Katun Trviški: Živa glazbena tradicija

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Putujuća Smotra narodne glazbe i plesa središnje, sjeverne i zapadne Istre u svom se dvadeset i drugom izdanju dogodila u Katunu Trviškom, okupivši stotinjak narodnih pjevača, svirača i plesača u devetnaest prikazanih izvedbi izvorne istarske narodne glazbe i plesa. Organizator je ove smotre Pučko otvoreno učilište iz Pazina u suradnji s Mjesnim odborom Trviž, čiji je predsjednik Željko Mrak na početku programa pozdravio uzvanike i predstavio ovaj poduzetnički vrlo dinamičan dio Pazinštine.

Voditelj programa Kristijan Nemet je u najavama kazivao zanimljive podrobnosti o svakom izvođaču te o izvedenim pjesmama i plesovima, a kako je ove godine ova sub-regionalna smotra, s koje će najbolji izvođači nastupiti na sveistarskoj smotri folklora u kolovozu, pokrila dosta široko područje, redoslijed izvedbi bio je geografski "izmiješan", što je pridonijelo dinamičnosti i zanimljivosti programa.

Plesovima s instrumentalnim pratnjama različitih instrumenata predstavili su se mlađi i stariji članovi Folklornog društva Pazin, te KUD Matko Laginja iz Svetog Lovreča. Glazbeno je bio vrlo zanimljiv pjevački nastup muške skupine Žejanski kntaduri iz Žejana, praćen cindrom koju je svirao Rado Cvetko Doričić. Žejanci su otpjevali dvije pjesme na istrorumunjskom jeziku, koji se posljednjih godina u tom mjestu u Primorsko-goranskoj županiji (ali koje se unatoč tome smatra dijelom Istre) njeguje nizom manifestacija i edukacijskih programa.

Vrlo su zanimljivi bili i nastupi ženskih vokalnih skupina Frndalice i Jažulice iz Lanišća, najprije svaka posebno, a na kraju i zajedno, iz kojih je odisala kreativna energija, ali i originalni izbor pjesama pripremljenih za nastup. Pazinsko-kršanska mješovita pjevačka skupina u kojoj ženski glas "daje" Laura Benčić, nadovezujući se na dva muška glasa Dalena Načinovića i Viliama Vojića predstavila je pjesmu "Jene mi noći" (koju je na svom prvom albumu snimila i grupa Veja) koja svojim jezičnim i dramaturškim sastavnicama otkriva mogući jako davni autorski rad, koji je kroz desetljeća postupno postao narodnom pjesmom.

Uz nabrojane i još nekoliko drugih izvođača, ova je smotra, inače izvrsno organizirana i prezentirana na akustički vrlo zahvalnom prostoru igrališta pokraj društvenog doma u Katunu Trviškom, dala presjek trenutnog stanja amaterske skrbi o glazbenoj folklornoj baštini središnje i sjeverne Istre, koja je nažalost iz godine u godinu sve mršavija po broju svojih živih i aktivnih izvođača.

Veći dio prikazanog programa od iznimne je kulturno-povijesne vrijednosti, pa pred glazbenim i folklornim pedagozima, kao i pred nadležnim kulturnim ustanovama, nedvojbeno stoji zadatak očuvanja ovog vida istarske kulturne baštine, kao i pomlađivanja nositelja ove tradicije koja najbolje može funkcionirati samo ako je doista - živa. (Davor ŠIŠOVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter