Je li Brijuni rivijera ekonomski isplativa?

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Ubrzanje projekta Brijuni rivijera uoci izbora, na kojem Vlada Jadranke Kosor inzistira posljednjih tjedana - zainteresiralo je javnost, ali i turisticke te ekonomske strucnjake, koji još uvijek nisu sigurni u održivost i isplativost.

Iako je sam natjecaj za davanje u koncesiju objekata u projektu Brijuni rivijera pred raspisivanjem, dok ce njegove rezultate i "pobjednike" proglasiti predstavnici sljedece ekipe u Banskim dvorima, cini se da ce žestoke javne rasprave trajati mjesecima, dok ce se politicari, u sklopu otpocele predizborne kampanje, o njemu izjašnjavati kao o izbornom pitanju.

Upitna ucinkovitost projekata

SDP-ov ekonomski strucnjak i vjerojatni ministar gospodarstva u Vladi premijera Zorana Milanovica, dr. Branko Grcic, ne slaže se s tvrdnjom da je trebalo cekati s pokretanjem tog projekta. "Takav projekt treba zapoceti, bez obzira na predizborno vrijeme", kaže dr. Grcic, koji je profesor na Ekonomskom fakultetu u Splitu.

"Stvar je namjere potencijalnih ulagaca da prepoznaju svoj interes u projektu. Što se tice pokretanja samog projekta, te desetaka ostalih, ne bi trebalo biti problema", kaže Grcic.

"Procjenjujem da postoji opasnost od upitne ucinkovitosti tih projekata, odnosno ostvarivanja profita na njima, zato vjerojatno i nisu pokrenuti ranije. Smetaju nam barijere koje imamo u glavama te administrativne barijere, ali s takvim projektima valja krenuti", objašnjava SDP-ov strateg.

Drugacijeg je mišljenja dr. Saša Poljanec Boric sa zagrebackog Instituta "Dr. Ivo Pilar" koja kaže da nije njezin posao komentirati predizborni dojam oko tog projekta i naglašava: "Meni kao gradanki to može izgledati predizborno, ali važnije je da sam proces izgleda netransparentno".

Poljanec Boric, strucnjakinja za sociologiju turizma, napominje da je prerano govoriti o ekonomskoj isplativosti projekta jer ne postoji argument koji bi na razini prethodne studije podobnosti pokazivao financijski tok i velicinu investicije.

I ekonomist Grcic slaže se da je teško predvidjeti ekonomsku isplativost i poslovnu sudbinu Brijuni rivijere.

- U Hrvatskoj trenutno postoji malo projekata te vrste koji donose neku znacajniju zaradu. Polazeci od ukupnog stanja u hrvatskom turizmu, stvarno je veliko pitanje je li taj projekt isplativ, komentira Grcic.

- Pitanje je koliko ce država i Županija sudjelovati u tom projektu, ali mnogo je parametara o kojima ovisi njegova isplativost. Vjerujem da ce investitor, bez potpore države i lokalne zajednice, koji su u tom projektu, teško sam naci racunicu, smatra splitski ekonomist.

- Rijec je o brownfield investiciji koja sigurno ima znacajne troškove saniranja postojeceg stanja te stvaranja uvjeta za novu izgradnju. Takvi projekti znaju biti skuplji od greenfield investicija, ali ipak postoji i neka infrastruktura koja se može iskoristiti.

Bez ozbiljne ekonomske analize i pre-feasibility studije, te uzimanja u obzir svih zamisli koje se tu žele provesti i izgraditi, bit ce teško izracunati ekonomsku isplativost cijelog projekta, kaže Grcic.

Karakteristike segregacije

Javnosti je predocen društveni ugovor o nastanku Brijuni rivijere, koji su potpisali Vlada i Županija.

- U društvenom ugovoru stoji da ce se izraditi turisticki resort Brijuni rivijera, s otocjem Brijuni kao oazom elitnog turizma. Dakle, radi se o izgradnji kapaciteta trece kategorije, koji ce u naš turizam uvesti elitnu ponudu. Tako kaže društveni ugovor, ali mi nemamo niti jedan financijski parametar vezan uz njega, kaže pak dr. Poljanec Boric.

- Radi se o tri lokacije, Pineti, Hidrobazi i Svetoj Katarini-Monumentima, ali za njih uopce ne možemo znati financijske okvire. Za Pinetu ne postoji urbanisticki plan, koji tek treba napraviti. Za Hidrobazu i Svetu Katarinu Monumenti treba napraviti detaljni urbanisticki plan, napominje.

Ona kaže da je situacija podsjeca na projekt Cvjetni prolaz u središtu Zagreba: "Meni se cini da ce investitor definirati prostorne planove i parametre izgradnje".

- Poslovna misija cijelog projekta je izgraditi novu turisticku rivijeru koja ima karakteristike segregacije. Odvajamo se od postavki strategija turizma u Hrvatskoj, objavljenima 1992. u 113. broju Narodnih novina, gdje se predvida organski razvoj turisticke ponude. S projektom Brijuni rivijera taj koncept je definitivno napušten, upozorava dr. Poljanec Boric. (Dubravko GRAKALIC)


Podijeli: Facebook Twiter