Izvrstan dramski triptih za kraj

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Ovogodišnja sezona Kazališta Ulysses privedena je kraju u subotu navečer izvedbom hit-predstave zagrebačkog Hrvatskog narodnog kazališta, odnosno djelom Mate Matišića "Ljudi od voska", što je bila i najhvaljenija predstava protekle sezone.

Stvarnost i fikcija

O toj se predstavi zbilja puno napisalo i govorilo, puno se analiziralo koliko je ona autobiografska, odnosno koliko se između autora, pripovjedača i glavnog junaka može staviti znak jednakosti i koliko je to homodijegetska naracija, ali i koliko je toga uzeto iz života drugih ljudi, bliskih autoru, da se stvori taj književni mozaik. Ovdje onda dolazi do pitanja koliko je tanka linija između života, stvarnosti i fikcije, koliko se oni isprepliću i kolika je važnost književnosti i umjetnosti da još više poveže, ili pak da razdvoji stvarnost i fikciju.

U središtu radnje ovoga dramskog triptiha je lik Viktora (Goran Grgić), koji je dramatičar, scenarist, skladatelj i bivša rock zvijezda. Već su pri samom ovom spomenu neki kritičari rekli da je to utjelovljenje Mate Matišića. U režiji Janusza Kice, sjajni su glumci ostvarili izvrsne izvedbe.

Predstava je to koja će nasmijati, rasplakati, navesti na introspekciju, razmišljanje, unutarnji monolog preispitivanja, ali neće nikoga ostaviti ravnodušnim.

U prvom dijelu drame gledatelji mogu upoznati Jevresu Todorović (posebno inspirirana Ksenija Marinković), s kojom je Viktor u mladosti, kada je bio rock zvijezda, proveo jednu noć i dobio sina Nemanju, za čije postojanje nije znao. Kako otkrije da je imao sina, tako otkrije i da je taj sin kriminalac, tražen...

U drugom dijelu Viktor odlazi u svoje rodno selo Ričice u Dalmatinskoj Zagori, gdje dolazi na dan sprovoda i vjenčanja djece svojih nekadašnjih sumještana. Tu pomalo razotkriva tešku priču o samoubojstvu, kriminalu, mentalitetu, mogućem incestu, i također tako mogućem očinstvu.

U trećem dijelu, naslovljenom "Ispod perike", Viktoru i njegovoj ženi Ani (Ana Begić) poznata psihijatrica Jasna (Alma Prica), koja smrtno boluje od raka, želi ostaviti maloljetnu kćer u skrbništvo. Premda je Viktor surađivao s njezinim pokojnim suprugom, velikim umjetnikom, nisu se dobro poznavali, te on istražuje njezin život. Tu dolazi do izražaja zanimljiva psihoterapija na dvostruki način, kada Viktor želi Jasni ukazati na neke stvari, i obratno, kada Jasna želi Viktoru ukazati na neke problematične i prijelomne trenutke iz njegova djetinjstva. Ta terapija, dvostruka terapija, postaje i antiterapija. Naravno, tu postaje aktualno i pitanje "najstarije hrvatske rodilje" i koliko se fikcija referira na stvarnost.

Kritike su puno raspravljale o tome koliko je to autobiografsko djelo, a koliko je Viktor Matišićev alter-ego, jer je sam autor prilikom oblikovanja lika Viktora koristio brojne činjenice iz svoga života.

Dakako, ovaj su triptih svojim ulogama obogatili brojni talentirani glumci, svatko od njih dodajući svoju nijansu, a tu je karakterističan i crni humor koji prikazuje određenu ljudsku stvarnost.

Također, jedan od lajtmotiva koji se provlači kroz cijeli triptih je i briga o djeci, i to prije svega po pitanju odgovornosti odraslih glede svega toga. Briljantne su uloge ostvarili i Siniša Popović kao šjor Nikola te Bojan Navojec kao Jozo.

Publika je znala dobro nagraditi sve aktere ove predstave dugotrajnim aplauzom.

Bogata sezona

Ova je sezona Ulyssesa na Malom i Velikom Brijunu bila iznimno bogata, a počela je 15. srpnja koncertom Rade Šerbedžije i gostiju. Bila su tu brojna gostovanja, ponovno je tu gostovao Zijah Sokolović i nakon svih tih godina i dalje postoji veliki interes za njegovu monodramu, koja je i ove godine dobrano nasmijala publiku.

Premijerni naslov ove sezone "Doručak šampiona", posvećen boksačkoj legendi, bio je praćen vrlo različitim kritikama – dok je za neke to bilo utjelovljenje osobina i načina djelovanja "onog" šampiona, za druge je to bio tek pokušaj prezentiranja nečeg nedorečenog. No, predstava na trenutke ima vrlo dobre replike i epizode te sjajni glumački ansambl, a redatelj Aleksandar Švabić pokazao je lanjskom režijom Fassbinderovog "Stranca" svoj talent. Iako je ova predstava o šampionu bila na trenutke nedorečena te prehermetična možda za ovaj prostor, Utvrdu Minor, imala je i svojih svijetlih trenutaka. (Vanesa BEGIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter