovu iskustva prošlih dviju radionica, 2015. i 2016. godine, ove je godine spontano izmijenjena koncepcija radionice, iz dosad dominantno edukativne, u performativno-izvedbeno-umjetničku.
- To će, usput, biti i modus funkcioniranja budućih radionica, kazao je voditelj radionice, dirigent, skladatelj i teoretičar glazbe Neven Radaković, obrazlažući izostanak uobičajenog uvodnog predavanja. Publika je sva pitanja mogla postaviti za naknadnog neformalnog druženja, a po principu (stvar-naziv-znak) - "prvo podražaj (doživljaj), a onda, osvještavanje".
Multidisciplinarnost
SoundPainting je bio alat, a kolektivna izvedba "više" od skladanja, "nešto" u duhu multidisciplinarnog izvedbenog teatra koji je sukus svih njegovih izvedbenih cjelina.
- To je možda djelovalo spontano, ali su posrijedi konceptualno organizirane strukture (u kompozicijskom/dramaturškom smislu), bazirane na vrlo jasnim idejama koje omogućavaju da se kroz njih djeluje "u trenutku" - spontano i slobodno, omogućavajući uvijek drugačiju kompozicijsko-dramaturšku kvalitetu zbivanja, pojašnjava Radaković.
Ova jesenska radionica održana je protekla dva vikenda u Rojcu, od 20. do 22. listopada te od 27. do 29. listopada, a njeni polaznici, osim Ivane Vojnić Vratarić (pokret, ples, zvučni objekti) bili su Vinka Burić na pianinu, Branko Nikolić na orguljama i efektima, Andrej Barac na bubnjevima i udaraljkama, Carlos Fagin na midi klavijaturi, Henry Marić na klarinetu i efektima, Elvis Šuke na električnoj gitari i alt saksofonu te Neven Radaković na rhodes električnom klaviru, sintetizatoru, glasu, efektima i loopovima.
Intrigantnog naziva (doslovno "slikanje zvukom"), SoundPainting je univerzalni znakovni jezik za live kompoziciju, koji je 1974. godine koncipirao Walter Thomson 1974; i koji trenutno obuhvaća više od 1.200 znakova koje skladatelj/soundpainter pokazuje kako bi proizveo specifičnu reakciju izvođača.
Radionicu je organizirala Udruga Studio Kapula u suradnji s Radakovićem, a uz podršku Odjela za kulturu Grada Pule i Istarske županije.
I izvođači uključeni u proces skladanja
- SoundPainting zahtjeva od izvođača odmak od poznatog i predvidivog, te posvetu svakom pojedinačnom kreativnom činu, bez znanja o tome kuda vodi, naglašava voditelj radionice Neven Radaković.
Autorska novost njega i cijelog kolektiva jest mogućnost izvođača da u svakom trenutku znakom (dižući ruku) preuzme skladanje, čime se "decentralizira" klasičan, konzervativan model s jednim 'naredbodavajućim' dirigentom/skladateljem.
- Samom implementacijom takozvanog "poziva" (izvođačevim dizanjem ruku) u kontekstu SoundPaintinga, real time composing na relaciji soundpainter-ansambl postaje, ustvari, game-playing. Čisto referencijalno, nešto nalik game kompoziciji Johna Zorna iz 1984. Time se izvođača uključuje u proces skladanja, omogućavajući mu da - kad osjeti kreativni impuls (a on ga, za razliku od soundpaintera koji barata 'idejama', osjeća kao konkretni sadržaj koji želi plasirati u kompozicijsko-dramaturški prostor), uz "dozvolu" soundpaintera" - uđe s onim što osjeća "da je najbolje", nastavlja Radaković.
- Ti su koncepti organizirani u vidu game-playinga. To su svojevrsne strateške igre (poput kompjuterskih strategija, ili poput monopolyja ili rizika), koje se prenašaju "u" i "na" izvedbeno polje. U biti, to su skupovi izvedbenih pravila i procedura koji reguliraju (čine) "igru", postavljajući (u tehničkom smislu) hodogram komunikacijskih fokusa, e da bi sadržaj spontano "izranjao" kroz svakog izvođača-autora, zaključuje Radaković.
U studenom najvjerojatnije performans
SoundPainting Platforma krovna je, neformalna organizacija pod čijom se kapom održavaju radionice SoundPaintinga. Platforma podrazumijeva prostor za edukaciju, istraživanje i stvaranje multidisciplinarne izvedbene umjetnosti. Idući će se mjesec održati novi ciklus, koji će rezultirati multidisciplinarnim predstavljanjem (najvjerojatnije u formi performansa) u Dnevnom boravku Rojca. (Zoran ANGELESKI)