Na razini Hrvatske na bolničkim je listama čekanja više od pola milijuna pacijenata, a svaki je mjesec novih 400 tisuća narudžbi za preglede i pretrage. U Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje smatraju da su brojni kontrolni pregledi za stabilne i kronične pacijente koje se upućuje u bolnice nepotrebni te da bi se takvi pacijenti mogli kontrolirati u primarnoj zdravstvenoj zaštiti.
U pulskoj Općoj bolnici je 19. kolovoza bilo upisano 36.223 pacijenata, među kojima su njih 11.053 upisali liječnici primarne zdravstvene zaštite. Dr. Irena Hrstić, sanacijska upraviteljica Opće bolnice, upozorava da spomenute rezervacije podrazumijevaju upise i za prvi i kontrolni pregled. Nije moguće reći koliko se novih pacijenata mjesečno upiše, veli ona, budući da taj podatak nije moguće izvući iz bolničkog računalnog programa, no ipak ističe da samo liječnici primarne "zauzmu" oko 140 rezervacija dnevno.
I u pulskoj bolnici broj onih koji se upišu, a ne dođu na pregled nije zanemariv: Hrstić ističe da je prosjek nedolazaka između 25 i 30 posto. Navodi primjer u prvom polugodištu ove godine, kada 27 posto pacijenata s liste nije došlo na pregled.
Na pitanje koliko je na odustajanje kriva duljina čekanja, koja se katkad protegne i na 12 mjeseci, kaže da to može biti barem polovičan razlog odustajanja.
- Posebno se to odnosilo na kardiološki pregled. Pacijenti bi, čekajući na pregled, u međuvremenu odlazili u drugu ustanovu ili privatniku. Ako pretpostavimo da je odustajanje od rezerviranog datuma bilo uzrokovano duljinom čekanja na pregled, onda je za očekivati da ćemo u sljedećem razdoblju imati stopostotni odaziv kod kardiologa jer se trenutačno na pregled ne čeka, objašnjava Hrstić.
Kada bi se liste skratile za spomenutih 30 posto pacijenata koji odustanu od pregleda, i vrijeme čekanja bilo bi kraće za isti postotak, pretpostavlja naša sugovornica.
- Kada bismo znali da netko neće doći, onda bismo na upražnjena mjesta prenaručili pacijente. Napominjem da se u ovom trenutku sređuje računalni program. Izrađujemo postupnik za naručivanje pacijenata da bismo što vise pojednostavili proceduru, odnosno mogućnost naručivanja e-mailom ili faksom. No, napominjem da se u slučaju naručivanja bez osobnog dolaska obavezno uz uputnicu treba priložiti i medicinsku dokumentaciju s razlogom traženja pretrage. Naime, razlog određene pretrage određuje i termin pregleda/pretrage. Navest ću primjer iz života: osoba koja je arhitekt po zanimanju i osnovno sredstvo rada mu je šaka u slučaju ukočenja zglobova šake ima prednost pri pregledu fizijatra, objašnjava Hrstić. (M. VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ)
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU