"Na ideju za inovaciju došao sam zbog lošeg iskustva koje smo prijatelj i ja imali na moru. Gliserom smo se vracali iz Krnickog porta za Rabac kad smo kod Bršice velikom brzinom prošli pored oveceg plutajuceg komada drva. Srecom, nismo ga udarili i potonuli. Razmišljam o ovoj inovaciji vec dugi niz godina. Mnogi ljudski životi gube se svake godine na moru ili jezerima baš zbog prevrtanja plovila, prodora vode i slicnih havarija.
Ovaj uredaj spašava živote, ali i sprecava znatnu materijalnu štetu jer plovilo ostaje na površini i ne tone. Uz to, onemoguceno je i onecišcenje okoliša koje se kod potonuca cesto zna dogoditi. Bilo mi je cudno da netko vec nije izmislio nešto slicno u 21. stoljecu", ispricao nam je Rino Zaharija iz Antoncici kod Žminja kratku pricu o tome kako je jedan Žminjac došao na ideju da proizvede uredaj za sprecavanje potonuca broda nazvan "Bocorino".
Rijec je o vrsti pojaseva za spašavanje namijenjenih plovilima koja su pretrpjela havariju u vidu proboja vode. Sistem je vrlo jednostavan: kad more pocne krcati barku, aktiviraju se zracni jastuci koji sprjecavaju potonuce. Oni su pak smješteni duž gumenog bokobrana barke.
Rinova inovacija se sastoji od sistema za napuhavanje zracnih jastuka koji se montira unutar korita plovila i zracnih jastuka koji se fiksno pricvrste uz oplatu broda u najvišem djelu korita. Jednom aktivirani sistem upuhava zrak ili plin u zracne jastuke koji potom održavaju plovilo u plutajucem stanju i onda kad je korito ispunjeno vodom.
Aktiviranje sistema moguce je rucnom aktivacijom ventila ili automatskom aktivacijom hidroaktivnog sklopa. Zracni jastuci su izradeni od više zasebnih komora i svaka ima povratno-nepropusni ventil radi zaštite od naknadnih oštecenja. U slucaju oštecenja nekih komora, ostale ostaju napuhane, cime je omoguceno da se plovilo i dalje održava na površini. Iako je inovacija jednostavna, njezina relizacija nije bila ni malo jeftina.
- U izradu su uložena znatna sredstva. Dosta je skupa sama izrada alata za proizvodnju. Uredaj se može instalirati u svaku barku i to bez prethodne preinake. Može se montirati i na nova i stara plovila, prilagodava se svakom plovilu, rekao nam je Rino koji je ovih dana podnio zahtjev da se njegov patent zaštiti na nacionalnoj i medunarodnoj razini.
Zanimljivo je bilo cuti od Rina što je doživio kad je svoj patent, za koji je nagradivan zlatom na mnogim sajmovima inovacija, pokušao ponuditi jednoj talijanskoj tvrtki. Prvo što su ga celnici te tvrtke pitali bilo je je li njegov patent u svijetu zašticen, odnosno ima li brevet, ne bi li ga iskopirali i sami ugradivali u svoje proizvode.
- U zaštiti patenta pomoglo mi je Ministarstvo gospodarstva s 10.000 kuna putem javnog natjecaja. Puno mi je pomogao i Savez inovatora istarske županije, ali i Županija te moja obitelj. Volio bih proizvoditi napravu u Hrvatskoj, zato što bismo tako dobili prepoznatljiv proizvod. Ovo ce jednog dana biti sastavni dio plovila, baš kao što je to danas airbag u automobilima, zakljucio je Rino.