Prodaje se vez, ili prodaje se barka s vezom, ili traži se vez, ponude su kakve često susrećemo po oglasnicima, pa i u našoj Butigi. Vezova u moru uvijek fali, nije to nikakva novost, a nije novost ni da se oni prodaju. Ali je li to zakonito? Pitanje je zapravo izlišno jer je riječ o pomorskom dobru s kojim je nemoguće trgovati, budući da se ne može postati vlasnikom komadića mora.
Novac za gradnju luka
No, praksa je drugačija. Ljudi za vez u sportskoj lučici ili komunalnom dijelu luke znaju platiti i do pet tisuća eura, u nekim slučajevima i više. Legalno je, ili bolje reći - tolerira se samo kada koncesionar od budućeg korisnika traži da uplati nekoliko tisuća eura ako želi sklopiti ugovor o trajnom korištenju veza, ne bi li time postao suinvestitor u izgradnji buduće lučice. Tolerira se, doduše, i prodaja vezova, ali to ovisi isključivo o koncesionaru, iako je zakonski to zabranjeno.
U pulskoj lučici Bunarini vrlo su jednostavno raskrstili s takvom praksom, uvjerava nas njen voditelj Sandro Biletić. Lani su, naime, od svakog korisnika veza zahtijevali da im predoči knjižicu plovila iz koje je vidljivo tko je vlasnik. Ukoliko se vlasnik brodice i potpisnik ugovora nisu podudarali, ugovor više nije bio valjan. Takve će kontrole, uvjerava nas Biletić, obavljati i ubuduće, svake dvije godine.
Potvrđuje nam da je i na Bunarini bilo pokušaja prodaje vezova, najčešće zajedno s barkom, jer je drugačije, tvrdi, nemoguće to učiniti. Naime, u toj je lučici svaki vez označen registracijskom oznakom plovila s čijim je vlasnikom potpisan ugovor, pa je nemoguće da se na njegovom mjestu pojavi netko s drugim plovilom. Stoga vlasnik mora prijaviti i eventualnu promjenu plovila na vezu ili riskira otkazivanje ugovora.
Bilo je, priča Biletić, i pokušaja ulazaka u suvlasništvo nad plovilom, ne bi li se tako zaobišlo propise. Ali i tome su na Bunarini doskočili. "Ukoliko, na primjer, vlasnik plovila s kojim je prvotno potpisan ugovor u knjižicu upiše novog suvlasnika, mi tom novom suvlasniku naplaćujemo pola cijene veza u nautičkom dijelu, dok prvotni vlasnik plaća pola veza u sportskoj lučici. Kako je cijena puno viša u nautičkom dijelu od onog u sportskom, ljudi odustaju od suvlasništva", kaže. (Bojan ŽIŽOVIĆ)
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU