Kako spojiti plavu i zelenu Hrvatsku je mantra ili sveti upit o kojem izvršna vlast govori već više od dvadeset godina. Ministar turizma Anton Kliman poslužio se pojmom mantre da bi zorno objasnio suštinu dvodnevnog skupa u organizaciji Hrvatske gospodarske komore (HGK) koji je osmišljen kao akcija s jasnim ciljem - kako hrvatski proizvod plasirati na hrvatskom turističkom tržištu. Hrvatski proizvod za hrvatski turizam naziv je sajma koji je upriličen na 2.500 kvadratnih metara izložbenog salona velike dvorane Žatika u Poreču uz nazočnost više od 100 izlagača iz cijele Hrvatske te predstavnika gotovo svih najvećih hotelijerskih kompanija.
Kliman je na skupu istaknuo kako je nedavno boravio u Slavoniji te da je tamo stanje kritično. Ljudi se iseljavaju jer nemaju posla.
Slavonija želi opskrbljivati turizam
- Razgovarao sam s ljudima i povjerili su mi se da im je to zadnja nada. Čekaju da se taj spoj napokon pokrene kako bi poljoprivreda i prerađivačka industrija krenule nabolje, rekao nam je Kliman.
Podsjetimo, prošle je godine hrvatski turizam ostvario 71,8 milijuna noćenja, što je povećanje od 7,7 posto. Ove godine Kliman se nada dodatnom povećanju od četiri posto. Pritom je ostvario prihod od osam milijardi eura, što je šansa za sve naše proizvođače. Zato su Ministarstvo turizma te Ministarstvo poljoprivrede oformili radnu grupu koja ima zadatak predložiti konkretna rješenja.
Predsjednik Hrvatske gospodarske komore Luka Burilović vjeruje kako bi povećanje udjela hrvatskih proizvoda u hrvatskom turizmu za samo pet posto više zemlji donijelo prihod od dodatnih 400 milijuna eura.
- Turizam predstavlja 17 posto našeg društvenog proizvoda. Bez turizma bismo propali. Međutim, ovisimo o vremenskim uvjetima i geopolitičkim prilikama, a to nije dobro. Moramo proraditi na jačanju malog i srednjeg poduzetništva, rekao je Burilović.
Ministar obrta i poduzetništva Darko Horvat iznio je pak podatak da dvije trećine potrošnje hrvatskog turizma otpada na domaće proizvode, a tim se podatkom koristio i izaslanik predsjednice Republike Mladen Pavić, inače savjetnik za europske fondove, poljoprivredu i ribarstvo. Podatak govori da situacija nije kritična. Naprotiv, ako tako stvari stoje, onda se pitanje spajanja zelene i plave Hrvatske sužava na problematiku dodatne implementacije.
Ministar turizma objasnio je da ministarstvo s financijskim dotacijama potiče rast kvalitete privatnog smještaja te da sufinanciranje uvjetuju korištenjem domaćih proizvoda. To je konkretan primjer kako država može utjecati na povezivanje turizma i domaće industrije.
Mali proizvođači nemaju količine
Koji su realni problemi sustava? Gdje dolazi do "štekanja" između domaće proizvodnje i turizma? Neki konkretni aspekti prikazani su kroz okrugli stol na kojemu su govorili nazočni ministri uz sudjelovanje velikih hrvatskih hotelijera i proizvođača hrane. Tamo je rečeno da mali proizvođač hrane ne može sam doći do hotelijera koji, poput rovinjske Maistre, dnevno u svojim hotelima ugošćuje oko 37.000 gostiju.
- Imamo kvalitetnu hranu, ali nemamo količinu. Hotelijeri traže europske certifikate jer im to nalažu strane agencije s kojima posluju, a mali proizvođač teško da se tu može snalaziti, rekao je zamjenik ministra poljoprivrede Tugomir Majdak. Ministar Horvat uvjeren je da država mora poticati okrupnjavanje malih proizvođača i kreiranje sinergijskih oblika suradnje prilikom osmišljavanja marketinške aktivnosti.
Kada su veliki igrači u pitanju, situacija je sasvim drugačija. Razgovarali smo s dopredsjednikom Agrokora Antom Todorićem. Riječ je o tvrtki koja godišnje na tržištu Hrvatske plasira proizvode u visini od milijardu eura te zapošljava više od 60.000 djelatnika.
- Naša suradnja sa svim hotelijerima je izvrsna, a posebice bih istaknuo suradnju s porečkim tvrtkama Valamar Riviera i Plava Laguna. Potencijali turizma su ogromni. U narednih dvadeset godina mogli bismo povećati prihode od turizma na 50 do 100 milijardi eura. Inače, osamdeset posto proizvoda koji se plasiraju preko našeg lanca Konzum hrvatskog su porijekla, zaključio je Todorić.
Dualno stručno obrazovanje po uzoru na Njemačku
Na otvaranju sajma Kupujmo hrvatsko potpisan je i ugovor između hotelijerskog giganta Maistre, trgovačke tvrtke Velpro te tvrtke Agrofructus. Agrofructus, koji zastupa oko tisuću malih proizvođača diljem Hrvatske, dnevno će svježim voćem i povrćem preko Velproa opskrbljivati Maistrine hotele i turistička naselja. Riječ je o konkretnom spajanju zelene i plave Hrvatske. S druge strane, ministar obrta i poduzetništva Darko Horvat s dekanom riječkog Ekonomskog fakulteta Herijem Bezićem i predsjednikom HGK-a Lukom Burilovićem potpisao je tripartitni ugovor koji ima za cilj jačanje veza između akademskog svijeta i potreba stručnog kadra malih i srednjih poduzetnika.
- U Hrvatskoj ćemo uskoro uvesti prvu probnu nastavu tzv. dualnog obrazovanja po primjeru na Njemačku gdje program dualnog obrazovanja/naukovanja traje od dvije do tri i pol godine, a polaznik paralelno radi kod poslodavca (tri do četiri dana u tjednu) i pohađa nastavu (8 do12 sati tjedno). Na taj način stječu se osim teorijskih i praktična znanja u zanimanju za koje se polaznik osposobljava te se uz učenje stječe i potrebno radno iskustvo u struci. Mislim da će to umnogome pomoći da se bitno smanji stopa nezaposlenosti mladih koja danas iznosi 44 posto, objasnio je Horvat.
Uspjeh hotela ovisi o vrhunskim proizvodima
Jučerašnji dan u Žatici obilježen je i drugim okruglim stolom na kojem su turistički djelatnici raspravljali na temu "Domaći proizvod - ključ prepoznatljivosti hrvatskog turizma". Govorili su predstavnici većih i manjih hotelijerskih kuća te zaključili kako je domaći kvalitetan proizvod ključan za uspjeh jer je upravo to ono što gost traži. Vlasnik obiteljskog hotela San Rocco u Brtonigli Tullio Fernetich kazao je da je upravo na tome gradio uspjeh. Povezao je hotelsku djelatnost s vrhunskim proizvodima istarskog podneblja. (Elio VELAN, snimio Milivoj MIJOŠEK)