Europska komisija je u srijedu predložila Vijeću EU-a pokretanje postupka predviđenog člankom 7 protiv Poljske, koji u konačnici može dovesti do suspenzije prava glasa.
"Unatoč opetovanim naporima tijekom skoro dvije godine da s poljskim vlastima započne konstruktivni dijalog u kontekstu okvira za vladavinu prava, Komisija je danas zaključila da postoji jasan rizik od ozbiljnog kršenja vladavine prava u Poljskoj", objavio je prvi potpredsjednik Komisije Frans Timmermans.
Pokretanje postupka predviđenog člankom 7 nikada do sada nije korišteno, a Komisija se odlučila na to nakon što poljske vlasti nisu odustale od kontoverznih reformi u pravosuđu.
Timmermans je istaknuo da je Komisija spremna povući svoj prijedlog ako Poljska ukloni razloge za zabrinutost u roku od tri mjeseca.
"Europska komisija poduzima akciju kako bi zaštitila vladavinu prava u Europi. Pravosudne reforme u Poljske znače da je pravosuđe u toj zemlji sada pod političkom kontrolom vladajuće većine. Kada nema sudske neovisnosti postavljaju se ozbiljna pitanja u vezi s učinkovitom provedbom zakonodavstva EU-a, od zaštite investicija do uzajamnog priznavanja odluka u raznim područjima poput sporova o skrbi nad djetetom ili izvršenja europskih uhidbenih naloga"; navodi Komisija.
Komisija je također uputila preporuke Poljskoj u kojima nabraja mjere koje može poduzeti kako bi popravila sadašnju situaciju. "Ako poljske vlasti primjene preporučene mjere, Komisija je voljna u tijesnoj suradnji s Vijećem i Parlamentom, ponovno razmotriti svoj prijedlog" o pokretanju postupka predviđenog člankom 7.
Poljska je u protekle dvije godine donijela 13 zakonodavnih akata koji, po Komisiji, sustavno omogućavaju izvršnoj vlasti da se politički miješaju u sastav, nadležnost, upravljanje i funkcionirnje sudske vlasti.
Postupak predviđen člankom 7 najradikalniji je potez koji se može povući protiv neke zemlje za kršenje europskih pravila. Taj članak nikada do sada nije aktiviran, a u konačnici može dovesti do oduzimanja prava glasa, iako je to prilično nevjerojatno s obzirom da je u jednom dijelu postlupka potrebna suglasnost svih zemalja članica, osim one koja je u pitanju. U ovom slučaju Mađarska se već oglasila da će biti protiv.
Članak 7 predviđa da Komisija ili jedna trećina zemalja članica ili Europski parlament, mogu predložiti Vijeću da većinom od četiri petine država članica (22 članice) utvrdi postojanje jasnog rizika od ozbiljnog kršenja europskih vrijednosti u nekoj članici. Prije nego što pristupi takvom utvrđivanju, Vijeće je dužno saslušati državu članicu o kojoj je riječ.
Nakon toga Europsko vijeće, koje čine šefovi država ili vlada, trebaju jednoglasno utvrditi da postoji ozbiljno kršenje europskih vrijednosti, a ne više samo rizik.
U slučaju da Europsko vijeće utvrdi da postoji ozbiljno kršenje, onda Vijeće EU-a, to jest zemlje članice na ministarskoj razini, može odlučiti kvalificiranom većinom o suspenziji nekih prava, uključujući pravo glasa u Vijeću. Ovdje je važno razumjeti da Europsko vijeće, najviše političko tijelo u EU, nije zakonodavno tijelo, stoga odluku o eventualnom oduzimanju prava glasa na kraju treba donijeti Vijeće EU-a, koje zajedno s Europskim parlamentom ima zakonodavne ovlasti.
S obzirom na takav postupak, oduzimanje prava glasa ostaje samo teoretska mogućnost, jer će u praksi teško biti postići suglanost baš svih zemalja članica. (Hina)