Nedavno je Zagrebačka banka predstavila drugi ciklus projekta Moj Zaba Start kojim potiče razvoj gospodarstva doniranjem bespovratnih sredstava održivim idejama. Brojne okupljene istarske poduzetnike, pristigle na prezentaciju, nije toliko impresionirala mogućnost da im banka donira nekoliko desetaka tisuća kuna. Veće zanimanje su izazvala iskustva poduzetnika koji su u samo godinu-dvije od poslovne ideje razvili poduzetničku inicijativu.
Jedna od tih priča je pulski Creativo, jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću čiji je temeljni kapital svega 10 kuna. Vlasnik i direktor tvrtke Saša Tomić je iznio kako je tražio način financiranja svoje poslovne ideje s obzirom da je bio nezaposlen.
Brza i zdrava hrana iz obližnjih OPG-a
- Prije par godina sam se razbolio i okrenuo zdravoj prehrani pa sam naučio kuhati hranu u woku. To svoje znanje odlučio sam predočiti u poslovnu ideju otvaranjem restorana brze prehrane sa svježim povrćem kojeg ću kupovati od OPG-a iz okolice Pule. Wok In Box nalazi se u središtu Pule, u Ciscuttijevoj ulici. Međutim, planirane vrijednosti iz poslovnog plana premašio sam tri puta i na koncu se ideja pokazala vrlo uspješnom jer sam od planiranih 1-2 zaposlenih stigao do toga da zapošljavam šest radnika iako sam svega 3-4 mjeseca na tržištu, zaključio je Tomić.
Ono što ovu poslovnu ideju razlikuje od ostalih je podatak da je financiranje opremanja i obrtni kapital za pokretanje objekta pratila Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) putem Zagrebačke banke koja je dala smjernice za izradu poslovnog plana, odnosno ponudila besplatno poslovno savjetovanje.
Tomić nam je napomenuo da je kao nezaposlena osoba prvo potražio savjet u Hrvatskoj banci za obnovu i razvitak na predavanju o samozapošljavanju.
"Tamo sam doznao kako da u banci dobijem pristup kreditu. Nakon razgovora u Zabi izradio sam poslovni plan. U njemu sam predstavio svoju ideju, a koristio sam se primjerima poslovnih planova iz svijeta. Početni poslovni plan sam stalno nadopunjavao uz savjete iz Zabe pa je izrada ukupno trajala mjesec i pol dana i na koncu sam dobio dokument od 25 stranica. Međutim, sam poslovni plan nije dovoljan da bi banka financirala poslovnu ideju. Morao sam založiti vlastitu imovinu i uzeti sudužnike da bih dobio kredit kojim sam financirao opremanje prostora i uložio u marketing," ispričao je Tomić te zaključio da je novim poduzetnicima najbitnija ideja te da je ona važnija od poslovnog plana koji je promjenjiva kategorija.
Zgrada društvenog poduzetništva
Na prezentaciji Zabe velik je interes polučila labinska udruga za mlade Alfa Albona. Oni su lani kandidirali svoju poslovnu ideju i osvojili od banke nagradu od 7.500 eura, ali i vrijednu edukaciju te ušli u top 5 društveno-korisnih projekata u Hrvatskoj.
Alen Halilović, predsjednik udruge je pritom naveo da im je zapeo za oko zapušteni učenički dom u zgradi ugasle Rudarsko-industrijske škole (RIŠ) u Labinu od 800 četvornih metara koji nije bio u funkciji više od jednog desetljeća.
"Zgrada je bila u lošem stanju i bila je potrebna kompletna obnova pa smo se javili na natječaj s projektom da objekt prenamijenimo u zgradu društvenog poduzetništva koja bi obuhvaćala hostel s dodatnim sadržajima poput polivalentne dvorane, poduzetničkog inkubatora, prostor za udruge civilnog društva…", zaključio je Halilović koji je napomenuo da ciljaju sredstvima fondova EU-a financirati realizaciju tog projekta, ali da je sama ideja bila poticaj i drugim sredinama da se pokrenu i realiziraju slično u svom gradu. To je na prezentaciji bilo uočljivo s obzirom da je bilo interesa i među Puljanima da slično ostvare u svom gradu.
Rovinj: 14 radnika u godinu i pol dana
I. C. horizont d.o.o. je istaknut kao uspješan primjer poduzetništva koji je otvorio 14 radnih mjesta u razdoblju od svega godinu i pol, otkako je pokrenuta tvrtka. Pritom je zabilježen porast prometa od 400 posto u 2014. u odnosu na lani. Vlasnik i direktor tvrtke Ivan Cvek pokrenuo je posao sa suprugom Silvanom u Rovinju gdje su planirali realizirati poslovnu ideju temeljem iskustva koja su stekli u inozemstvu.
- Cilj nam je da naša turistička agencija uvijek koristi napredne tehnologije u poslovanju u korist naših klijenata i kupaca, ali da pritom ima najniže moguće cijene na tržištu bez obzira na traženu uslugu: smještaj, izlet, najam automobila i brodova te kupnja avionskih karta. Ciljamo i na strance koji traže turističke usluge u Hrvatskoj i na Hrvate koji isto to traže u svojoj zemlji ili inozemstvu, ispričao nam je Cvek.
On je napomenuo da je uspio ugovoriti direktnu povezanost s najvećim turističkim operaterima u svijetu u cilju što boljeg plasmana hrvatskih turističkih usluga na inozemnom tržištu i to sve zahvaljujući garancijama koje mu je izdala Zaba. "Unicredito i Zaba su velika imena koje su nam u inozemstvu otvorila vrata i pomogli u poslovanju", zaključio je. (Paulo GREGOROVIĆ)