Kad se našao sam u kokpitu zrakoplova Germanwingsa na letu 4U9525 iz Barcelone u Duesseldorf, 28-godišnji kopilot Andreas Lubitz ručno je počeo spuštati zrakoplov i nije reagirao kad je njegov kapetan lupao po vratima pokušavajući se vratiti u pilotsku kabinu, zaključak je istrage koji je u četvrtak iznio francuski državni tužitelj u Marseilleu Brice Robin.
Istraga o nesreći zrakoplova u francuskim Alpama, koju vodi Robin, je promijenila smjer kada je postalo jasno da je rušenje zrakoplova posljedica niza namjernih poteza kopilota Lubitza.
Drama je počela kad je pilot napustio kokpit. Na snimci iz crne kutije "možemo čuti pilota koji je zamolio kopilota da preuzme kontrolu nad zrakoplovom. Tada se čuje micanje sjedalice unazad i zvuka zatvaranja vrata", rekao je Robin. Pilot je verojatno otišao na zahod, dodao je.
Kad je ostao sam Lubitz je pokrenuo proces poniranja zrakoplova. "Takav potez na takvoj visini može samo biti namjeran".
"Najrealnija je interpretacija da je kopilot namjerno odbio otvoriti vrata kabine i pustiti kapetana unutra. Pritisnuo je dugme koji je uzrokovao gubitak visine. Ne znamo zašto je to učinio, ali namjera je očito bila da uništi zrakoplov", rekao je Robin.
Nakon terorističkih napada 11. rujna 2001. vrata kokpita sigurnosno su pojačana u svim zrakoplovima, može ih otvoriti posada posebnom lozinkom. U slučaju prijeteće situacije, piloti mogu zaključati vrata čak i ako se izvana upotrijebi pravilna lozinka. U slučaju hitnosti postoji tehnička opcija otvaranja vrata u tom slučaju, ali opcija ne radi ako pilot iznutra blokira vrata.
Nije rekao ni riječ
Njemački ministar prometa Alexander Dobrindt potvrdio je da je kopilot Germanwingsa namjerno srušio zrakoplov sa 150 putnika i članova posade u francuskim Alpama. "Zaključak francuskih tužitelja vjerojatan je i prema našim stručnjacima", rekao je Dobrint. "Po našim spoznajama kapetan zrakoplova bio je spriječen da uđe u kokpit", kazao je.
Robin je rekao da ne postoje naznake da je kopilot bio terorist, što je potvrdio i njemački ministar unutarnjih poslova Thomas de Maiziere. Provjereni su obavještajni podaci o njemu, policijska datoteka i podaci Lufthanse i nije otkriveno ništa posebno, rekao je De Maziere.
Na upit smatra li to samoubojstvom, Robin je odgovorio: "Ljudi koji žele počiniti suicid to obično naprave sami.. Ne bih to nazvao samoubojstvom".
Lubitz je bio pri svijesti prije udara u tlo. "Disanje mu je bilo normalno. Nije rekao ni riječ", rekao je Robin. Cijelo vrijeme dok je kapetan lupajući po vratima pokušavao ući u kokpit, iznutra se nije čulo ništa.
Dodao je da putnici vjerojatno nisu bili svjesni što će se dogoditi do samog pada. "Čuli bismo plač i zapomaganje. Toga nije bilo", rekao je.
Lubitz je živio u Montabauru, u Falačkom Porajnju, dvadesetak kilometara od Koblenza. Za Germanwings je počeo raditi u rujnu 2013. Za kompaniju je do nesreće odradio 630 sati letenja.
Bio je normalan mladić
Njemački stručnjak za zračni promet Gerold Wissel rekao je agenciji dpa da piloti prolaze stroge psiho testove na početku letačke karijere. Kasnije ide na redovne medicinske preglede, ali nemaju redovne testove osobnosti.
Lufthansa, kao i ostale kompanije, ima jasne smjernice za članove posade koji moraju prijaviti čudno ponašanje kolega. To se može učiniti i anonimno. Zaposlenici su obavezni alarmirati na najmanji znak alkoholizma, depresije ili psihološke nestabilnosti.
"Takve stvari se događaju. Čak i prije samog polijetanja kapetan može izbaciti bilo kojeg člana posade iz zrakoplova ponaša li se čudno", rekao je Wissel, dodajući da kopilot ima pravo izbaciti kapetana.
Po Wisselu, Lufthansa ima najviše standarde s tim u svezi. Nije poznato vrijedi li isto i za Lufthansinu filijalu Germanwings.
Lubitzevi susjedi i znanci iz Montabauru rekli su novinaru Reutersa da je bio "normalan momak" i "pristojan mladić".
"Posve normalan momak", kazao je Klaus Radke, šef mjesnog letačkog kluba gdje je Lubitz dobio svoju prvu dozvolu. "Znam ga kao pristojnog, zabavnog, ljubaznog mladića".
Taj gradić s 12 tisuća stanovnika u šoku je otkako je objavljeno da je njihov sugrađanin namjerno odveo kolege i putnike u smrt. "Nemam riječi. Nemam objašnjenja", rekao je kolega iz letačkog kluba Peter Raucker. "Bio je dečko kao svaki drugi. Imao je puno prijatelja, nije bio usamljenik".
"Šokiran sam i iznenađen kao i vi", rekao je Armin Pleiss, ravnatelj srednje škole u Montabauru gdje je Lubitz maturirao 2007. godine.
Nije prvi pilot osumnjičen za namjerno rušenje zrakoplova
Andreas Lubitz, kopilot zrakoplova njemačke zrakoplovne Germanwings na letu 4U9525, koji se u srijedu srušio u francuskim Alpama nije prvi pilot za kojega se pretpostavlja da je to namjerno učinio, piše agencija dpa navodeći još nekoliko sličnih slučajeva.
Francuski istražitelj izjavio je u četvrtak u Marseilleu da je po svemu sudeći kopilot Germanwingsa Andreas Lubitz namjerno srušio zrakoplov. Prema njegovim riječima, najlogičniji zaključak je da je on namjerno odbio otvoriti vrata pilotske kabine kapetanu koji je bezuspješno pokušavao ondje ući te da je namjerno srušio letjelicu. Prema njegovim riječima, ne postoje naznake da je Lubitz bio terorist.
Situacije u kojima su piloti namjerno srušili zrakoplov da bi počinio samoubojstvo vrlo su rijetki i vrlo ih je teško uvjerljivo dokazati, piše dpa.
Samoubojstvo je, primjerice, jedna od teorija koja se spominje u misteriju koji obavija nestanak zrakoplova Malaysian Airlines MH370. Zrakoplov je nestao prošle godine u ožujku na letu iz Kuala Lumpura prema Pekingu.
U studenome prošle godine u Namibiji se srušio zrakoplov Mozambique Airlinesa. Tada je poginulo 33 putnika, a istražitelji su zaključili da ga je namjerno srušio pilot koji je njime upravljao.
Dužnosnici američke službe za zračni prijevoz vjeruju da je 1999. kopilot u smrt namjerno odveo sebe i 217 putnika na letu 990 Egypt Aira. Pretpostavlja se da je namjerno srušio letjelicu u Atlantski ocean nakon polijetanja iz New Yorka. Egipatske vlasti oštro su zanijekale tu tvrdnju, uz objašnjenje da je nesreća posljedica mehaničkog kvara.
Dvije godine kasnije, 2001. u Indoneziji se srušio zrakoplov tvrtke Silk Air na liniji Džakarta - Singapur. Američki istražitelji i u ovom su slučaju izrazili sumnju da je nesreću namjerno prouzročio pilot. Tada su poginula 104 putnika, a u izvješću američkih istražitelja stoji da je pilot imao financijskih problema. Teoriju o samoubojstvu oštro su opovrgle indonezijske zrakoplovne vlasti.
1994. pilot zrakoplovne tvrtke Royal Maroc, koji je navodno imao ljubavnih problema, srušio je zrakoplov kojim je upravljao u gorju Atlas nedugo nakon polijetanja iz Agadira. To su ustanovili američki dužnosnici za zračni prijevoz, no udruga marokanskih pilota odbacila je rezultate njihova istraživanja. Tada je poginulo svih 44 putnika.
Minuta šutnje
U četvrtak ujutro nastavljena je akcija izvlačenja tijela i potrage za drugom crnom kutijom iz zrakoplova, objavila je francuska policija. Vremenski uvjeti na mjestu nesreće povoljni su, javio je novinar AFP-a.
Ožalošćeni članovi obitelji stradalih počeli su stizati u Marseille. Rođaci i prijatelji neće moći do samog mjesta nesreće nego samo do obližnjeg mjestašca Le Verneta. "Preopasno je da se ide na mjesto pada", rekao je jedan mjesni dužnosnik.
U njemačkoj saveznoj državi Sjevernoj Rajni Vestfaliji iz koje je bila većina njemačkih žrtava nesreće održana je minuta šutnje u 10.53 sati, u vrijeme kad je iz zrakoplova emitiran posljednji radijski signal. Državne agencije, škole, privatne tvrtke sudjelovale su u odavanju počasti. U nekim gradovima i promet je u to doba zaustavljen. Premijerka te savezne zemlje Hannelore Kraft koja je u srijedu posjetila mjesto nesreće u Francuskoj prisjetila se žrtava sa svojim kolegama u uredu.
Posebno je tužno bilo u srednjoj školi Josepha Koeniga u gradu Halternu am Seeu zbog pogibije 16 učenika i dvoje nastavnika koji su se vraćali sa školske razmjene u Španjolskoj. "Naša škola više nikada neće biti ista", rekao je ravnatelj Ulrich Wessel.
Germanwings još nije objavio listu putnika, ali po drugim izvorima saznaje se da je među 150 žrtava bilo 72 Nijemaca i 50 Španjolaca. U zrakoplovu su poginuli i državljani SAD-a, Britanije, Kazahstana, Argentine, Australije, Kolumbije, Venezuele, Irana, Meksika, Japana, Nizozemske, Danske, Belgije i Izraela. (Hina)