Kineske izložbe u Puli: Golferi i rudari

Rudari Yina Yanga u MSUI-ju (M. ANGELINI)
Rudari Yina Yanga u MSUI-ju (M. ANGELINI)

Veliki izložbeni projekt naziva "Godina konja" svoje je putovanje započeo sinoćnjim otvorenjem izložbi kineskih suvremenih umjetnika Shija Lirua i Yina Yanga u Puli u muzejsko-galerijskom prostoru Sveta srca i Muzeju suvremene umjetnosti Istre.

Radovi Shija Lirua u Svetim srcima su platna velikog formata jasne kompozicije i tematike. Izložbom prevladavaju portreti malih pionira i kineskih žena - hiperrealistični, ali stilizirani. Na većim slikama pojavljuju se i golferi i golferice iza kojih i preko kojih se prelijevaju cvjetni uzorci. Sve radove krase žarke boje koje ih čine vedrima i optimističnima. U tome ima poveznica s umjetnošću socrealizma, ali u slučaju Shija Lirua, i posebno zbog njegove uporabe "pretjeranih" boja, možemo ustvrditi da se radi o pop-art interpretaciji socrealizma.

Na otvorenju izložbe u MSUI-ju, Ante Glibota, pariški muzealac i redoviti član Europske Akademije znanosti, umjetnosti i literature iz Pariza, autor mnogih značajnih knjiga i studija o kineskim suvremenim umjetnicima govorio je o biografiji i umjetnosti Yina Yanga.

- Yang je živio teškim životom. Rodio se i kad se rodila nova Kina. Otac mu je bio generalštabni pukovnik, a majka mu je bila iz carske obitelji. Nakon revolucije proglašeni su opasnim segmentom kineskog društva, a završili su na prisilnom radu u rudnicima. Yang je fizički sićušan i visok je metar i 60 centimetara i kao dijete je počeo raditi u rudnicima. Težak je to život jer su kineski rudnici poznati po smrtnosti po svijetu. Tu svoju egzistencijalnu dramu počeo je risati na komadiće papira i kartona. Već su njegovi rani radovi bili zapaženi i izloženi su na jednoj regionalnoj izložbi. Vidio ih je ravnatelj Nacionalnog muzeja iz Pekinga te mu je ponudio da studira na akademiji, kazao je Glibota.

On je napomenuo da u Yangu nema bijesa i osude što bi bilo sasvim razumljivo, već da on temi rudnika i rudara prilazi s dostojanstvom.

Dostojanstvo je ujedno i ključna riječ ovog postava Yina Yanga koji na više načina - od ekspresionizma do hiperrealizma - tematizira težak rudarski život. Veliki portreti, još veća platna rudarskih postrojenja, rudari iza žica i mreža, vagoni crvenog ugljena natopljenog krvlju, rudarska okna i grupni portreti - sve su to teme koje Yang vjerno preslikava na svoja platna. (Boris VINCEK; snimio Manuel ANGELINI)


Podijeli: Facebook Twiter