Sud casti Hrvatske udruge reklamnih agencija (HURA) na svojoj je sjednici održanoj u utorak, kako doznajemo, Konzumovu nedavnu reklamu, kojom najveci domaci trgovacki lanac diskvalificira svoje konkurente - Billu i Lidl, proglasio protivnom Zakonu o nedopuštenom oglašavanju i Kodeksu pravila oglašavanja te ce Konzum morati snositi odredene sankcije.
Podsjetimo, na dan nogometne utakmice Hrvatska - Engleska na londonskom Wembleyu Konzum je na duplericama dvaju dnevnih novina objavio reklamu na kojoj na nogometnom terenu suprotstavlja «ekipu» domacih, Konzumovih robnih marki, i onih stranih, mahom Lidlovih te jedne Billine. «Utakmicu» je na reklami «blagoslovio» i Hrvatski nogometni savez kojem je Konzum sponzor, dok se reklamom opcenito porucuje da treba kupovati domace.
Šest clanova Suda casti HURA-e donijelo je zakljucak da je Konzum ovom reklamom narušio samoregulatorne odredbe struke, standarde kodeksa oglašavanja Hrvatskog oglasnog zbora i Hrvatskog udruženja društava za tržišno komuniciranje te Zakon o nedopuštenom oglašavanju.
«Pomno proucavajuci odredbe standarda kodeksa o istinitosti, podcjenjivanju, zaštiti robnih obilježja i kopiranju, kao i Zakon o nedopuštenom oglašavanju, može se naci osnova da su porukom u predmetnom oglasu narušeni standardi kodeksa i zakona», navode na Sudu casti HURA-e, koji ce Konzumu izreci daljnju zabranu oglašavanja sporne poruke, podnijeti zahtjev za ispravak reklame u istoj formi, oštecene strane dobit ce, nadalje, pravo na odgovor reklami, a odluka Suda casti bit ce, kao negativan publicitet, objavljena u strucnim glasilima. Sukladno kodeksu, ukoliko prekršitelj ne postupi sukladno zahtjevima Suda casti, prijava protiv njega podnosi se i Sudu casti Hrvatske gospodarske komore, no u konacnici može biti pokrenut i spor pred Trgovackim sudom. Isplatu naknade, odnosno kazne, medutim, od Konzuma samo vlastitim tužbama mogu zatražiti Lidl i Billa, no dok je njemacki trgovacki lanac dan nakon sporne reklame objavio da ne namjerava pravno postupati, u Billi odgovaraju da ce najvjerojatnije do kraja ovoga tjedna donijeti konacnu odluku o tome hoce li kretati u pravni spor s Konzumom ili ce od te akcije odustati. Iako su iz Lidla na dan objave reklame najavljivali pravnu bitku, tek nekoliko sati nakon od nje su ipak odustali.
Kako se neslužbeno može cuti u HURA-i, osim što je Konzum prekršio kodeks oglašavanja i zakon kojim se ovo podrucje regulira, reklama je nestrucna i zato što u reklamnom svijetu nikad nije obicaj reklamom provocirati tržišno slabije od sebe. Lideri na tržištu, poput Konzuma u Hrvatskoj, kažu marketinški strucnjaci, svojim reklamama nikad ne provociraju slabije, što je u ovom slucaju Konzum ucinio, vec uvijek slabiji, «sljedbenici», provociraju tržišno jace, kako bi na sebe privukli pozornost publike.