Čudna diskrepancija javila se između monumentalnog muzejsko-galerijskog prostora Sveta Srca u Puli, zapravo crkve, i retrospektivne izložbe doajena turske fotografije Are Gülera, koja je bila postavljena u sklopu 18. sajma knjige u Istri.
Fotografije čovjeka koji se uporno odbija nazivati umjetnikom, čak i fotografom, već preferira depatetizirani i gotovo zaboravljeni izraz fotonovinar, jednostavno ne bilježe lijepe, umjetničke prizore. One su prije svega dokumenti vremena, nastali za generacije koje dolaze i u kojima će, ako i postoji kakav monumentalni motiv poput prekooceanskog broda ili sakralnog objekta, u prvom planu biti tzv. mali čovjek.
Istanbul je bio u fokusu izložbe u Puli. Posve opravdano i s aspekta fotonovinara, jer nije slučajno u svojem narodu prozvan "okom Istanbula", i zbog količine i zbog načina fotografiranja svoga rodnog grada.
Gülera nažalost u Puli nije bilo da ga se priupita ponešto o tim ljudima uskih ramena i preširokih hlača, ljudima drugačijih konfekcijskih brojeva od ovih današnjih, o toj dokumentiranoj povijesti grada-mosta istočne i zapadne civilizacije.
Ili grada enigme, kako bi to rekao izdavač i književnik Vladislav Bajac, koji je u njemu toliko puta boravio da je svakim putem sve sigurniji u ispravnost te teze.
Nije ga bilo ni da odobri mjesto izlaganja svojih radova, koje jest u svojoj diskrepanciji s fotografijama ipak postiglo i svojevrsnu komplementarnost, jedinstvo u suprotnosti.
Nije previše obrazlagala Gorka Ostojić Cvajner, suautorica postava izložbe, svoju tezu na otvorenju o (ne)zahvalnosti prostora za postavljanje Gülerovih fotografija, i pitanje je li mislila na navedenu diskrepanciju/komplementarnost ili tek na simboličku obilježenost i razvedenost prostora, ali jedina se od protokolarnih govornika očešala o bit ove istanbulsko-pulske priče. Pa kad je među njima i kustos zbirke Are Gülera Umut Sülün.
Nakon Gülerove retrospektivne izložbe u Puli koja je bila postavljena tijekom trajanja 18. sajma knjige u Istri, u njoj mogu uživati i Zagrepčani, budući da su je ugostili Klovićevi dvori od 13. prosinca do 13. siječnja nove, 2013. godine. (Davor MANDIĆ)