"Osobno vjerujem da je mit ono što nam zapadni mediji govore o Sjevernoj Koreji. Korejci su se silno trudili na nas ostave dobar dojam. Oni žive 'Truman Show', i žive ga sto posto, a nismo uspjeli razlučiti koliko je to svjesno", ustvrdili su Jani Novak i Mina Špiler, članovi Laibacha, kultne grupe koja se nedavno vratila s gostovanja u Sjevernoj Koreji, najzatvorenijoj zemlji svijeta u kojoj su u povodu obilježavanja 70. godišnjice oslobađanja od japanske okupacije nastupili kao prva glazbena grupa sa Zapada.
Laibach nije pop, već anti-pop skupina
Jučer je prikazan i dio snimke s koncerta Laibacha u Pjongjangu, uz prilično ledena, ozbiljna lica u korejskoj publici, kao da je riječ o partijskom kongresu. Njima je glazba Laibacha bila čudna i nelagodna, ali su bili, kaže Mina, vrlo uljudni i strpljivi.
Jani Novak dodao je da ljudi u Sjevernoj Koreji imaju smisao za humor; rado se smiju, nemaju tog cinizma, ali ga je ipak na prvoj večeri u Pjongjangu neugodno iznenadio govor dobrodošlice jednog visokog funkcionara kulturne razmjene, koji je laibachovce nazvao fašistima, pornografima i provokatorima.
S njima je jučer na rovinjskom Weekend Media Festivalu razgovarao Aljoša Bagola, kreativni direktor slovenske agencije Pristop, koji je ustvrdio da za korejske cenzore Laibach nije bio sporan jer nije pop već anti-pop skupina.
Kažnjivo je slušanje zapadne glazbe
U Sjevernu Koreju Laibach je stigao, kako je rekao Jani Novak, spletom okolnosti i sve se dogodilo spontano; posredstvom norveškog suradnika koji je sudjelovao u kulturnoj razmjeni s Korejcima, a koji su na koncu pristali nakon što su odgledali videospotove Laibacha.
Bili smo dosta iznenađeni zamjetnim brojem američkih turista u Pjongjangu, prema kojima su domaćini vrlo gostoljubivi ; nije bilo zle energije, kazao je Novak, a Mina Špiler dodala: "Najpoželjnija valuta je dolar. Najdraži su im američki dolari, a mrze Ameriku". Oni su ograničeni u tom svijetu i jako su radoznali, dodala je.
- Ne provociramo Sjevernu Koreju i njenu vlast, već one izvana, glasila je jučer ponovljena Novakova izjava dana Dnevniku HTV-a u povodu njihovog nastupa u Sjevernoj Koreji.
Novak je jučer ustvrdio da je ipak riječ o svojevrsnom nacionalsocijalizmu na modelu čiste rase; režim djeluje na klanovskom sistemu oko obitelji Kim koji drže tržište na crno, uz veliku ulogu vojske. Ljudi su indoktrinirani, kažnjivo je slušanje zapadne glazbe, a posebno ga se dojmio razgovor s iskusnim državnim filmskim redateljem, koji je na Novakovo pitanje zašto u filmovima nema seksa, odgovorio da to nije - herojsko djelo.
Najpopularniji novinari Mislav Bago, Zoran Šprajc i Saša Kopljar - u tiskanim medijima Ante Tomić i Boris Dežulović
Prema istraživanju tvrtke MediaNet na reprezentativnom uzorku od tisuću punoljetnih ispitanika na području cijele Hrvatske, najpopularniji novinari 2015. u Hrvatskoj su Mislav Bago, Zoran Šprajc i Saša Kopljar, objavljeno je jučer na Weekend media festivalu.
MediaNet je proveo anketu i među članovima Hrvatske udruge za odnose s javnošću te studentima i profesorima novinarstva i odnosa s javnostima nekih hrvatskih sveučilišta i veleučilišta; koji su se izjašnjavali o najboljem novinaru televizije, web portala, radija i tiska.
Prema anketi, najbolji novinar tiskanih medija je Ante Tomić (Jutarnji list), na drugom je mjestu Boris Dežulović (slobodni novinar), a sportski komentator Tomislav Židak (Jutarnji list) na trećoj.
Ivana Petrović (Nova TV) i Zoran Šprajc (RTL) podijelili su laskavu titulu najboljeg televizijskog novinara, dok je Mislav Bago (Nova TV) zauzeo treću poziciju. Najbolji novinar u kategoriji web portala je Ilko Ćimić (Index.hr), slijede Helena Puljiz (T-portal) i Boris Dežulović (slobodni novinar). Jednaki broj glasova u anketi za najboljeg radijskog novinara dobili su Barbara Kolar (Antena Zagreb) i Mislav Togonal (HRT), a treća je Željka Gulan (Mediaservis).
Hrvatska ima kvalitetne glumce, ali ne i talentirane pisce
Stvaranje kvalitetnog i dugotrajnog televizijskog serijala je težak zadatak koji iziskuje mnogo znanja, velik budžet i nešto sreće. Glavni direktor Antenna Internationala Pete Smith jučer je sudionicima Weekend media festivala ustvrdio, među ostalim, i ovo:
"Da biste stvorili globalan brend morate biti sposobni donijeti 100 odluka. Naravno, u industriji je uvijek potrebno raditi kompromise i neće sve ispasti onako kako ste to zamislili, ali moglo bi se reći da imate pravo biti izuzetno zadovoljni ukoliko 70 posto odluka koje donesete budu ispravne".
On je istaknuo važnost kvalitetnih pisaca kojih uvijek nedostaje u industriji, budući da kvalitetan scenarij čini temelje za nastanak globalnog brenda. No, najvažniji aspekt svake industrije, pa tako i ove, jest novac. Novac nije adekvatna zamjena za srce i dušu koje jedan uspješan projekt mora imati da bi bio uspješan, ali otvara mnogobrojne mogućnosti za poboljšavanje scenografije, produljenje pripremnog perioda i višestruko popravljanje scenarija. Ti aspekti neće učiniti projekt kvalitetnim, ali mogu iz nečeg kvalitetnog stvoriti idući globalni hit, a upravo to je naš cilj, dodao je Pete Smith.
Na pitanje što bi bilo potrebno da se Hrvatska etablira kao regija koja je sposobna stvoriti programe koji ostvaruju regionalni i svjetski uspjeh, Pete je naveo nekolicinu prednosti poput niskih troškova produkcije, prihvatljivih stopa poreza i kvalitetnog glumačkog kadra. Negativni faktori su nedostatak potrebne infrastrukture, poput studija za snimanje te nedostatak talentiranih pisaca, što je problem koji prevladava i u ostatku svijeta. (Zoran ANGELESKI)