Izlazak iz CEFTA-e Hrvatsku koštao pola milijarde kn

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Hrvatske tvrtke izgubile su u sedam mjeseci ove godine na tržištima zemalja CEFTA-a 570 milijuna kuna prihoda, najviše u Crnoj Gori te u Srbiji.

Podaci Državnog zavoda za statistiku o robnoj razmjeni Hrvatske s inozemstvom pokazuju da je izvoz u članice CEFTA-e, odnosno Srbiju, Crnu Goru, BiH, Makedoniju, Albaniju i Moldaviju, bio vrijedan 7,827 milijardi kuna. U istom razdoblju prošle godine vrijednost izvoza bila je 8,397 milijardi kuna. Pritom je najveći pad zabilježen na tržištu Crne Gore, gdje se izvoz smanjio s lanjskih 760 milijuna kuna na ovogodišnjih 429 milijuna.

U Srbiju su hrvatske tvrtke ove godine izvezle 1,46 milijardi kuna robe, što je 230 milijuna manje nego u sedam mjeseci prošle godine. Izvoz u BiH, najveće hrvatsko tržište u sklopu CEFTA-e, smanjen je za samo 65 milijuna kuna i u sedam mjeseci ove godine gotovo je dosegnuo pet milijardi kuna.

Gubitak na tržištu CEFTA-e u samo sedam mjeseci vrijedan je kao, primjerice, dvogodišnji izvoz Podravke na tržište zapadne Europe i osam prekomorskih država, kao što su SAD, Kanada i Argentina. Ipak, bio bi i veći da kompanije nisu u svibnju i lipnju na tržište zemalja CEFTA-e izvezle i tamo skladištile veće količine roba nego što to inače čine, ne bi li preduhitrile novi režim koji je na snazi od 1. srpnja.

Tog je dana Hrvatska ušla u Europsku uniju, izgubivši kvote za povlašteni izvoz na tržište CEFTA-e jer je prestala biti njezina članica. "Tvrtke su uskladištile velike količine ne bi li lakše podnijele određeno prijelazno razdoblje pa velikih gubitaka nema dok zalihe traju", ocjenjuje naš sugovornik upućen u pregovore Europske komisije sa zemljama CEFTA-e, koji bi trebali rezultirati produženjem povlaštenog statusa hrvatskih tvrtki na tom tržištu. Ako ti pregovori potraju duže nego što bi hrvatska strana željela, izgledno je da će rezultati izvoza u države CEFTA-e do kraja godine biti još gori, budući da se neželjene posljedice izlaska iz te organizacije više ne mogu anulirati zalihama.

Koliko su Hrvatskoj važni ti pregovori govori i činjenica da je BiH drugo najvažnije izvozno tržište za domaće tvrtke, gdje se u sedam mjeseci vrijednost izvoza gotovo izjednačila s onim u Italiju, zemlju koja je već godinama neprikosnovena na prvome mjestu liste hrvatskih vanjskotrgovinskih partnera. (J. MARIĆ, I. FRLAN/NL)


Podijeli: Facebook Twiter