Jedina moguća revolucija je revolucija svijesti

(D. ŠTIFANIĆ)
(D. ŠTIFANIĆ)

Samostalnom izložbom radova pod naslovom "Puzajući armagedon, diktatura ljubavi", koja je otvorena preksinoć za Noći muzeja u Muzeju suvremene umjetnosti Istre, multimedijalni umjetnik Tomislav Brajnović predstavlja svoj bogat autorski opus zadnjih 15-ak godina, sastavljen od zvučnih kompozicija, performativnih fotografija, video radova i instalacija.

Budući da prema ovom autoru umjetnost nije igra bez odgovornosti i pravila, njegov umjetnički rad ima izrazit politički aspekt, ali ne u službi bilo koje političke snage ili ideologije. Njegov rad nije aktivistički, jer on ne vjeruje u djelomična rješenja. Jedina moguća revolucija je revolucija svijesti, a pritom ovaj autor ističe da u etiku vjeruje više od estetike. Za Brajnovića su umjetnik i čovjek neodvojivi. Razina umjetnikove etičnosti određuje razinu etičnosti njegovih radova. Umjetnik nema nacionalnost. Umjetnost je stanje, a ne titula. Umjetnik je vojnik u zrelom žitu.

Izložba sadrži i, autoru posebno važan, audio rad "Vojnik u zrelom žitu" iz 2015., koji predstavlja pokušaj da se učini zdrav odmak od stanja stvari i svih vrsta društveno političkih zadatosti, a u tom trenutku, kako sam autor napominje, nastupa subjektivnost, osobno stajalište koje je također podložno kritici i reviziji drugih.

Izložena je i "Knjiga života", Brajnovićev rad na temu revizije i redefiniranja kulturnog i povijesnog nasljeđa, kojim je dvije knjige - "Tuđman, prva politička biografija" i "Ustav Republike Hrvatske" - reciklirao i od njih izradio novi papir. Tu je i instalacija "Ispod stola" iz 2003. koji osim stola i dviju stolica sadrži zvučni zapis Giovinezze i Mussolinijeve objave rata. Pažnju posjetitelja privlačio je i rad "Hymn Machine", električne orgulje s drvenim mehanizmom, elektromotorom i prvih 12 tonova američke himne, kao i rad "Valcer druidove molitve" sa zvučnikom, olovnom cijevi i govorom predsjednika Busha. Dojmljiv je i audio video rad "Geneza", kreiran za umjetnikova boravka na Arktiku 2009. godine, kao i foto zapisi u snijegu "Pohlepa, brzina, vatra, povijest". Posebnu pažnju izaziva olovna kutija sa sugestivnim neonskim svjetlom i rotirajućom porukom "In God/Allah Trust". Ponajveću površinu zauzimaju radovi "Odiseja", zvučna instalacija iz 2004. s brojnim izvješenim zvučnicima, starim biciklom i video isječkom iz Kubrickove "Odiseje", te video dokumentiran rad poznatog Brajnovićeva performansa "Orlando", izvedenog 2014. u Dubrovniku.

Tomislav Brajnović je i predavač na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, a radni mu je prostor na Golom Brdu nedaleko od Rovinjskog Sela. Izložba u MSUI-u otvorena je do 2. ožujka. (Zoran ANGELESKI)

 

 

 

 

 


Podijeli: Facebook Twiter