Krajem siječnja konačno je stupila na snagu odluka sad već bivšeg ministra znanosti, obrazovanja i sporta Vedrana Mornara, kojom je donesen program osposobljavanja za upravljanje biciklom, biciklističkog ispita te obrazac potvrde o osposobljenosti za upravljanje biciklom. Program je ponajprije namijenjen učenicima petih razreda osnovne škole, mada nije obavezan. No, njime je omogućeno polaganje "malog vozačkog ispita" i dobivanje "vozačke dozvole" s kojom i mališani mlađi od 14 godina smiju voziti bicikl na cestama bez pratnje starijih osoba.
Definirani organizatori edukacije
Naime, prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, djeca smiju voziti bicikl na cestama bez pratnje tek s navršenih 14 godina. U suprotnom su u prometnom prekršaju. Pratnja osoba starijih od 16 godina obavezna je za bicikliste od devet do 14 godina starosti, koji su po zakonima iz 2008. i 2004. godine, pa i ranijih, i dosad mogli sami na cestu ukoliko su u školi osposobljeni za upravljanje biciklom i za to im je izdana odgovarajuća potvrda. Apsurd je, međutim, bio u tome što dosad nije bilo propisano tko i na koji način provodi osposobljavanje i izdaje takvu potvrdu te ju, stoga, nije bilo ni moguće dobiti. Potvrda je važna utoliko što potvrđuje da su mali biciklisti prošli potrebnu edukaciju o prometnim propisima i pravilima te da su stekli dodatna znanja i vještine koji pridonose njihovom sigurnijem sudjelovanju u prometu.
Netom donesen program osposobljavanja u trajanju od 16 sati provodit će se u osnovnim školama kao izvannastavna aktivnost te u ustanovama za odgoj i obrazovanje i(ili) organiziranje slobodnoga vremena djece i mladih, koje ispunjavaju potrebne uvjete. Njegovo je pohađanje predviđeno u petom razredu osnovne škole, a uključuje teoriju (prometna pravila i propise), vježbu vožnje bicikla na poligonu te polaganje pismenog i praktičnog dijela ispita. U pravilu će ga provoditi učitelji tehničke kulture ili drugi učitelji koji su prošli odgovarajuću edukaciju agencije nadležne za odgoj i obrazovanje, a polaganje ispita će biti organizirano u suradnji učitelja, zaposlenika HAK-a ili autoklubova i policijskih službenika. Odluka također propisuje da se program financira sredstvima koja će osigurati lokalna zajednica, autoklubovi, sponzori na lokalnoj razini, Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa i drugima.
U Gradu Puli pitali smo nadležne kako će ovaj program biti provođen u pulskim osnovnim školama. Odgovorili su nam da Grad samoinicijativno, i prije stupanja na snagu ove odluke, već niz godina provodi program osposobljavanja za upravljanje biciklom i polaganje biciklističkog ispita za učenike osnovnih škola s područja Pule. Sve što Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta propisuje novom odlukom, Grad odavno već ostvaruje u suradnji s AK Pula – Rovinj i drugim institucijama, poput MUP-a i HAK-a. Jedina je razlika u tome da će djeci sad, nakon polaganja biciklističkog ispita, biti izdana potvrda za samostalno upravljanje biciklom na cesti, koja se priznaje kao valjani dokument.
- Spomenuti je program Grad Pula ostvarivao u osnovnim školama koje su za to pokazale interes, kroz organiziranu nastavu. Program u najvećoj mjeri obuhvaća učenike petih razreda, nije obavezan, a sastoji se od dva modula po osam školskih sati te ga u školama u pravilu provode nastavnici tehničke kulture. Ispit provode policijski službenik i predstavnik HAK-a ili autokluba, u nazočnosti nastavnika. Učenici koji savladaju program imaju priliku sudjelovati na školskim, županijskim i državnim natjecanjima "Sigurno u prometu". U razdoblju od 1993. do 2014. godine Grad je u suradnji s AK Pula - Rovinj pet puta bio i domaćin državnog natjecanja, a ove se godine Državno natjecanje "Sigurno u prometu 2016" održava upravo u Puli u od 17. do 20. svibnja, kažu nam iz Odsjeka za informiranje Grada Pule.
Grad osigurao 25 tisuća kuna
Treba reći i da je za spomenute programe u gradskom budžetu, putem Zajednice tehničke kulture, osigurano 25 tisuća kuna.
Iz Policijske uprave istarske nam potvrđuju da je programom Ministarstva predviđeno da policijski službenici sudjeluju isključivo kao članovi komisije prilikom polaganja ispita, a dosad još nisu zaprimili ni jedan zahtjev za sudjelovanje. Policijski službenici prometne policije, na temelju odobrenja ravnatelja osnovnih škola, kontinuirano provode edukacije iz oblasti sigurnosti cestovnog prometa za učenike od prvog do osmog razreda, prilagođene njihovom uzrastu, a za učenike od petog do osmog razreda edukacija uključuje i sadržaje vezane za sigurnu vožnju biciklom, odgovorila nam je glasnogovornica PU istarske Nataša Vitasović.
Lani 122 prometne nesreće s biciklistima
Od ukupno 1.990 prometnih nesreća, koliko ih se prošle godine dogodilo u Istarskoj županiji, u 122 su, među ostalim vozilima, sudjelovali i bicikli. Na istarskim su cestama lani smrtno stradala tri biciklista, 35 ih je teško, a 67 lako ozlijeđeno. U šest prometnih nesreća bila su uključena djeca stara od sedam do 14 godina na biciklima, dok su u još dvije bili biciklisti mlađi od sedam godina. Među njima je jedno dijete teško ozlijeđeno i pet lako. (Kristina FLEGAR)