Nutella na hrvatskom tržištu sadrži sirutku, slađa je i skuplja nego u Njemačkoj, HIPP kašica za bebe ima gotovo upola manje povrća, a sadržaj pilećih i purećih hrenovki
Wudy uopće se ne bi smio označavati kao meso. Samo je 15 posto proizvoda u hrvatskim trgovinama cijenom i kvalitetom jednako istovjetnim proizvodima na njemačkom tržištu, dok ih je više od 50 posto skuplje ili nekvalitetnije nego u Njemačkoj, pokazalo je istraživanje provedeno na inicijativu europarlamentarke Biljane Borzan na 26 prehrambenih proizvoda i proizvoda za čišćenje i osobnu higijenu. Slična istraživanja već su provedena u drugim istočnoeuropskim državama, a i ovo posljednje potvrdilo je diskriminiranost hrvatskih potrošača u odnosu na zapadnoeuropske.
Različita tržišta
Detaljnu kemijsku i senzorsku analizu kvalitete proizvoda proveli su akreditirani laboratoriji Prehrambeno-biotehnološkog fakulteta, HZJZ-a i ŠNZ "Andrija Štampar", a rezultate protumačili stručnjaci Hrvatske agencije za hranu. Pokazalo se da samo kod četiri od ukupno 26 ispitanih proizvoda uzorkovanih iz velikih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj i Njemačkoj nema razlike u cijeni i kvaliteti, 54 posto uglavnom je lošije kvalitete na našem tržištu, a 60 posto ih je značajno skuplje nego u Njemačkoj.
Najveće su razlike uočene kod pet prehrambenih proizvoda i jednog deterdženta. Tako su hrenovke od pilećeg i purećeg mesa Wudy na hrvatskom tržištu rađene od tzv. otkoštenog mesa koje se, prema EU propisima, ne smije označavati kao meso. Na njemačkom tržištu, naprotiv, iste takve hrenovke sadrže 62 posto purećeg mesa i pileće masti, svjetlije su i mekše. Osim toga, hrenovke za hrvatsko tržište sadrže aditive kojih u njemačkom
proizvodu nema. S obzirom da se i jedne i druge proizvode u istoj tvornici tvrtke AIA u Italiji, zastupnica Borzan zaključuje da tvornica ima dvije proizvodne linije za različita tržišta. Jedina je prednost ovog proizvoda u Hrvatskoj 37 posto niža cijena.
Hrvatski roditelji 54 posto skuplje od njemačkih plaćaju HIPP kašicu za bebe
od bio riže i mrkve s puretinom, iako u njoj ima bitno manje povrća, a više riže. HIPP na njemačko tržište plasira proizvod s 38 posto povrća, mrkve i krumpira, te 15 posto riže, dok na hrvatsko stižu kašice s 24 posto mrkve, bez krumpira i s udjelom riže od 21 posto. Imaju i manje repičinog ulja, izvora omega-3 masne kiseline, važne za razvoj djeteta.
Veća slatkoća
- Posebnu težinu rezultatima za dječju hranu daje činjenica da je proizvod za hrvatsko tržište skuplji za više od 50 posto, te činjenica da se radi o proizvodu namijenjenom
prehrani djece - upozorava Borzan.
Velike razlike u kvaliteti utvrđene su i kod Nutelle koja, za razliku od one na njemačkim policama, sadrži manji postotak obranog mlijeka u prahu i sirutku koja predstavlja otpadni proizvod u mliječnoj proizvodnji i jeftinija je sirovina. Unatoč tome, Nutella je kod nas 28 posto skuplja nego u Njemačkoj. Teglice popularnog namaza stižu nam iz Poljske, a razlika se očituje u težoj mazivosti, većoj slatkoći i dominantnoj aromi kakaa, umjesto lješnjaka. Danoneov voćni jogurt od jagode Activia, za razliku od onog za njemačko tržište, ima više šećera, manji udio jagoda i sadrži aditive, a informacija za potrošače mu je na mađarskom jeziku... Velike su razlike, ali u prilog našim potrošačima, pronađene u Haribo bombonima s okusom Coca-Cole, koji na njemačkom tržištu sadrže veću količinu šećera od deklarirane. U nas to nije slučaj, ali ih zato plaćamo 39 posto skuplje.
Ovo je prvo EU istraživanje koje je usporedilo i neprehrambene proizvode. Od pet
testiranih, velike su razlike pronađene u kvaliteti deterdženta za rublje Ariel Vollwaschmittel. Njemački proizvod koji za razliku od hrvatskog ima oznaku "compact", ima znatno veću učinkovitost pranja pri nižoj temperaturi od 40 stupnjeva Celzija, a unatoč tome na njemačkom je tržištu za oko 25 posto jeftiniji. Manje su razlike utvrđene kod ostalih proizvoda. Coca-Cola kod nas tako sadrži jeftiniji glukozno-fruktozni sirup umjesto saharoze, slično je s Nestea ledenim čajem od breskve, mliječna čokolada Milka za razliku od njemačke sadrži dva emulgatora i 14 posto je skuplja, a čokoladne žitarice Nesquik, pivo Heineken, sirni namaz Philadelphia i maslinovo ulje Monini-Classico imaju problem s višom cijenom i deklaracijom.
Bitno skuplji
Iako kvalitetom ne odstupaju od njemačkih proizvoda, na našim su policama bitno skuplji Jacobs instant kava (29 posto), Pepsi Cola i Monte mliječni desert (36 posto), tunjevina u maslinovom ulju Rio Mare (46 posto), te čips Pringles, skuplji za čak 110 posto! Naši potrošači moraju platiti više i za neprehrambene proizvode: Bref za čišćenje skuplji je za 30 posto, Nivea gel za tuširanje 56 posto, Colgate pasta za zube 79 posto...
Od svih ispitanih proizvoda, samo četiri su i cijenom i kvalitetom ista kao na zapadu: sok od naranče Happy Day, energetski napitak RedBull, špageti Barilla i omekšivač Lenor.
- Razočarana sam kad se ova tema banalizira. To je ozbiljno političko pitanje, jednakost europskih građana ne odnosi se samo na pravo na jezik i kulturu. Ne smijemo imati građane drugog reda, a ovo istraživanje pokazuje da je tako - istaknula je zastupnica Borzan predstavljajući istraživanje novinarima. Rezultati su, dodala je, moćno oružje kojim se može natjerati proizvođače da promijene poslovnu politiku ili stvoriti zakone koji će ih prisiliti da napuste postojeću praksu. Borzan će ih 27. rujna predstaviti na Odboru za zaštitu potrošača u Europskom parlamentu. (Ljerka BRATONJA MARTINOVIĆ)