Josipović: Dvije vlade slomile bi Hrvatsku

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Bivši predsjednik Republike i ugledni pravni stručnjak Ivo Josipović za naš list komentira novonastalu ustavnu i političku situaciju, konstatirajući kako Ustav za nju »ne daje nedvojbene odgovore«.

– Trebat će ga tumačiti i naći duhu Ustava primjereno, praktično i politički održivo rješenje. Još se nalazimo u okviru ustavnih gabarita. Ali, reakcije iz tri politička tabora i ureda predsjednice govore da bismo mogli imati velike probleme. Najstrašnije bi bilo dvovlašće, dvije vlade, ova sadašnja kao tehnička i vlada koju bi imenovala predsjednica Republike. To bi bio slom ustavnog poretka s nesagledivim posljedicama.

U duhu Ustava

- Ima li, po vama, predsjednica u ovoj situaciji ovlasti da raspiše nove izbore prije nego dodijeli mandat za sastav Vlade, i treba li imenovati »svoju«, »tehničku vladu stručnjaka«?

– Ustav određuje slijed radnji. Predsjednica daje priliku prvom mandataru, ako ne uspije, drugom. Tek nakon toga se donosi odluka o privremenoj nestranačkoj vladi i raspisuju izbori. Problem je da nema osobe koja sada ima podršku većine svih zastupnika. Ako tako ostane, predsjednica će trebati, kako vidim duh Ustava, ipak odrediti mandatara i dati mu priliku. Ako ne uspije, mandat mora povjeriti drugoj osobi. I tu dolazimo do prve nejasnoće u Ustavu. Je li u ovoj situaciji prvi mandatar onaj tko dođe s više potpisa, ili onaj koji je relativni pobjednik izbora? Druga bi mogućnost bila da predsjednica ustvrdi da nitko ne ispunjava uvjete biti mandatarom i da jednostavno preskoči prilično dugi period pokušaja da se sastavi vlada i da odmah raspiše izbore i imenuje privremenu nestranačku vladu. Osobno, smatram da ova druga solucija ne odgovara duhu Ustava, ili da je barem manje sukladna intenciji ustavotvorca.

Ima li predsjednica ovlasti dodijeliti mandat za sastav vlade kandidatu koji nije prikupio potrebnih 76 potpisa?

– Ne možemo biti u slijepoj ulici i tvrditi da predsjednica ne može dati mandat, a ni raspisati izbore uz imenovanje tehničke vlade. Iz ove se situacije naprosto mora izaći tumačenjem Ustava. Nećemo valjda sad stati i biti, i bez mandatara i bez izbora, sa sadašnjom vladom koja bi djelovala unedogled, bez izbornog i ustavnopravnog legitimiteta. Pat-pozicija je najgore što nam se može dogoditi.

Politički dogovor

- Vrijedi li, po vama, u ovoj situaciji i dalje rok od 20 dana od proglašenja službenih rezultata izbora za konstituiranje Sabora? Ako da, što predsjednica treba učiniti ako se Sabor ne konstituira u tom roku? Ako taj rok, po vama, ne vrijedi, što mislite, kako bi trebala postupiti predsjednica?

– Rok od 20 dana nije predviđen za konstituiranje Sabora već za sazivanje prve, konstituirajuće sjednice. Naravno, pitamo se koliko ona može trajati? Sigurno, ne unedogled. Pregovarati se može dok ne isteknu rokovi za formiranje vlade. Nakon toga, raspisuju se novi izbori. Naravno, ako se pitanja konstituiranja Sabora i formiranja vlade ne riješe političkim dogovorom, sukladno Ustavu. (B. PAVELIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter