Koristi bi bile veće kada bi Pula bila luka ukrcaja

Dolazak je za predstojeću turističku sezonu najavilo deset brodova koji bi pulsku luku trebali posjetiti 26 puta (Arhiva)
Dolazak je za predstojeću turističku sezonu najavilo deset brodova koji bi pulsku luku trebali posjetiti 26 puta (Arhiva)

Norveški mega kruzer "Viking Star", na kojemu može putovati gotovo tisuću putnika, otvorit će 19. ožujka pulsku kruzer sezonu. Riječ je o luksuznom brodu u vlasništvu norveške kompanije "Viking Ocean Cruises" koji u pred i posezoni u Pulu iz Venecije dovozi uglavnom Amerikance, Kanađane i Engleze, koji se ovdje kratko zadržavaju na njihovom putu prema Dubrovniku.

Na brodu imaju sve

Prema trenutno raspoloživim podacima, dolazak je za predstojeću turističku sezonu najavilo deset brodova koji bi pulsku luku trebali posjetiti 26 puta, što je duplo više nego lani. No, dok se zna da nautičari tijekom svoje plovidbe prosječno troše više od sto eura po osobi, postavlja se pitanje koliko Puli zapravo donose gosti s ovakvih kruzera koji se u gradu zadržavaju svega par sati, a u najboljem slučaju pola dana.

I dok oni koji u Pulu pristaju ljeti, kakav-takav izbor za potrošnju još i imaju, one koji u grad pristanu tijekom proljeća ili kasne jeseni u gradu dočekuju zatvoreni ugostiteljski objekti i zatvorene suvenirnice koje su većinom sezonskog karaktera.

Kako veli direktorica Turističke zajednice Pula Sanja Cinkopan Korotaj, iako su brojke dolazaka kruzera zapravo male, svaki ih dolazak ipak veseli. I ona potvrđuje da je riječ o putnicima koji na brodu imaju sve, od hrane pa do ponude izleta, pa je njihova potrošnja na kopnu puno manja nego kod primjerice drugih gostiju. Oni najčešće u Puli "odrade", kako veli, samo razgled grada no i u tako kratkom zadržavanju ipak nešto potroše - na neki suvenir, možda ne obrok, piće ili sladoled.

- Koristi ipak ima. Primjerice, kruzeri plaćaju pristojbu Lučkoj upravi, a nas u Turističkoj zajednici ne vesele toliko radi zarade koju donose, koliko u marketinškom smislu, pojašnjava direktorica TZ-a i dodaje da se Pula na ovaj način odlično reklamira, a uvijek postoji mogućnost da se netko od putnika, kojeg su se naš grad i njegove ljepote dojmile, odluči vratiti u njega na nešto duži period.

Koristi početne luke

- Puno bolja stvar bila bi da je Pula početna luka, odnosno luka ukrcaja, u kojoj se kruzeri "pune" jer se tada u takvoj luci brod opskrbljuje hranom, potrepštinama, ima servis za održavanje što sve otvara i nova radna mjesta, veli Cinkopan Korotaj i dodaje kako tada i puno više ljudi cirkulira gradom, pa se tada, kada se govori o zaradi, već radi o "igri velikih brojeva". Zaključuje kako je u strategiji Klastera južne Istra, ali i razvoja grada Pule, planirana izgradnja novog terminala kojim bi se ovaj dio turizma dignuo na višu razinu.

Od Donalda de Gravisija, ravnatelja Lučke uprave Pula, doznajemo da je, kada govorimo o prihodima koje Lučka uprava Pula, ali i šira zajednica ima od brodova na kružnom putovanju, potrebno razlučiti nekoliko segmenata.

- Neizvedivo je "golom" matematičkom računicom iskazati sve prihode. Naime, direktno od lučkih pristojbi koje je Lučka uprava Pula uprihodovala u 2015. godini govorimo o iznosu od 85 tisuća kuna. Ako bismo to podijelili s brojem putnika kojih je u 2015. godini bilo 5.288, matematičkim bi izračunom došli do podatka da je od svakog putnika Lučka uprava uprihodovala 16,07 kuna.

Međutim, to nije tako. Lučka uprava Pula, naime prihoduje određene iznose i od ovlaštenika koncesija koji su Lučkoj upravi dužni za svoje usluge plaćati varijabilni dio koncesije, a tu se radi o ovlaštenicima koncesije koji obavljaju djelatnosti priveza, prijema i transferiranja gostiju, peljarenje, zbrinjavanje otpada i djelatnosti pomorske agenture, pojašnjava de Gravisi.

Napominje i kako, što se tiče daljnje koristi za širu zajednicu, treba razlučiti ugostiteljske, usluge prijevoza i slične usluge koje putnik s brodova na kružnom putovanju traži, no studija cruising turizma za Republiku Hrvatsku govori o tome da svaki gost koji pristigne u bilo koju luku na hrvatskoj obali, na kopnu potroši dodatnih 40-ak eura. Dakle, radi se o kompleksnom području, na koje je odgovor isto toliko kompleksan.

Putnički terminal isplativ je Puli

Na pitanje u kojoj su fazi planovi u svezi izgradnje novog putničkog terminala na području Monumenti, Donald de Gravisi nam je sa zadovoljstvom istaknuo kako je studija isplativosti gradnje takvog terminala pozitivno ocijenila potencijalnu gradnju, te je Lučka upravo u fazi iznalaženja sredstava iz Europskih fondova za izvedbu idejnog projekta. (Borka PETROVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter