Otkako je prije dvije godine Ministarstvo zdravstva zabranilo telefonsko narucivanje za preglede i pretrage u hrvatskim bolnicama, doci do lijecnika - specijalista postaje kompliciranije za mnoge stanovnike Istre. Tako ce i ostati sve dok se ne uvede narucivanje elektronickim putem iz ordinacija obiteljske medicine.
Poseban je to problem starijim osobama, onima koje zdravstvene usluge najviše i trebaju. Naravno, moguce je narucivanje putem faksa ili maila, ali koliko nonica kod kuce ima faks ili skener za skeniranje uputnice i slanje na bolnicki mail?
Koliko je uopce domacinstava opremljeno faksom i racunalom da bi mogli odraditi najobicnije narucivanje kod lijecnika specijalista? U postupku narucivanja posebno su diskriminirani siromašni, nezaposleni, slabije obrazovani, stariji, svi oni kojima je nedostupan mail ili faks.
- Pokušavamo kontaktirati pacijente više puta telefonom naznacenim uz faks ili mail, kaže glavna sestra bolnice Mira Bencic. No, ocito se kontakt ne uspije ostvariti uvijek. Kako doznajemo u rovinjskoj pošti, potvrde koje se ne podignu pošta šalje nazad bolnici faksom. U tom cirkusu pacijent nije obaviješten o pregledu, a termin propada.
Cilj uvodenja centralnog narucivanja bio je racionalizacija termina, barem je tako pojašnjeno iz Ministarstva zdravstva. Navodno su propadali mnogi termini za koje su se pacijenti narucivali putem telefona a da uopce nisu imali uputnicu ili nisu znali tocno koja je pretraga potrebna.
Zbog toga je bolnicama naloženo formiranje jedinice za centralno narucivanje i zabranjeno narucivanje putem telefona. Premda je u primjeni vec dvije godine, i dalje izaziva negodovanje kod pacijenata i lijecnika obiteljske medicine.
"Prema uputama iz Ministarstva zdravstva, bolnica mora pacijentu poslati pismenu potvrdu o terminu pregleda. Mi nemamo drugacije mogucnosti slanja obavijesti osim putem faksa ili maila, odgovara glasnogovornik bolnice Goran Paic. Kada je rijec o starijim pacijentima koji žive izvan Pule, bilo bi dobro kada bi se u narucivanje ukljucili i obiteljski lijecnici koji bi umjesto njih poslali faks ili mail i obavijestili pacijenta o terminu pregleda", veli Paic. (J. ORLIC)
Dnevno 400 fakseva i 40 mailova
U bolnici doznajemo da u jedinicu za centralno narucivanje svakog
dana putem mailova stiže 35 do 40 uputnica te još oko 400 putem faksa.
Na njih odgovaraju tri zaposlenice u roku od dva do tri dana. Narucivanje e-mailom zahtijeva slanje skenirane uputnice ili nalaza
specijalista na kojem se vidi indicirana pretraga i to na adresu
[email protected]. Ukoliko pacijent nema mogucnosti skeniranja
uputnice, mailom treba poslati podatke: ime i prezime, datum rodenja,
adresu, broj telefona i pretragu koju treba obaviti. Kada se šalje faks, treba naznaciti i telefon na koji se može pacijenta kontaktirati iz bolnice.