Kad je spomenik bio mlad

Domaćin Bojan Šumonja i Tihomir Matijević u galeriji Poola
Domaćin Bojan Šumonja i Tihomir Matijević u galeriji Poola

Izložba akademskog kipara Tihomira Matijevića "Kad je spomenik bio mlad…" otvorena je prošlog tjedna u galeriji Poola u prisustvu autora, inače docenta, predavača kolegija kiparstvo na Umjetničkoj akademiji u Osijeku.

Upućujući jasno na svoj ikonografski predložak - lik bana Josipa Jelačića ovjekovječen na zagrebačkom trgu koji nosi njegovo ime - izložena Matijevićeva skulptura prikazuje malenog dječaka što jaše na konjiću-ljuljačci. Rad prati i video rad, fotografiju glavnog zagrebačkog trga na kojem kipa nema.

Testiranje koncepta

Matijević nas, kako piše Daniel Zec u pratećem katalogu, ne nastoji nasamariti mogućnošću dvojbe o identitetu lika kojeg nam predstavlja - on doista portretira hrvatskoga bana Josipa Jelačića Bužimskog (1801. - 1859.), no u njegovoj nejakoj, dječačkoj dobi.

Spomenik banu Josipu Jelačiću, bečkog kipara Antona Dominika Fernkorna (1813. – 1878.) iz 1866. godine, podignut je kao izraz nacionalne i klasne samosvijesti onovremenog građanskog staleža, koji je u njemu nalazio trajan oslonac svojih vlastitih snova o veličini. Spomenik se, dakle, podiže ideji koju osoba predstavlja, a ne osobi samoj i ne njezinoj općoj životnoj zbilji.

- Svojom skulpturom Matijević testira taj koncept, "desakralizirajući" predmet koji označava ideju, to jest nudeći začudnu inačicu ideji predstavljanja lika i djela protagonista jedne nacionalne mitologije. Herojska gesta dječačićeve podignute ruke pri tome je parodijski motiv uperen prema herojskoj spomeničkoj plastici iz bogate zalihe povijesti umjetnosti.

Domišljato i duhovito

"Skulptura je", piše Zec, "domišljato i duhovito komponirana iz dva različita elementa - figuralne kompozicije i njenoga postamenta. Ideju kipa (ukipiti se znači biti nepokretan kao kip) Matijević dvostruko negira: postamentom u zibajućem pokretu, ali i na razini pozivanja na vlastitu umjetničko-akcijsku praksu premještanja skulptura. Pritom u "pomlađivanju" i promjeni identiteta, izvrćući proces starenja, Matijević poništava maskulinizam spomeničke skulpture kao jedno od njezinih esencijalnih svojstava."

Doc. dr. art. Matijević (Našice, 1975.) diplomirao je 2000. godine na Kiparskom odjelu Akademije likovnih umjetnosti  u Zagrebu u klasi prof. Stanka Jančića, a na istoj akademiji doktorirao 2013. pod mentorstvom prof. Stjepana Gračana i prof. Leonide Kovač. Ne bez nagrada, nepunih 20 godina izlaže na skupnim i samostalnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu.

Njegova izložba u Galeriji Poola ostaje otvorena do 2. svibnja. (Z. ANGELESKI)


Podijeli: Facebook Twiter