Jure i Ivana su naši Romeo i Julija

Damir Zlatar Frey: Jure je apsolutno pozitivan (N. LAZAREVIĆ)
Damir Zlatar Frey: Jure je apsolutno pozitivan (N. LAZAREVIĆ)

"Vampirska kronika Jure Grando" najnoviji je autorski i redateljski projekt Damira Zlatara Freya, koji će 20. travnja premijerno zaživjeti na sceni Istarskog narodnog kazališta – Gradskog kazališta Pula. Kazališno promišljanje fantastičnog svijeta nije novo u Freyovom umjetničkom rukopisu, a ovim se dramskim tekstom usredotočuje na fantastični svijet Istre. U središtu je domaći, autentični istarski vampir, i ujedno prvi europski vampir Jure Grando iz Kringe, koji nakon smrti obilazi živu suprugu. Ususret premijeri, u jeku proba za predstavu u INK-u, autora i redatelja "Vampirske kronike Jure Grando" pitamo: Kakav će biti njegov kazališni Jure Grando? A Frey priču o Juri Grandu započinje pričom o Istri.

Ljudska priča

- Svi stalno govore kako je Istra lijepa i divna. Smišljaju se različite akcije da bi je promovirali na sve moguće načine, a meni se nekako čini da se u samim njezinim njedrima nalazi bit Istre. Tako sam, dok su drugi putovali na more, putovao u samo srce Istre jer sam imao osjećaj da je tamo izvor svega. Tu sam stekao i jako puno prijatelja, starijih ljudi s kojima sam znao satima sjediti i razgovarati. Mnogim tim pričama sam nahranio svoju bujnu maštu i vraćao se s tih naših susreta puna srca i puna duha, ali i užasno uznemiren. Stoga sam počeo proučavati istarske legende i mitove. Brojni su zapisi o tim temama, ali se oni najvažniji i dalje skrivaju. Shvatio sam da se tu dogodila velika nepravda, a i danas su izuzetno glasni neki koji brane pričati o Juri Grandu smišljajući različite argumente o tome zašto nama nije potrebna neka vampirska priča, nego neka druga ljudska priča. Kada sam o toj temi počeo pisati, što sam više ulazio u priču primijetio sam da je sve manje i manje ljudi starije dobi bilo raspoloženo pričati o Juri Grandu. No, ima jako puno intelektualaca koji su se bavili Grandom: posebno novinar Vašeg lista Davor Šišović, Boris Perić i Marina Jadrejčić. Proučavao sam pomno njihove tekstove koji su mi puno pomogli. S punim poštovanjem sam pristupio njihovim tekstovima i istraživanjima i pokušao modelirati svoga Juru. Potresle su me te nepravde koje su i danas identične, potresle su me boli koje su iste kao i nekada, kao i iživljavanja. Ljudi su uvijek sprečavali one koji su drugačiji od njih i pronalazili načine da ih onemoguće, a tako je to i u priči o Juri Grandu. Naposljetku sam u središtu te priče otkrio jednu ljubavnu temu koja je izuzetno važna, ističe Frey.

Naglašava i da ga je to potaknulo na razmišljanje da je upravo ta ljubavna priča mogla biti inspiracija mnogim drugim ljubavnim temama u Europi.

Ljubav i suze

- Jer, Europa je baš kao što kaže Perić, spretna u odbiranju stvari koje ona pojede, probavi, a onda ih lansira uokolo kao svoje priče. To je i sudbina priče o Juri Grandu. Zapravo, ova drama govori o tome kako je njegova sudbina ukradena, iščupana iz tla i odnesena u Europu da bi se vratila nama i svijetu kao velika ideja. To se događa i s drugim stvarima. Ovo je priča o tome, kaže Frey.

Uoči premijere po gradu se već priča da će u kazalištu biti "jako krvavo", a o tome što publika može očekivati, Frey kaže: "Bit će puno ljubavi i bit će puno suza. 'Jure Grando' je jedna jako romantična ljubavna priča. Stoga, uz priče o tome da će biti puno krvi, odgovorno tvrdim - neće biti ni kapi krvi! Ima u predstavi scena koje su dramatične, ali i jako puno duhovitih, smiješnih, zabavnih, grotesknih i pomaknutih prizora. Čini mi se važnim i zanimljivim da se publika u središnjem kazalištu Istre, u Istarskom narodnom kazalištu – Gradskom kazalištu Pula ima priliku susresti s mitovima ovog prostora. Smatram da je to suština kazališta – "Vampirska kronika: Jure Grando" je zavičajno pismo i kao takvo je otvoreno svim uzrastima neke zrelije dobi.

Na komentar da će sudeći po temi predstava "Vampirska kronika: Jure Grando" sigurno u INK privući i neku novu, mlađu publiku, autor i redatelj kaže: "Ovo je priča o Juri i Ivani. To su naši Romeo i Julija", i dodaje: "Zar i slavna veronska priča o dvoje ljubavnika nije horor. Ovdje su, kod nas, jednog čovjeka izmasakrirali do smrti i da bi plašili ljude njime - izmislili su da je vukodlak, vampir, štrigun… To je i svevremenska priča u kojoj će se mnogi prepoznati. To je priča o međuljudskim odnosima, o odnosu pojedinca i vlasti, o izdajstvu… Priča o svemu onome što mi živimo. Potresno je da to do danas nismo uspjeli iskorijeniti".

Za razliku od svjetski slavnih filmskih i književnih uspješnica "Vampirske kronike - Sumrak saga" koje su imale ciljanu publiku pretežito tinejdžerske dobi, Frey odbacuje takve usporedbe i kaže da s "Jurom Grandom" nije takav slučaj.

- Ova predstava cilja u bit svakog čovjeka, u njegovo srce i ona se bavi, "pregledava" je li je to srce živo ili mrtvo. To je predstava za svako živo srce i usmjerena je u tom smislu u život. Uvijek čovjek ima na vagi izbor, može se odlučiti za živo ili mrtvo, ova predstava zove, nagovara za odluku za život, za ljubav, za čovjeka, kaže Frey.

Osebujan stil

 Za ovu su njegovu predstavu karakteristične i nove kazališne suradnje. Prvi put u kazalištu surađuje s Mirelom Holy, koja se u "Juri Grandu" premijerno pojavljuje u ulozi kostimografkinje. Frey kaže da ju je nagovorio da se prihvati rada na kostimografiji "Jure Granda" zato što je zanimljiva, naravno jer ima osebujan stil, ali i zato što mu se sviđa kao osoba.

- I ona je buntovnik. I ona je Jure Grando. On je nastradao jer je bio buntovnik. I o tome priča ova predstava. Jure Grando nije bio čovjek stada. Htio je misliti svojom glavom i odlučivati, kaže Frey, i za sve one koji još sumnjaju, potvrđuje da je riječ o pozitivnom liku.

- Da, Jure je apsolutno pozitivan. On govori o tome da je svaki onaj koji drži do svojeg ljudskog dostojanstva, i neće ga samo tako prodati, jest Jure Grando i kao takav ima uvijek problema sa sistemom, s vlašću države, grada, sela… One odlučuju o njegovoj sudbini iza leđa: jer ljudi prodaju ljude, tužakaju ljude, ljudi režu glave ljudima… Uvijek vrijede ista pravila, promišlja Frey.

Glumački ansambl predstave čine Aleš Kranjec koji tumači Juru Granda, Iva Kevra, koja je Ivana, te Alan Katić, Petra Blašković, Aleš Valič, Stipe Kostanić, Vanja Jovanović, Luka Barešić, Ajdin Huzejrović, Dominik Karakašić, Šandor Slacki st., Franjo Tončinić, Šandor Slacki ml., Cerovac Sedina, Cerovac Miroslav, Paola Štros.

Govoreći o u ansamblu predstave koji pretežito čine mlada lica, i u kojem također ima novih imena, Frey kaže da je riječ o pravom međunarodnom ansamblu u kojem ima glumaca iz cijele Hrvatske i Slovenije.

Budući da je u drami riječ o Valvazoru koji je pisao svoje kronike iz Kringe - i to je taj i prvi trag koji je kasnije prenesen u Europu - želio sam glumce sa slovenskim naglaskom. Valvazora igra Aleš Valič, velikan slovenske dramske scene i iznimno sam sretan što sam imao priliku angažirati ga ovdje u predstavi, kaže Frey. S tim u svezi ističe da je izuzetno važan dio drame njen jezik.

- Tu jezičnu raznolikost Istre, bogatstvo različitosti istarskih govora, koji se zaista razlikuju od sela do sela, naprosto nije bilo moguće učiniti univerzalnima. U tom segmentu predstave, u traganju za jezičnom autentičnošću, posebno je bila značajna gospođa Marija Kosanović koja je pomogla u prikupljanju dijalekata iz unutrašnjosti Istre, a uz nju sam imao još nekoliko suradnika, kaže Frey i ističe da se u ovoj predstavi prvi puta na istarskoj sceni javlja ćiribirski, odnosno istrorumunjski jezik. U ovom segmentu ističe pomoć Viviane Brkarić, te naglašava još jednom da je rad na projektu zaista bio veliki istraživački posao.

Iz ansambla predstave izdvaja i Aleša Kranjca, slovenskog glumca koji je završio Akademiju u Sarajevu te Puljanku s osječkom adresom Petru Blašković za koju kaže da je zvijezda ove predstave. Pun je hvale i za glazbu Tamare Obrovac.

- Tamara je za "Juru Granda" skladala pet, šest prekrasnih šansona koje će zasigurno sve biti hitovi, kaže Frey, a za još jednog mladog talentiranog Puljanina Vibora Juhasa, koji je radio maping predstave kaže: "To što je on napravio najavljujem kao veliko iznenađenje", i zaključuje: "U ansamblu je okupljena jedna istarska ekipa, najsnažnijih mladih kreativaca talenata oko Jure Granda".

Istarska trilogija

Dramaturginja predstave Vesna Đikanović uz rad na predstavi zapisala je da "Jure Grando predstavlja i Freyovu osobnu raskošnu posvetu Istri".

- Od kada sam otkrio da mogu pisati imam cijeli jedan opus posvećen Istri. Uz "Juru Granda" napisao sam i dramu "Istarska Lady Macbeth" inspiriran događajima o kojima se priča u selima Bujštine. Završavam i svoj drugi roman "Stancija Grande", koji će mi, kao i "Kristalnog kardinala", također objaviti Fraktura, I taj će novi roman biti dio ove istarske trilogije. Naime, "Stancija Grande" bavi se legendama o stanciji Grande na savudrijskom poluotoku. Jako me se dotiče ovaj dio svijeta u kojem živim, kaže Frey. (Bojana ĆUSTIĆ JURAGA, snimio Neven LAZAREVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter